چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸

یک متخصص داخلی در خصوص کم‌ خونی گفت: کم خونی بیماری نیست، بلکه یک علامت است و میتواند عامل یک بیماری باشد.

کم‌خونی بیماری نیست

سلامت نیوز: یک متخصص داخلی در خصوص کم‌ خونی گفت: کم خونی بیماری نیست، بلکه یک علامت است و میتواند عامل یک بیماری باشد.

دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کم خونی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبولهای قرمز سالم به تعداد کافی برای حمل اکسیژن به بافتهای بدن وجود ندارد و موجب می‌شود که احساس خستگی ایجاد شود. کم خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارد، کمخونی میتواند موقتی و یا طولانی مدت بوده و از فرمهای خفیف تا شدید باشد.

وی درباره شایعترین نوع کم‌ خونی، افزود: کم خونی فقر آهن شایعترین نوع کم خونی است که در دنیا وجود دارد. در واقع کم خونی میتواند به دلیل فقر آهن باشد و یا علامت یک بیماری مهم نظیر انواع سرطانها، کمکاری تیروئید، روماتیسم مفصلی و غیره باشد.

رضایی با اشاره به علائم کم خونی، تصریح کرد: بیمار با یک آزمایش متوجه بیماری خود می‌شود. از دیگر علایم آن میتوان به خوابیدن زیاد، سرگیجه، سردرد به ویژه در قسمت پشت سر، بی‌حوصلگی، قاشقی شدن ناخن‌ها و ... اشاره کرد. البته قاشقی شدن ناخنها بیشتر به فقر آهن مربوط می‌شود.

این متخصص تغذیه در خصوص نحوه درمان کم خونی، یادآور شد: برای درمان کم خونی ابتدا باید علت کم خونی مشخص شود و پس از شناسایی عامل اصلی زیرنظر پزشک درمان آغاز می‌شود. همچنین در خصوص رژیم غذایی افرادی که دچار فقرآهن هستند توصیه می‌شود گوشت قرمز، جگر، اسفناج، عدس و ... را در سبد غذایی خود قرار بدهند، ولی اگر عامل دیگری منجر به کم خونی باشد باید رژیم غذایی براساس نظر پزشک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha