عضو کمیسیون بهداشت مجلس: اینکه ایران در میان کشورهای همسایه به منطقه‌ای تبدیل شده است که بسیاری از شهروندان کشورهای همسایه می‌توانند با پرداخت پول، کلیه ایرانی‌ها را بخرند دلیلی جز سوءمدیریت ندارد.

فروش کلیه ایرانی به خارجی ها دلیلی جز سوء مدیرت ندارد

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت مجلس: اینکه ایران در میان کشورهای همسایه به منطقه‌ای تبدیل شده است که بسیاری از شهروندان کشورهای همسایه می‌توانند با پرداخت پول، کلیه ایرانی‌ها را بخرند دلیلی جز سوءمدیریت ندارد.
 
عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در روزنامه آرمان نوشت: موضوع فروش کلیه در کشور، بحث جدیدی نیست. سالیان زیادی است که بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت نسبت به فروش کلیه، شکل‌گیری باند‌های فروش کلیه و جا‌به‌جاشدن ارقام نجومی در این  زمینه هشدار می‌دهند. احتمالاً بسیاری از ما هم آگهی‌های فروش فوری کلیه را در بسیاری از مناطق کشور به ویژه تهران دیده و از این بابت تاسف خورده باشیم. این بار اما اخبار مربوط به فروش کلیه با گذشته متفاوت است. حضور شهروندان کشورهای همسایه به ایران و پیوند غیرقانونی کلیه ایرانی به اتباع خارجی در روزهای اخیر جنجال‌های زیادی را در رسانه‌ها به پا کرده است.

در حالی که برخی این خبر را به کلی رد می‌کنند و بر این عقیده‌اند که اتباع خارجی در ایران از هموطنان خودشان کلیه دریافت می‌کنند و کشور ما تنها مکانی است که پیوند کلیه در آن صورت می‌گیرد. فارغ از تایید و تکذیب خبر، به اعتقاد من مساله فروش کلیه در ایران و شکل گیری باند‌های قاچاق فروش کلیه، موضوعی است که در سال‌های گذشته به طور جدی مورد توجه مسئولان کشور قرار نگرفته است.

اینکه یک انسان زنده تصمیم به فروش عضوی از بدن خود بگیرد به‌طور حتم تنها و تنها به دلیل فقر و بار مشکلات اقتصادی است. واقعیت این است که در سال‌های اخیر که مردم با مشکلات اقتصادی جدی دست و پنجه نرم می‌کردند، مساله فروش کلیه نیز پررنگ تر شده است. این مساله به طور حتم برای همه ما که شهروند این جامعه هستیم نگران‌کننده و ناگوار است.

به عنوان یک پزشک که در استان آذربایجان غربی فعالیت می‌کنم بارها شاهد این مورد بودم که بیمارانی از ترکیه و کردستان وارد ایران می‌شدند تا با خرید کلیه از ایرانی‌ها به بیماری خود خاتمه دهند. البته در مواردی که من شاهد بودم، پزشکان ایرانی به‌دلیل غیرقانونی بودن پیوند کلیه ایرانی به خارجی‌ها از انجام عمل سر باز زدند اما این همه واقعیت نیست و در همه مناطق کشور صدق نمی‌کند.دلالانی که به سودای کسب درآمد‌های هنگفت با جعل شناسنامه و سایر مدارک شناسایی افراد خارجی، آنها را به‌عنوان فرد ایرانی به زیر تیغ عمل می‌فرستند و پزشکانی که گاه با آگاهی از تابعیت فرد بیمار انجام عمل پیوند را می‌پذیرند، واقعیت‌هایی هستند که به تلخی هرچه تمام‌تر خود را نشان می‌دهند.

به اعتقاد من، کمک یک انسان به انسان دیگر به‌عنوان همنوع بسیار ارزشمند و زیباست اما زمانی که این پیوند نه با دلیل کمک که با هدف دریافت پول صورت می‌گیرد، نتیجه‌ای جز شرمساری به‌همراه ندارد. اینکه ایران در میان کشورهای همسایه به منطقه‌ای تبدیل شده است که بسیاری از شهروندان کشورهای همسایه می‌توانند با پرداخت پول، کلیه ایرانی‌ها را بخرند دلیلی جز سوءمدیریت ندارد.

از این رو لازم است تا این‌بار به‌جای انکار و نادیده گرفتن شرایط موجود، واقعیت را آن‌گونه که هست بپذیریم و برای حل آن به دنبال راه چاره باشیم. من بر این باورم که مهم‌ترین راه‌حل مساله فروش کلیه ایرانی به خارجی‌ها و شکل‌گیری باندهای قاچاق و دلالی که مورد عجیبی در کشور ما محسوب نمی‌شود تنها توسعه اقتصادی و ایجاد حاشیه امن اقتصادی برای مردمی است که برای رفع مشکلات معیشتی دست به هر کاری می‌زنند حتی فروش بخشی از بدنشان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha