اگر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شود می‌توانیم بگوییم که سطح فرهنگی جامعه ما می‌تواند ترقی کند و خودش را به سطح این لایحه برساند.

آخرین وضعیت لایحه حمایت از کودکان از زبان کارشناسان

سلامت نیوز: اگر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شود می‌توانیم بگوییم که سطح فرهنگی جامعه ما می‌تواند ترقی کند و خودش را به سطح این لایحه برساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نامه نیوز، مونیکا نادی، عضو هیأت رئیسه انجمن حمایت از کودک در گفت‌وگو با فارس با اشاره به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 81 اظهار داشت: این قانون ایرادات عمده‌ای دارد مانند اینکه کلا یک نظام دادرسی ویژه برای جرائمی که علیه کودکان اتفاق می‌افتد پیش‌بینی نکرده است.

وی افزود: همچنین جرم‌انگاری صحیحی در این قانون وجود ندارد، مجازات‌هایی که پیش‌بینی کرده تناسب ندارد و حتی در اجرا خیلی عملی نیست مثلا ۶ ماه حبس صادر می‌کنند و قاضی آنرا به جزای نقدی تبدیل می‌کند. همچنین این قانون برای سازمان‌ها و نهادهای فعال در این حوزه حتی برای مسئولان دولتی اختیاری پیش‌بینی نکرده است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه لایحه جدید با در نظر گرفتن یک نظام دادرسی ویژه در حمایت از کودکان و نوجوانان باشد نوشته شده است، افزود: به نظر ما باید یک قانون جامع‌، کامل و مانع در حیطه کودکان وجود داشته باشد که تمام مسائل مربوط به کودک را در بر بگیرد اما در کل ما از تصویب این لایحه حمایت می‌کنیم.

نادی حُسن‌های این لایحه را برشمرد و بیان کرد: لایحه چند حسن دارد. یکی آنکه لایحه جرم انگاری کرده است و جرائمی که علیه کودکان اتفاق می‌افتد را طبقه‌بندی کرده است. تناسب جرم و مجازات بیشتر شده و از نظر شکلی یک رسیدگی قضایی مشخصی را پیش‌بینی کرده و حتی شعب خاصی را مشخص کرده است.

این حقوقدان تعریف کودک در لایحه را منطبق با کنوانسیون پیمان‌نامه حقوق کودک (فرد زیر ۱۸ سال کودک است) دانست.

وی گفت: از دیگر خوبی‌های این لایحه اینست که اختیارات گسترده‌ای به سازمان های مسئول مانند بهزیستی و مددکاران اجتماعی و حتی سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه داده است. این به این معناست که این سازمان‌ها می‌توانند در روند دادرسی مداخله کنند و اگر جرائم مشهودی علیه کودک می‌بینند باید به طور مستقیم برخورد کنند. این پیشرفت بزرگیست نسبت به قانون قبلی.

این وکیل دادگستری معتقد است: همچنین خود بچه اظهاراتش موثر است؛ یعنی خودش می‌تواند طرح جرم کند و اظهاراتش جزو مدارک است.

به اعتقاد نادی از نظر کلی این لایحه برخواسته از جنبه های اجتماعی و فرهنگی است.

وی تصریح کرد: یک مقدار از سطح قوانین داخلی ما مترقی تر است. اگر این لایحه تصویب شود می‌توانیم بگوییم که سطح فرهنگی جامعه ما می تواند ترقی کند و خودش را به سطح این لایحه برساند.

اما وی به حسن‌های این لایحه بسنده نکرد و جامع نبودن این لایحه را بزرگترین نقص آن دانست و اظهار داشت: این لایحه نمی‌تواند تمام مسائل حقوق کودکان را در بر گیرد.

بنا به گفته عضو هیأت رئیسه انجمن حمایت از کودک سه سال طول کشید تا قوه قضاییه این لایحه را تدوین کند و بعد که به دست دولت رسید بدون هیچ قانونی ۵ بند را از آن حذف کرد و بعد آن را فرستاد به مجلس.

وی گفت: شاید بهتر بود آن ۵ بند حذف نمی‌شد و بررسی‌های بیشتری می‌شد.

نادی با اشاره به اینکه این لایحه خلاهای پیش‌بینی و پیش‌گیری دارد، افزود: در لایحه آمده والدینی که مرتکب جرم علیه کودک می‌شوند باید آموزش ببینند ولی مشخص نکرده است که بعد از آموزش چه می‌شود و تکلیف آن بچه‌هایی که مورد کودک‌آزاری قرار گرفتند چیست. آیا دوباره باید برگردند به کانون همان خانواده؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha