مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت:‌ ظرف ۱۰ سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان از خون ۶ دهم درصد به کمتر از ۱۵ صدم درصد رسیده است و در زمینه هپاتیت C از ۱۵ صدم درصد با یک شیب کاهشی به ۵ صدم درصد رسیده است.

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت:‌ ظرف ۱۰ سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان از خون ۶ دهم درصد به کمتر از ۱۵ صدم درصد رسیده است و در زمینه هپاتیت C از ۱۵ صدم درصد با یک شیب کاهشی به ۵ صدم درصد رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی اکبر پور فتح الله در پیام خود به مناسبت روز جهانی هپاتیت نوشت: 28 جولای برابر با ششم مرداد توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی هپاتیت اعلام شده است تا فرصتی جهانی برای آگاهی و فردای زندگیمان باشد این روز فرصت جهانی مناسبی جهت آگاهی، ارتقای دانش و حفاظت از یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن یعنی کبد است و چه زیبا در سال خود مراقبتی شعار روز جهانی هپاتیت، «از کبد خود مراقبت کن و به فکر هپاتیت باش»‌ انتخاب شده است.

وی افزود: این روز فرصت مناسب برای زندگی با عزیزان مبتلا به هپاتیت و مراقبت از گسترش و محدود کردن هپاتیت است.در این میان هپاتیت‌های ویروسی که به واسطه التهاب کبد با عوامل ویروسی اتفاق می‌افتد و شایعترین نوع هپاتیت است. بیش از همه نیاز به توجه و هشیاری در مقابله با عوامل ویروسی مرتبط یعنی هپاتیت‌های D-C-B-A است .

پور فتح الله ادامه داد: در سال‌های اخیر و با برنامه‌های اجرایی در سازمان انتقال خون و مشارکت وسیع اهداکنندگان عزیز خون و تغییر نگرش و حرکت به سوی جمعیت‌های سالم اهداء کننده خون و برنامه انتخاب اهداکنندگان شاهد دستاورد بزرگی در کشور عزیزمان در ارتباط با سلامت خون و از جمله کاهش موارد هپاتیت بعد از انتقال خون بوده‌ایم به طوری که ظرف 10 سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون از 0.6 درصد (6 دهم درصد) به کمتر از 15 صدم درصد رسیده است و در زمینه هپاتیت C از 15 صدم درصد ظرف 10 سال گذشته با یک شیب کاهشی به 5صدم درصد رسیده است.

رئیس سازمان انتقال خون گفت: این در حالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از 0.2 درصد و در مورد هپاتیت C بر اساس گزارش‌های مختلف بین 5 درصد (نیم درصد) تا 0.7 درصد (7 دهم درصد) است.

وی ادامه داد: به عبارتی میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگ‌سازی، آموزش و انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه 10 برابر کمتر از جمعیت عمومی است اختلاف معنی‌دار و چشمگیر هپاتیت C-B در جامعه اهداکنندگان خون در مقایسه با جامعه طبیعی کشور و همچنین شیب کاهشی روند سالیانه آن طی 10 سال گذشته نوید دست‌آورد بزرگی را در ایران در زمینه سلامت خون می‌دهد و آرامش اطمینان بخشی برای عزیزان مصرف‌کننده خون  فرآورده‌های خونی در ایران عزیز می‌باشد.

به گفته پور فتح الله در مقایسه با کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه که حدود 700 میلیون نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد ایران با برخورداری از بهترین شاخص‌های سلامت خون یعنی کمترین شیوع عفونت‌های منتقله از خون از جمله هپاتیت C-B در تارک این کشور قرار گرفته است.

هپاتیت B در اهداکنندگان خون این مناطق از حدود 1درصد (یک درصد) تا 4درصد (4 درصد) است که اهدا کنندگان ایرانی با رقم 0.15درصد (15 صدم درصد) سالم‌ترین خون را به بیماران هدیه می‌کنند. پیس از ایران، کشور ترکیه با رقم 1.15درصد (یک و پانزدهم صدم درصد) و با فاصله زیاد از ما قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان انتقال خون در پیام اضافه کرد: شیوع هپاتیت C نیز در اهداکنندگان دو منطقه فوق از حدود 0.45درصد (45 صدم درصد) تا 4.5درصد (چهار و 5 دهم درصد) گزارش شده ایران با رقم 0.05درصد (5 صدم درصد) باز هم سالم‌ترین خون را به بیماران هدیه می‌کند. پس از ایران کشورهای تونس و ترکیه با 0.39درصد (39 صدم درصد) قرار می‌گیرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha