پژوهشگران می‌گویند؛ اگر عاشق سیگار روشن كردن هستید باید بدانید كه سیگار قاتل مثانه است.

این گروه از پژوهشگران با اشاره به این نكته مهم كه بسیاری از سیگاری‌ها از خطرات و اثرات ویرانگر سیگار روی مثانه بی اطلاع هستند، تاكید كردند كه این عادت كشنده می‌تواند شما را در اتاق شیمی درمانی و روی تخت بیمارستان بخش بیماران مبتلا به سرطان مثانه بكشاند.

نتایج این پژوهش در مجله اورولوژی منتشر شده است.

دكتر سیت آ. آستروپ و جیمز ای مونتی از نظام بهداشتی دانشگاه میشیگان در گزارشی اعلام كردند كه تنها دو سوم از افراد بالغ سیگاری از ارتباط بین مصرف سیگار و خطر ابتلا به سرطان مثانه مطلع هستند.

در همین رابطه انجمن اورولوژی آمریكا و موسسه این انجمن از متخصصان درخواست كرده‌اند كه به مردم درباره تاثیر سیگار به عنوان یك فاكتور خطرزای مهم در بروز سرطان مرگبار مثانه آگاهی دهند.

هم چنین علاوه بر سیگاری‌ها، افرادی كه با موادی چون رنگ موها، فلزات، رنگ‌ها، چرم، منسوجات و مواد شیمیایی سر و كار دارند 20 تا 25 درصد بیشتر با خطر ابتلا به این سرطان مواجه هستند.

به علاوه اشخاص مبتلا به عفونتهای مزمن مثانه نیز در معرض خطر سرطان مثانه قرار دارند.

پژوهشگران در توضیح این مطلب خاطرنشان كردند: ادرار ابتدایی‌ترین وسیله‌ای است كه از طریق آن مواد سمی از بدن خارج می‌شوند، بافت مثانه بویژه نسبت به این مواد آسیب پذیر است و علت آن نقش مثانه در ذخیره و نگهداری ادرار قبل از خارج شدن آن از بدن است.

وجود غلظت‌ بالای مواد سمی در ادرار می‌تواند باعث شود كه سلولها در مثانه تغییر كرده و یا سرطانی شوند.

به گفته پژوهشگران، سرطان مثانه چندین علامت دارد اما وجود خون بدون درد در ادرار از شایعترین علائم آن است.

دیگر علایم این بیماری ممكن است تكرر ادرار و درد در هنگام ادرار كردن باشد.

سیگار كشیدن علاوه بر تاثیرات مخرب و كشنده‌ای كه روی فرد سیگاری دارد، برای افراد غیرسیگاری كه در معرض دود مواد دخانی قرار دارند نیز مضر است.

هرچند این هشدار، مطلب تازه‌ای نیست اما در تحقیقات اخیر معلوم شده است كه اوضاع از این هم وخیم تر است به طوری كه زنان و مردان سیگاری می‌توانند باعث افزایش خطر بروز سكته مغزی در همسران غیرسیگاری خود شوند.

پژوهشگران دانشكده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون با مطالعه روی بیش از 16 هزار شركت كننده به این نتیجه رسیده‌اند.

آنها می‌گویند؛ افرادی كه سابقا سیگار می‌كشیدند اما اكنون ترك كرده‌اند، در صورت تماس با دود سیگار همسرانشان، حتی بیشتر در معرض سكته مغزی هستند به طوری كه احتمال بروز سكته در این افراد 72 درصد افزایش پیدا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha