ذخایر خونی در ماه رمضان آن‌قدر کم شده که بیماران ناچار هستند از خون‌های مانده استفاده کنند، از میان همه بیماران هم مبتلایان به تالاسمی بیشترین رنج را می‌برند. بیمارانی که به‌طور متوسط هر دو هفته یک‌بار باید خون‌گیری داشته باشند، حالا خون‌های مانده با بیش از ١٠ روز به آنها تزریق می‌شود. اتفاقی که باعث شده تا فاصله خون‌گیری‌شان کمتر شده و دچار مشکلاتی شوند.

مشکلات کاهش ذخایر خون برای بیماران تالاسمی/بانک مرکزی «وام درمانی» بیماران را قطع کرد

سلامت نیوز: ذخایر خونی در ماه رمضان آن‌قدر کم شده که بیماران ناچار هستند از خون‌های مانده استفاده کنند، از میان همه بیماران هم مبتلایان به تالاسمی بیشترین رنج را می‌برند. بیمارانی که به‌طور متوسط هر دو هفته یک‌بار باید خون‌گیری داشته باشند، حالا خون‌های مانده با بیش از ١٠ روز به آنها تزریق می‌شود. اتفاقی که باعث شده تا فاصله خون‌گیری‌شان کمتر شده و دچار مشکلاتی شوند.

خبرگزاری ایرنا، چند روز پیش گزارشی را از بیماران تالاسمی مازندران منتشر کرد که حکایت از تزریق خون‌های مانده به بیماران تالاسمی این استان داشت. این بیماران اعلام کردند که بارها این مشکل را با مسئولان انتقال خون و دیگر مراجع بهداشتی در میان گذاشتند اما هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به آنها داده نشده است. به گفته یکی از این بیماران، خون‌هایی که به بیماران تالاسمی در این استان تزریق می‌شود، بیش از ١٠ روز از زمان اهدای آن گذشته، درحالی‌که براساس استانداردهای پزشکی این خون نباید به بیماران تالاسمی تزریق شود.

گفته می‌شود به‌طورکلی خون تا ٣٥ روز بعد از اهدا برای افراد معمولی یعنی غیرتالاسمی قابل استفاده است اما برای بیماران تالاسمی تنها خون‌هایی قابلیت استفاده دارند که کمتر از ١٠ روز از اهدای آنها گذشته باشد. یکی از بیماران استان مازندران می‌گوید که تزریق خون‌های مانده به افراد جراحی شده مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما خونی که به افراد تالاسمی تزریق می‌شود، باید تازه باشد و اگر تاریخ اهدای آن از حدی بیشتر باشد نه‌تنها برای بیماران مشکل‌ساز می‌شود بلکه تالاسمی‌ها را با خطر مرگ مواجه می‌کند.

براساس اعلام یکی از داروسازان نیز، از پیامدهای تزریق خون‌های مانده به بیماران تالاسمی این است که گلبول‌های قرمز خون‌های اهدایی بعد از گذشت مدتی از زمان اهدا، شکننده شده، بعد از وارد شدن به بدن بیماران تخریب می‌شوند و آهن خون در کبد، کلیه و قلب رسوب می‌کند و در این حالت نیز بیمار نیاز به تزریق آمپول دسفرال پیدا می‌کند. به گفته، با توجه به کمبود آمپول دسفرال به‌عنوان داروی کاهنده آهن خون در کشور، متاسفانه بیماران تالاسمی به دلیل استفاده از خون‌های مانده با رسوب آهن در اعضای حیاتی مواجه هستند که تداوم این رسوب منجر به مرگ می‌شود.

گفته می‌شود استان مازندران، ١٤‌درصد از کل بیماران تالاسمی کشور را در خود جای داده است، یعنی از ٢٠‌هزار بیمار در کشور، حدود ٢‌هزار و ٨٠٠ نفر از آنها در این استان زندگی می‌کنند. حالا با تشدید وضع بیماران تالاسمی این استان، مجید آراسته، رئیس انجمن تالاسمی ایران علت تزریق خون‌های مانده به این بیماران را توضیح می‌دهد. او به روزنامه «شهروند» می‌گوید: «ما هر‌ سال در ماه رمضان با این مشکل مواجه می‌شویم، چرا که ذخایر خونی در این ماه به دلیل کاهش خون‌گیری، کم می‌شود. این اتفاق هم هر ‌سال رخ می‌دهد و بیماران تالاسمی را با مشکل مواجه می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «استانداردی در کشور تعریف شده که براساس آن، خون‌هایی که ٣ تا ٥ روز از زمان اهدای آنها گذشته است، مناسب‌ترین خون برای بیماران تالاسمی است، اما به دلیل کمبود ذخایر خونی در ماه رمضان، این خون‌ها با تاریخ بیشتری در اختیار بیمار قرار می‌گیرند.» آراسته بر این نکته تأکید می‌کند که چند سالی است که ماه رمضان در تابستان است و به دلیل ساعت‌های طولانی روزه‌داری، افراد کمتری برای اهدای عضو اقدام می‌کنند، دلیل ایجاد این مشکل در مازندران هم همین است. به گفته او با پایان ماه رمضان مشکل کمبود ذخایر خونی هم برطرف می‌شود.

رئیس انجمن بیماران تالاسمی به مشکلاتی که ناشی از تزریق خون١٠ روزه به این بیماران می‌شود، اشاره می‌کند. «طول عمر گلبول قرمز ١٢٠ روز است، هر چقدر این خون زودتر استفاده شود، گلبول نیز تازه‌تر است و کارایی بیشتری دارد، زمانی که طول عمر گلبول بیشتر می‌شود، فاصله خون‌گیری بیمار هم کمتر می‌شود، یعنی حالا که بیمار تالاسمی به‌طور متوسط هر ١٥تا ٢٠ روز خون دریافت می‌کند، با بالا رفتن تاریخ خون، زمان خون‌گیری به١٠ تا ١٥ روز می‌رسد، یعنی بیمار در دوره کمتری به خون‌گیری مجدد نیاز پیدا می‌کند.» به گفته آراسته، این اتفاق زمانی که خون تاریخ  ٥ تا ٧ روزه دارد هم رخ می‌دهد و بیمار دچار حساسیت‌های خونی و افزایش بار آهن می‌شود. بنابراین بهترین خون، خونی است که از تاریخ اهدای آن ٢، ٣  تا  ٥ روز گذشته باشد.

وام درمانی قطع شد
رئیس انجمن بیماران تالاسمی ایران در کنار این موضوع به مشکل دیگر بیماران تالاسمی اشاره می‌کند. او می‌گوید که امسال بانک مرکزی وام درمانی بیماران را قطع کرده، این درحالیست که قرار بود امسال هم مانند سال‌های گذشته این وام قرض‌الحسنه به بیماران اختصاص داده ‌شود. آراسته در توضیح بیشتر ادامه می‌دهد: «قرار بر این است که بانک مرکزی مبلغی را تعیین ‌کند و به بانک‌های عامل خود اعلام کند تا سهمیه‌ای به بیماران دهند، اما این بیماران که برای ادامه درمان نیاز زیادی به این وام‌ها دارند، امسال نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند.» آراسته تأکید می‌کند: «در‌ سال گذشته مبلغ این وام ٢‌میلیون تومان تعیین شده بود که امسال قرار بود به ٣ تا ٥‌میلیون تومان برسد، اما متاسفانه بانک مرکزی این وام را قطع کرده و معلوم نیست تکلیف این بیماران چیست.» او می‌گوید که بیماران توانایی گرفتن وام‌هایی با سود ٢٠، ٣٠‌درصد ندارند، این وام‌های کم سود برای ادامه روند درمانشان، بسیار ضروری است. رئیس انجمن بیماران تالاسمی همچنین از محروم شدن بیماران تالاسمی از سبد امنیت غذایی اظهار تاسف می‌کند. «این مسأله مربوط به وزارت رفاه می‌شود، سبد امنیت غذایی را کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اختیار افراد قرار می‌دهند، اما متاسفانه بیماران تالاسمی نه تحت پوشش کمیته امداد هستند و نه سازمان بهزیستی. از این‌رو از این سبد هم محروم هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha