طوفان‌های سهمگین در مناطق جنوبی آسیا و آفریقا، باعث سقوط دو هواپیمای مسافری شد و بیش از 150 نفر را به کام مرگ کشاند.

سلامت نیوز: طوفان‌های سهمگین در مناطق جنوبی آسیا و آفریقا، باعث سقوط دو هواپیمای مسافری شد و بیش از 150 نفر را به کام مرگ کشاند.

مقامات الجزایر و تایوان که در این دو حادثه هوایی بیشترین تلفات را داشته‌اند به‌رغم گذشت چند روز همچنان در حال تحقیق در دو محل سقوط هواپیماها هستند.

   87 کشته و ناپدیدشده در پرواز طوفان‌زده
در سقوط هواپیمای مسافری تایوان در هوای طوفانی 40 تن کشته و 47 نفر ناپدید شدند. این هواپیما که عصر روز چهارشنبه اول مرداد از فرودگاه «کائویسپونگ» به مقصد «مائوگانگ» در جزیره «پنگو» به پرواز درآمده بود پس از گیرافتادن در هوای طوفانی دو بار درخواست فرود اضطراری داده بود.
به گزارش سازمان هوایی تایوان، ارتباط خلبان این هواپیما پس از دومین درخواست برای فرود اضطراری با برج مراقبت قطع شد و لحظاتی بعد در چند کیلومتری فرودگاه جزیره پنگو روی دو ساختمان مسکونی و تعدادی اتومبیل سقوط کرد و به توده‌هایی از آهن پاره تبدیل شد.
هواپیمای «ATR-72»، 58 سرنشین داشت که طبق آخرین گزارش‌ها تا به حال اجساد 40 نفر از میان لاشه این هواپیما و آوار به جامانده از خانه‌ها بیرون کشیده شده است. یک مقام آگاه تایوان مدعی است پس از بررسی‌های تخصصی به احتمال فراوان 47 نفر که از ساکنان محلی و حتی مسافران پرواز هستند همچنان با سرنوشت نامعلومی روبه‌رو هستند و تحقیقات برای یافتن مرده یا زنده آن‌ها ادامه دارد.
این پرواز براساس آخرین فیلم‌های ویدئویی در لحظه فرود به ارتفاع مجاز 1600 متری رسیده اما ظاهراً پیش از رسیدن به باند در اثر شدت طوفان به مسیر دیگری هدایت شده و روی خانه‌ها و اتومبیل‌ها سقوط کرده است. پیش از این هواپیما دو پرواز هم در فرودگاه جزیره پنگو اقدام به فرود اضطراری کرده بودند.
بسیاری کارشناسان معتقدند با توجه به 14 ساله بودن این هواپیما علت ناموفق بودن خلبان در فرود اضطراری فرسودگی آن بوده است.
رئیس جمهوری تایوان ضمن دستور آماده‌باش خودروهای نظامی و آمبولانس‌ها برای ارائه کمک‌های فوری به منطقه، با فاجعه‌بار خواندن این سقوط قصد دارد برای بررسی اوضاع شخصاً‌ به منطقه سفر کند.
   دختری که زنده ماند
در این سقوط هولناک صحنه‌های هیجان‌انگیزی هم وجود داشت که از جمله صحنه نجات یک دختر تایوانی از مسافران هواپیما توسط پدرش بود.
پدر دختر می‌گوید: از دور متوجه دود غلیظی شدم و به طرف لاشه هواپیما دویدم. هر چند امید نداشتم که در میان آهن‌ پاره‌های این هواپیما کسی زنده مانده باشد تا نجاتش بدهم اما ناگهان دو مجروح را دیدم که در فاصله چند قدمی لاشه هواپیما، کنار جاده ایستاده‌اند. جلوتر که رفتم دیدم یکی از آن‌ها دختر خود من است که از مهلکه نجات پیدا کرده بود.
مقامات تایوان با پیدا کردن جعبه سیاه این هواپیما در حال بررسی آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت هستند.
   سقوط هواپیمای الجزایری در طوفان شن
طوفان شن در آسمان مالی هواپیمای مسافربری الجزایر را با 116 سرنشین از آسمان به پایین کشاند که در این سانحه، هواپیما پس از سقوط آتش گرفت و همه سرنشینان آن کشته شدند.
این پرواز که پنجشنبه 2 مرداد از پایتخت «بورکینافاسو» به سمت الجزایر در پرواز بود پس از 50 دقیقه از آغاز پرواز ارتباطش با برج مراقبت قطع شد و تنها زمانی خلبان موفق به برقراری دوباره ارتباط شد که به صورت اضطراری درخواست تغییر مسیر داشت.
به گفته مسئولان هوایی الجزایر، این هواپیما پس از درخواست خلبان از رادار خارج شد و دیگر اثری از آن به دست نیامد.
با توجه به مسیر پرواز این هواپیما، هلیکوپترهای جست‌وجوگر بورکینافاسو در یک عملیات گسترده محدوده را تحت کنترل گرفتند و سرانجام لاشه سوخته این هواپیما را با 116 سرنشین‌اش در شنزار حاشیه شهر «گائو» واقع در جنوب مالی پیدا کردند.
طبق آخرین گزارش‌ها با توجه به شدت حادثه هر 110 مسافر و 6 خدمه پروازی اسپانیایی این هواپیما کشته شده‌اند و تحقیقات همچنان ادامه دارد. این هواپیما متعلق به اسپانیا و در اجاره الجزایر بود و به همین خاطر پس از این حادثه مقامات اسپانیایی ابتدا فهرست کامل مسافران و خدمه را منتشر کردند. در میان مسافران این پرواز 51 فرانسوی، 24 بورکینافاسویی، 8 لبنانی و 4 الجزایری بودند. پرواز AH5017 هفته‌ای چهار بار مسیر بورکینافاسو به الجزایر را طی می‌کرد اما این بار به دلیل طوفان شن در آسمان مالی این هواپیما گرفتار سانحه هولناکی شد.
به دلیل شدت این طوفان موقتاً تمامی پروازها در این مسیر لغو شده و دولت الجزایر پس از این حادثه دو روز عزای عمومی اعلام کرده است.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha