یك متخصص طب كار با بیان این كه مهم‌ترین عوامل خستگی‌ كارمندان نامناسب بودن وضعیت كاری آنها است، افزود: طراحی محل و ابزار مناسب كار و طراحی زمان استراحت سبب كاهش خستگی‌ها می‌شود.

دكتر امینیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت وگو با  ایسنا گفت: كاهش بهره وری فرد شاغل، نداشتن توانایی برای انجام كار مناسب و كافی و بروز بیمایهای مزمن و ماندگار از مهم‌ترین عوارض خستگی‌های زودهنگام در محل كار است.

وی با تقسیم كردن شاغلان به كارمندان اداری و یدی افزود: اگر نحوه انجام كار نادرست باشد، فرد در كوتاه مدت انرژی خود را از دست داده و سیستم عضلانی و مفاصلش دچار خستگی می‌شود.

این متخصص طب كار اظهار كرد: چنانچه كارگری بار را به روش نادرست حمل كند سبب كشیدگی و فشار بر عضلات مجاور ستون مهره‌ها و عضلات اندام فوقانی ‌شده و در كوتاه مدت فرد دچار خستگی‌های عضلانی می‌شود.

وی مهم ترین عوامل خستگی‌ كارمندان را نامناسب بودن وضعیت كاری آنها دانست و ادامه داد: عواملی نظیر نامناسب بودن ارتفاع و دسته و پشتی صندلی و همچنین متناسب نبودن محل قرارگیری صفحه كلید و مانیتور كامپیوتر با اندام فرد سبب بروز خستگی‌ها در عضلات سر، گردن و دست می‌شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش كه چه عواملی می‌تواند در پیشگیری از این خستگی‌ها موثر باشد، گفت: طراحی مناسب ابزار و محل كار، هم چنین طراحی مناسب زمان انجام كار نظیر گنجاندن زمان استراحت در حین كار یا حركت دادن چشم و بدن می‌تواند از بروز خستگی‌ها پیشگیری كند.

امینیان در ادامه ابراز كرد: هنگام استراحت در محل كار و یا منزل، فرد باید حركاتی را به عضلاتش بدهد و كارهای مشابه زمان كار را انجام دهند به طور مثال بار زیاد حمل نكند تا خون رسانی به اندازه كافی صورت گیرد و یا اگر در محل كار به نزدیك نگاه می‌كند در زمان استراحت به دور نگاه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha