هم اکنون از وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور ، 9.3 درصد آنها زنان هستند که افزایش اعتیاد به روانگردانها بویژه در میان دختران دانشجو به پدیده ای نگران کننده و قابل تامل تبدیل شده است .

دانشجویان دختر بیشترین مصرف کننده روانگردانها

سلامت نیوز: هم اکنون از وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور ، 9.3 درصد آنها زنان هستند که افزایش اعتیاد به روانگردانها بویژه در میان دختران دانشجو به پدیده ای نگران کننده و قابل تامل تبدیل شده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بر اساس تحقیقات صورت گرفته دانشجویان دختر به ویژه در ایام امتحانات به سمت قرص های روانگردان کشیده می شوند.

در سال های اخیر گرایش دختران به استفاده از این مواد افزایش یافته است و این در حالیست که از نظر فیزیولوژیکی، دختران از مقاومت کمتری نسبت به پسران در برابر آسیب های مواد مخدر بویژه روانگردانها برخوردارند.

متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش آمار اعتیاد در کشور و به ویژه در میان جوانان بوده ایم و دردناک تر این است که در 10 سال گذشته شمار زنان آلوده به اعتیاد به طور میانگین چهار برابر افزایش یافته است.

کارشناسان حوزه اعتیاد بر این باورند که دلایل افزایش جامعه زنان معتاد را می توان در تبلیغاتی جستجو کرد که به نام داروهای لاغری و یا چاقی صورت می گیرد که این داروها حاوی روانگردان است و زنان را آلوده می کند.

آنان معتقدند: به همین دلیل ضرورت آگاهی بخشی به خانواده ها و زنان اهمیت شایانی به خود گرفته و باید در این زمینه با قدرت وارد شد تا بتوان در مقابل این تبلیغات مخرب و پیامدهای پس از آن ایستادگی کرد.



ناامیدی نسبت به آینده

ˈعلیرضا جزینیˈ قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز می گوید: براساس مطالعات انجام شده گروهی از این دانشجویان معتاد اعلام کردند که به آینده امیدی نداشته و اعتماد به نفس کمی دارند و برنامه ریزی برای اوقات فراغت ندارند به همین دلیل به مصرف مواد روی آورده اند.



ریتالین و ترامادول بیشترین روانگردان مصرفی در دختران

وی ادامه می دهد: مصرف قرص های ایکس، ترامادول و ریتالین از سنین بالای 18 سالگی در کشور بیشتر است و میان دختران شایع تر می شود.



بی توجهی والدین به شرایط روحی دختران آنها را معتاد می کند

ˈسوسن پرورش ˈ کارشناس حوزه اعتیاد در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: بی توجهی والدین به شرایط روحی دختران ،آنها را به گروهها و افراد ناهنجار نزدیک می سازد و در نتیجه فقر عاطفی باعث افزایش چهار برابری گرایش زنان به اعتیاد طی 10 سال گذشته شده است.

وی ادامه می دهد:اکثر زنان معتاد برای تامین هزینه مواد مخدر به فساد و فحشا روی می آورند و به این ترتیب بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.



دانشجویان دختر بیشترین مصرف کننده روانگردانها

پرورش با بیان اینکه مصرف روانگردانها در میان دانشجویان دختر نسبت به پسر در کشور بیشتر گزارش شده که این وضعیت نگران کننده است.

وی می افزاید: مطالعات نشان می دهد که مصرف قرص های روانگردان در ایجاد رفتارهای پرخطر جنسی و بیماری ایدز تاثیر قطعی دارد و این مساله بشدت خطرناک است.

این کارشناس حوزه اعتیاد اظهار می دارد: مصرف روانگردانها موجب جنون شده و در درجه اول، این جنون از نوع جنسی است.



جنون جنسی از عوارض اصلی روانگردانها

پرورش تصریح می کند:تجربه نشان داده مصرف کنندگان این مواد دچار جنون جنسی می شوند و پیامد این جنون جنسی بیماری ایدز است و در آن تردیدی وجود ندارد.

وی خاطر نشان می کند:مساله اساسی این است که روانگردان ها آنقدر خطرناک هستند که متاسفانه بسیاری از ابعاد و عوارض مصرف این مواد برای مردم ناشناخته است.



افزایش گرایش زنان و دختران به موادنگران کننده است

ˈ شهیندخت مولاوردی ˈ معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز با بیان اینکه افزایش میزان گرایش زنان و دختران به مواد محرکه روانگردان بسیار نگران کننده است، تاکید می کند: در این شرایط پنهان کاری آنان، انگ زدن جامعه به زنان و دختران معتاد و ترد شدن آنان، مساله این دست از زنان و دختران را بغرنج می کند.

وی می گوید: اعتیاد، بیماری های خاص و رفتار پرخطر جنسی سه ضلع یک مثلث را تشکیل می دهند که باید به این موارد توجه کافی شود.

وی ادامه می دهد، با توجه به رویکرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه صیانت اجتماعی می توانیم از اقدامات آنها بهره کافی ببریم و من نیز عضو کارگروه این ستاد هستم؛ البته کارگروهی به پیشنهاد معاونت امور زنان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته تشکیل شده و این معاونت نیز عضو آن کارگروه است و امیدواریم که بتوانیم در این کارگروه به حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته، اشتغال پایدار و ممانعت از قربانی شدن آنها توجه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha