ئیس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح ساماندهی بهداشت محیط تفریحگاه‌های تهران كه قرار بود از 15 مرداد آغاز شود به علت حضور نیافتن مسئولان فرمانداری، مجمع امور صنفی و شهرداری‌های مناطق به تأخیر افتاد.

رضا غلامی در گفت‌وگو با فارس‌ افزود: هماهنگی‌های اداری بین مسئولان كشوری در وزارت بهداشت، وزارت بازرگانی، نیروی انتظامی و وزارت كشور برای اجرای طرح ساماندهی بهداشت محیط تفریحگاه‌های تهران انجام شده است، متولی اجرای این طرح نیز دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی است اما به علت حضور نیافتن مسئولان اجرایی از فرمانداری تهران، فرمانداری شمیرانات، شهرداری مناطق مربوطه و نماینده مجمع امور صنفی شمیرانات اجرای این طرح با تأخیر اجرا می‌شود.
طرح ساماندهی بهداشت محیط اماكن عمومی تهران قرار بود برای نخستین بار با هماهنگی متمركز 3 دانشگاه علوم پزشكی در استان تهران و همه دستگاه‌های مسئول از 15 مرداد در تهران اجرا شود و در فاز اول آن نظارت بر وضع بهداشت محیط تفریحگاه‌های شمال تهران در اولویت باشد.
وی گفت: هفته گذشته جلسه نهایی هماهنگی نمایندگان اجرایی این طرح در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تشكیل شد و نمایندگان وزارت بهداشت، مجمع امور صنفی وزارت بازرگانی و اماكن نیروی انتظامی در این جلسه حاضر شدند اما به علت حاضر نشدن نمایندگان فرمانداری، شهرداری و مجموع امور صنفی شمیرانات كه مسئولان اجرایی كار هستند این جلسه بدون هیچ‌گونه نتیجه‌گیری به اتمام رسید.
غلامی افزود: علاوه بر هماهنگی‌های كشوری برای اجرای این طرح با قوه قضائیه نیز هماهنگی شده است و دادسرای ناحیه‌ 19كه مسئول رسیدگی به تخلفات بهداشتی است، قاضی رسیدگی به تخلفات بهداشتی اماكن را برای این طرح معرفی كرده است و حتی این توافق انجام شده است كه در موارد خاص مأموران بهداشتی از قاضی این دادسرا نیابت قضایی داشته باشد.
وی گفت: با سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و سردار نجفی، رئیس پلیس اماكن نیروی انتظامی نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است اما همان طور كه گفتم به علت همكاری نكردن مسئولان شهرداری، فرمانداری و مجمع امور صنفی شمیرانات این طرح در زمان مقرر یعنی 15 مرداد اجرا نمی‌شود.
رئیس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت گفت: اجرای این طرح منوط به تشكل جلسه بعدی هماهنگی بین دستگاه‌های مجری است كه امیدواریم هر چه زودتر تشكیل شود.
غلامی، رئیس اداره نظارت بر بهداشت اماكن عمومی وزارت بهداشت پیش از این نیز در تشریح اجرای طرح ساماندهی بهداشت محیط اماكن عمومی در تهران گفته بود: ‌این طرح به صورت ضربتی و با هماهنگی تیم‌های متمركز 3 دانشگاه علوم پزشكی در تهران با نیروی انتظامی، مجمع امور صنفی و دستگاه قضایی اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: طرح ساماندهی متمركز بهداشت محیط اماكن تهران 4 مرحله دارد كه در مرحله اول آن در تفریحگاه‌های پرتردد اطراف تهران مانند امامزاده داو‌د، دربند و دركه اجرا می‌شود، این مرحله از نیمه دوم مرداد شروع می‌شود و تا قبل از ماه رمضان به پایان می‌رسد، مرحله بعد این طرح نظارت بر عمده فروشی‌های مواد غذایی، اماكن بین راهی و استخرهاست كه همزمان برای اجرای متمركز آن در شهرستان‌های بزرگ نیز اقدام می‌شود.
غلامی گفت: تیم‌های متمركز بهداشت محیط در مرحله اول اغذیه فروشی‌ها را بر اساس چك لیست‌هایی كه در اختیار دارند بازدید می‌كنند، در این چك لیست‌ها به مسائل بهداشت فردی عرضه كنندگان مواد غذایی، بهداشت محیط عرضه مواد غذایی، بهداشتی بودن مواد غذایی و تاریخ مصرف مواد توجه می‌كنند.
وی افزود: در صورتی كه شاخص‌های بهداشتی در این امكان رعایت نشود به صنوف متخلف در مرحله اول تذكر داده می‌شود و فرصت داده می‌شود تا اصلاح كنند، در مراحل بعد جرایم نقدی و تعطیلی موقت اماكن متخلف اجرا می‌شود و حتی در مواردی ممكن است جرایم سنگین‌تری برای متخلفان لحاظ شود.
وی گفت: قرار است با هماهنگی شهرداری تیم‌های بهداشت محیط در كانكس‌هایی در مناطق تعیین شده مستقر شوند، كل بازرسان 3 دانشگاه علوم پزشكی استان تهران حدود 400 نفر هستند كه بر حسب نیاز تعدادی از آنان در این طرح فعال می‌شوند و بقیه نیز باید امور دیگری كه به طور طبیعی باید انجام شود، رسیدگی می‌كنند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت اماكن عمومی وزارت بهداشت اضافه كرد: شماره ستاد سلامت محیط وزارت بهداشت نیز به شماره 09678 به صورت كشوری برای شكایت و گزارش شهروندان از تخلفات بهداشتی اماكن عمومی فعال است.
وی گفت: طرح نظارت بر بهداشت اغذیه فروشی‌ها هر سال توسط هر یك از دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور به طور مجزا انجام می‌شد اما این برای نخستین بار است كه این طرح به صورت متمركز با همكاری 3 دانشگاه علوم پزشكی و دستگاه‌های مسئول دیگر در تهران اجرا می‌شود و امیدواریم موفقیت این طرح به ادامه همكاری و فعالیت دائمی تیم‌های متمركز بهداشت محیط منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha