: صبح روز گذشته تعدادی از دانشجویان آزمون دستیاری پزشکی به نمایندگی از ١٥٠٠ پزشک عمومی، در مقابل مجلس شورای اسلامی و در ادامه آن در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

تجمع دانشجویان پزشکی مقابل مجلس و وزارت بهداشت

سلامت نیوز: صبح روز گذشته تعدادی از دانشجویان آزمون دستیاری پزشکی به نمایندگی از ١٥٠٠ پزشک عمومی، در مقابل مجلس شورای اسلامی و در ادامه آن در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. 

این دانشجویان به کاهش ٥٠‌درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی پزشکی در‌سال ٩٣ اعتراض کردند؛  ظرفیتی که فرصت پذیرش را برای خیلی از این دانشجویان که امسال به امید گرفتن رتبه بالاتر در آزمون شرکت کرده بودند، از میان می‌برد.

تجمع این افراد صبح روز گذشته در مقابل مجلس در شرایطی بود که مجلس این روزها تعطیل است، بنابراین هیچ یک از نمایندگان برای بررسی وضع این دانشجویان اقدامی نکرد. ادامه این تجمع در مقابل وزارت بهداشت، هم بدون پاسخ مسئولان جریان داشت. اعتراض این دانشجویان از یک طرف به کاهش ٥٠‌درصدی ظرفیت پذیرش است و از سوی دیگر هم به پنهانکاری وزارت بهداشت، درحالی‌که قانون مهرماه ‌سال گذشته در مجلس تصویب شده بود.
بنابر آنچه مجلس تصویب کرده، امسال سهمیه آزاد آزمون دستیاری پزشکی ٥٠ درصد، مناطق محروم ٣٠‌درصد و ایثارگران نیز ٢٠‌درصد است. اعتراض اصلی دانشجویان به کم شدن ظرفیت شأن و افزوده شدن سهمیه مناطق محروم است، چراکه در سال‌های گذشته سهم مناطق محروم تنها ١٠‌درصد بود.  دانشجویان معترض خواهان رفع محدودیت مجلس با بررسی طرح اصلاح بند ٣ قانون برقراری عدالت آموزشی به صورت عادی هستند چرا که با عادی بررسی شدن این طرح فرصت دانشجویان پزشکی برای انتخاب رشته و جذب در مرحله تخصصی از بین می‌رود.
آزمونی با حاشیه
هنوز یک هفته از زمانی که وزیر بهداشت، برگزاری آزمون دستیاری ٩٣ را بدون حاشیه توصیف کرد، نمی‌گذرد که صبح روز گذشته در ورودی این وزارتخانه شاهد تجمع داوطلبان همراه با پلاکاردهایی در دست و کوبیدن پا و شعار دادن‌های متوالی برای ملاقات با وزیر بهداشت بودیم. آنها می‌خواستند قبل از آغاز انتخاب رشته، ظرفیت‌ها یا به روال‌ سال گذشته باز گردد یا افزایش یابد؛ کاری که تنها به دستور وزیر بهداشت انجام می‌شود.   یکی از معترضان به کاهش ظرفیت که از ٧ صبح در تجمع بود، می‌گوید: «سهمیه آزاد دستیاری تخصصی خیلی کم شده، متاسفانه این قانون در مجلس تصویب شد، هر چند وزیر بهداشت حمایت‌هایی کرد که باعث شد اصلاحیه آن در مجلس بررسی شود اما درنهایت با اختلاف ٤ رأی و ٢٠ رأی ممتنع، در صحن علنی مجلس رأی نیاورد.» اشاره این دانشجو به وعده حسن‌ هاشمی ـ وزیر بهداشت ـ در جمع دانشجویان علوم پزشکی بود.

  زمانی‌که ‌هاشمی در مراسم افطار خوابگاه دانشجویی امام علی(ع) حاضر شد و در پاسخ به گلایه دانشجویان نسبت به کاهش ظرفیت دستیاری، گفته بود: «من با اعضای کمیسیون آموزش مجلس صحبت کردم و در سی و یکم تیرماه با رئیس مجلس درباره دوره دستیاری جلسه‌ای خواهم داشت تا طرحی دوفوریتی برای اصلاح مصوبه قبلی دوره دستیاری ارایه شود.» وزیر بهداشت همان موقع این تصمیم مجلس را نادرست و احساساتی توصیف کرده بود با این توضیح که: «پیشنهاد وزارت بهداشت این بود که تنها ١٠‌درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها برای بومی گزینی اختصاص یابد، با این کار هیچ آسیبی به ظرفیت‌ها وارد نمی‌شد.» اما خوشبینی وزیر هم نتوانست مشکل داوطلبان دستیاری را حل کند.

مجلس چهارشنبه هم این موضوع را بررسی کرد، اما به گفته معترضان، به‌دلیل توجیه نبودن نمایندگان، باز هم این موضوع رأی نیاورد.  یکی از آنها می‌گوید: «سهمیه مناطق محروم را به ٣٠‌درصد رسانده‌اند، با این تصمیم پزشکان را مجبور می‌کنند تا ١٢‌سال در مناطق محروم کار کنند، آنها می‌خواهند یک نمره‌ای به پزشک بدهند تا شرایط مناطق محروم را بپذیرد اما واقعیت این است که خیلی از پزشکان پس از قبولی، به خاطر شرایط سخت، از زیر بار شانه خالی می‌کنند.» به گفته او، مجلس نباید از سهمیه آزاد کم می‌کرد و به سهمیه مناطق محروم اضافه می‌کرد.» 

این بار اولی نیست که متقاضیان آزمون دستیاری، نسبت به کاهش ظرفیتشان اعتراض می‌کنند، پیش از این هم تجمع کرده‌اند اما هر بار بی‌نتیجه مانده است. یکی دیگر از پزشکان عمومی که عصر روز گذشته باید انتخاب رشته می‌کرد، هم می‌گوید: «از مهرماه ‌سال گذشته وزارت بهداشت در جریان کاهش ٥٠‌درصدی ظرفیت بود، اما در دفترچه آزمون اعلام نکرده بود، حالا هم تنها راه حل این است که این وزارتخانه ظرفیت‌ها را بالا ببرد.» با کاهش ٥٠‌درصدی ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری تخصصی، یک‌هزار نفر از شرکت‌کنندگان در آزمون شانس قبولی نخواهند داشت.   یکی دیگر از تجمع‌کنندگان، تأیید مصوبه را سوء‌برداشت نمایندگان مجلس می‌داند.«نمایندگان واقعا در جریان کار نیستند، اطلاعاتشان کم است.  همین هم شده تا مصوبه را تأیید کنند.  حرف ما این نیست که از ظرفیت مناطق محروم کم شود، ما می‌گوییم نباید از سهمیه آزاد کم و به مناطق محروم اضافه می‌شد وگرنه ما مشکلی نداریم که پزشکان در مناطق محروم خدمت کنند.» به گفته او، ظرفیت مناطق محروم قبلا ١٠‌درصد مازاد بود، یعنی ١٠٠‌درصد از گروه آزاد بر می‌داشتند و ١٠‌درصد از مازاد برای مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کرد، یعنی در کل معدل ١١٠‌درصد بوده، اما حالا ١٠٠‌درصد شده که ٣٠‌درصد به مناطق محروم تعلق گرفته. 

به اعتقاد آنها، با این کار، گروهی از پزشکان پرورش داده می‌شوند که سطح علمی و عملی بالایی ندارند.   یکی دیگر از پزشکان می‌گوید: «ما در سال‌های گذشته مشکلی نداشتیم، مسأله اینجاست که چرا وسط امتحان، باید چنین چیزی تصویب شود، آزمون دستیاری ١١ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، اما حالا ماجرا معلوم شده.» آنها بیانیه زیاد امضا کرده‌اند؛ بیانیه‌ای که پای آن امضای بیش از ١٥٠٠ پزشک دیده می‌شود. خیلی از معترضان به‌دلیل فعالیت در مراکز درمانی نتوانستند در تجمع‌ها شرکت کنند. آنهایی که روز گذشته آمده بودند، به نمایندگی از همکاران خود در تجمع شرکت کردند. آنها برای انتخاب رشته فرصت کمی دارند؛ از بعدازظهر دیروز که سایت برای انتخاب رشته باز شود، تا روز دوشنبه.
کاهش ظرفیت  ٤٠ تا ٧٠‌درصدی ارشد پزشکی
در کنار این معترضان، شرکت‌کنندگان در آزمون ارشد پزشکی هم در اعتراض به کاهش ظرفیت‌ها، برای تجمع آمده بودند.  سهمیه آنها هم در هر ٥٥ رشته ارشد پزشکی از ٤٠ تا ٧٠‌درصد کم شده بود.  یکی از آنها می‌گوید: «در رشته‌ای مانند تصویربرداری مغناطیسی ظرفیت تا ٧٠‌درصد کم شده، در رشته‌ای مانند پرستاری داخلی هم از ٣٥ نفری که‌ سال گذشته پذیرش می‌شد، امسال به ٥ نفر کاهش یافته.» آنها هم پس از آزمون که ٢٢ و ٢٣ خردادماه برگزار شد، متوجه کاهش ناگهانی ظرفیت‌ها شدند، درحالی‌که این تصمیم پیش از آزمون گرفته‌شده اما اعلام نشده بود. 
پرسش آنها این است که چرا ظرفیت‌ها تا این حد کم شده؟ حالا هم که کاهش یافته چرا بدون اطلاع قبلی بوده؟ یکی از آنها می‌گوید: «هر‌سال ١٠ روز قبل از کنکور، ظرفیت‌ها را اعلام می‌کردند، امسال ولی گفتند اول کارنامه می‌دهیم بعد ظرفیت را اعلام می‌کنیم، همه اینها در شرایطی است که امسال قانون طرح هم اعمال می‌شود یعنی در برخی رشته‌ها اگر فرد قبول نشد باید دو‌سال طرح برود و پس از آن هم در نوبت منتظر باشد.»
١٦٠ نفر اضافه می‌شود
پس از چند ساعت تجمع معترضان به کاهش سهمیه آزاد دستیاری تخصصی،که با محدودکردنشان همراه بود تجمع‌کنندگان که شعارهای «ضیایی، ‌هاشمی، ملاقات، ملاقات» و «تنها راه عدالت، افزایش ظرفیت» سر می‌دادند درنهایت به محوطه داخلی ساختمان وزارت بهداشت و پس از آن به سالن جلسات برای ملاقات با ضیایی، معاون آموزشی وزارتخانه راهنمایی شدند.  امیرحسین ضیایی پیش از این جلسه، در واکنش به تجمع داوطلبان آزمون دستیاری به ایسنا گفت که قرار است حدود ١٦٠ نفر به ظرفیت آزمون دستیاری افزوده شود.  او ادامه داد: «وزارت بهداشت تمام تلاش خود را انجام داد تا این قانون قبل از اعلام نتایج اصلاح شود اما متاسفانه فوریت آن رأی نیاورد ولی ممکن است برای‌ سال آینده اصلاحاتی انجام شود.» به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اتفاقاتی که رخ داده ممکن است تا دو هفته شروع کار ترم جدید دانشجویان دستیاری به تعویق بیفتد تا تغییر و تحولات انجام شود اما تا این لحظه تصمیم قطعی برای تاریخ شروع دستیاری گرفته نشده است.   معاون آموزشی وزارت بهداشت، همچنین درباره علت اعمال نشدن ٣٠‌درصد سهمیه مناطق محروم در آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی گفت: «در ورودی قانون نام تمام رشته‌ها آمده اما اصل قانون در مورد رشته‌هایی است که ارایه خدمات می‌دهند.  ضمن آن‌که قانون مذکور قبل از بسته شدن دفترچه‌های کارشناسی ارشد ابلاغ نشده بود.» همه این توضیحات درحالی بود که تجمع‌کنندگان پس از جلسه با معاون آموزشی وزارت بهداشت، تأکید کردند که افزایش ١٦٠نفری به ظرفیت‌ها در شرایطی است تعداد شرکت‌کنندگان امسال نسبت به‌سال گذشته ١٠٠نفر کمتر شده، بنابراین تنها افزایش ٦٠نفری اعمال می‌شود. ضیایی همچنین به آنها وعده داده که ٣٠‌درصد سهمیه مناطق محروم کامل نمی‌شود و آنها می‌توانند از‌ درصد باقی‌مانده آن استفاده کنند، اما همه اینها به بعد از انتخاب رشته و مشخص شدن ظرفیت‌ها بستگی دارد.

منبع:روزنامه شهروند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • maryam ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    3 4
    با سلام خیلی از همین آقایونی که امسال ازمون دستیاری دادن همونایی هستن که موقع ورود به پزشکی با رتبه هایی خیلی بیشتر از بعضی خانمها که باید با رتبشون پزشکی قبول میشدن، اما نشدن ،وارد پزشکی شدن اونموقع یادشون به عدالت نبود که حالا فریاد عدالت خواهی برآوردن؟!. اصلا هیچکس قرار نیست تو این مملکت به حق خودش برسه
  • حق گو ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    5 0
    اگر اینها بتوانند کلا دستیار برنمیدارند!ولی چون بیمارستانها توسط رزیدنت اداره میشود نمیتوانند به یک بهانه ،پذیرش رزیدنت را حذف کنند!بنابراین دنبال راههای فراوان برای حذف رقیب هستند مخصوصا از مردان متخصص بیشتر میترسند! سهمیه مناطق محروم امسال هم با تعهد 12 ساله در جهت اهدافشان است!یعنی 30 درصد هیچ!!!!!خدا سزایشان را خواهد داد بزودی!