دبیرکل خانه پرستاران با اعتراض به صحبت‌های اخیر وزیر بهداشت در جمع دانشجویان علوم پزشکی گفت: با برچسب زدن سیاسی به مسائل صنفی و تلخ پرستاران، نمی‌شود صورت‌ مساله را پاک کرد. آیا اعتراض نسبت به تبعیض‌های ناعادلانه و پیگیری امور صنفی کاری سیاسی است؟

قشر پرستاران هیچ‌گاه کار سیاسی انجام نمی‌دهند

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستاران با اعتراض به صحبت‌های اخیر وزیر بهداشت در جمع دانشجویان علوم پزشکی گفت: با برچسب زدن سیاسی به مسائل صنفی و تلخ پرستاران، نمی‌شود صورت‌ مساله را پاک کرد. آیا اعتراض نسبت به تبعیض‌های ناعادلانه و پیگیری امور صنفی کاری سیاسی است؟

شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز تاسف از صحبت‌های اخیر وزیر بهداشت در مراسم افطاری دوشنبه‌ شب در خوابگاه امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: جامعه پرستاری تصورش این بود که وزیر بهداشت، متفاوت از دیگران فکر کند و این نوع برخوردها مورد تایید او نیست. گمان می‌کردیم این مساله یک مشکل دانشگاهی میان دانشگاه تهران است و انتظار چنین اظهارنظرهای تندی را از سوی دکتر هاشمی نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه برخوردهای صورت گرفته با پرستاران در طی یک سال بی‌سابقه بوده است، گفت: طی نامه‌ای به رییس جمهور به این برخوردها اشاره کردیم چرا که این برخوردها در 30 ساله پس از انقلاب فرهنگی سابقه نداشته است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه تجمع پرستاران به هیچ‌وجه غیرقانونی نبود، اظهار کرد: مطابق قانون اساسی حق تجمع وجود دارد مگر آنکه مخل امنیت عمومی شویم که در تجمع پرستاران به هیچ وجه اختلالی به وجود نیامد. اگر برخوردی هم باید صورت می‌گرفت، باید توسط مقامات قضایی انجام می‌شد.

شریفی‌مقدم مدعی شد: دستگیری دو تن از پرستاران در تجمع توسط عوامل قضایی نبوده و حراست بیمارستان آنها را با تاکسی روانه کلانتری کرده است.

دبیرکل خانه پرستاران با اشاره به خواسته‌ها و مشکلات صنفی پرستاران گفت: کمبود نیرو باعث شده پرستاران تحت فشار قرار بگیرند و در بخشی که چهار نفر باید شیفت باشند، دو نفر حضور دارند و به علت کمبود نیرو به پرستاران اضافه‌کار داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مطابق قانون ارتقای بهره‌وری فقط اجازه 80 ساعت اضافه کار وجود دارد، افزود: این در حالی است که پرستاران برخلاف قانون تا 200 ساعت اضافه کار انجام می‌دهند. طبق تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده با افزایش دو ساعت اضافه کار، 14 درصد خطا افزایش می‌یابد و حال باید دید پرستاری که 180 ساعت اضافه کار در ماه داشته باشد، چه میزان خطای او بالا می‌رود در حدی که ممکن است منجر به مرگ بیمار نیز شود.

دبیرکل خانه پرستاران با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا اختلاف پرداخت بین پزشک و پرستار 300 برابر نیست، گفت: استاندارد این اختلاف 4 برابر است در حالی که متاسفانه این رقم در سرتاسر کشور 300 برابر است.

شریفی‌مقدم با اشاره به صحبت‌های وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت کار سیاسی در وزارت بهداشت اظهار کرد: قشر پرستاران هیچ‌گاه کار سیاسی انجام نمی‌دهند چرا که سیاست منفعتی برای پرستاران ندارد.

دبیرکل خانه پرستاران با بیان اینکه خواسته پرستاران این است که قانون تعرفه‌گذاری پرستاران پس از 7 سال اجرایی شود، گفت: وزیر در پاسخ این مساله در آن مراسم گفته است بودجه نداریم در حالی که 10 هزار میلیارد تومان از بحث هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت تعلق گرفته است و براساس آن 7 بسته تعریف شده که سه بسته به شکل مستقیم تحت عنوان افزایش کیفیت ویزیت پزشکان، مناطق محروم و ماندگاری پزشکان به آنها تخصیص داده شده است.

شریفی‌مقدم افزود: بسته‌های دیگر هم به صورت غیرمستقیم به پزشکان داده می‌شود. پرستاران انتظار داشتند حداکثر 10 درصد از این مبلغ به آنها اختصاص پیدا کند و قانون تعرفه‌گذاری اجرا شود.

وی با طرح این سوال که آیا خواست اجرایی شدن قانون، کاری سیاسی است؟ گفت: آیا اعتراض به تبعیض‌های ناعادلانه نسبت به اختلاف 300 برابری میان دریافتی پرستاران و پزشکان کاری سیاسی است؟ آیا اعتراض اضافه‌کاری‌های اجباری و غیرقانونی 200 ساعته در ماه کاری سیاسی است؟

دبیرکل خانه پرستاران با بیان اینکه وزیر بهداشت در کانال‌های اطلاع‌رسانی‌اش باید بازنگری کند، گفت: بیایید واقعیت‌های تلخی که در مورد پرستاران وجود دارد را ببینید تا متوجه شوید چرا پرستاران ناراضی‌اند و شغل‌های خود را ترک و مهاجرت می‌کنند.

شریفی‌مقدم افزود: در دانشگاه تهران که 1600 نفر کادر پرستاری می‌خواستند فقط 300 نفر ثبت‌نام کردند این مساله نشان‌ دهنده این است که پرستاران اعتماد خود را به وزارت بهداشت از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه برخوردهای ناشایست با پرستاران و برچسب‌زدن‌های سیاسی مشکلات را حل نخواهد کرد، گفت: شخصیتی در حد وزیر باید تحملش در مقابل انتقاد یک دانشجو بیشتر از این باشد که اینگونه پاسخ دهد و به مسائل صنفی و تلخ پرستاری را برچسب سیاسی بزند.

شریفی‌مقدم با اشاره به گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه استخدام باعث ظلم به مردم می‌شود، گفت: اکنون کمبود پرستار باعث شده تا استاندارد کشور یک دوم حداقل‌های استانداردهای جهانی باشد. به عبارت دیگر اگر به همین میزان کنونی پرستار اضافه شود، مردم در حد استاندارد خدمات می‌گیرند.

وی با بیان اینکه دستگاه نظارتی که وزیر در گفته‌های خود به آن اشاره کرده، اصطلاح غلطی است، افزود: حکم بازنشستگی پیش از موعد بنده را هیات بدوی کارکنان علوم پزشکی تهران صادر کرده‌اند. این هیات نمایندگانی از سوی وزیر و رییس دانشگاه هستند و بی‌طرف نیستند.

دبیرکل خانه پرستاران با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به خواسته پرستاران مشکلات را بیشتر می‌کند، گفت: مهرماه سال گذشته ابتدا یک طوماری جمع‌آوری شد. پس از آن تجمع کوچکی برگزار و رییس بیمارستان امام خمینی وعده‌هایی در میان تجمع‌کنندگان دادند اما پس از آن که اختیارات به رییس مجتمع محول شد، به اعتراضات بی‌توجهی شد تا اینکه تجمعات گسترش پیدا کرد.

شریفی‌مقدم در پایان افزود: وزیر بهداشت باید بداند که پرستاران به وزارت بهداشت بی‌اعتماد شده‌اند و سکوت آنها به معنای رضایت نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha