یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که سیستم‌های اولیه و خدمات همگانی قبل از هر چیزی باید پوشش داده شود، گفت: هزینه‌ها باید به گونه‌ای کنترل شود که قدرت پرداخت برای مردم، دولت و جامعه امکان‌پذیر باشد.

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که سیستم‌های اولیه و خدمات همگانی قبل از هر چیزی باید پوشش داده شود، گفت: هزینه‌ها باید به گونه‌ای کنترل شود که قدرت پرداخت برای مردم، دولت و جامعه امکان‌پذیر باشد.

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از طرح تحول نظام سلامت، گفت: از نظر علمی و اصولی برای اجرای طرح تحول باید بگویند کاری که انجام می‌دهند به استناد کدام منبع می‌باشد و یا کدام کشور و در چه نقطه ای از دنیا اینگونه عمل کرده و موفق شده است؟

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: کلان قضیه این است که نگاه به درمان یعنی نگاه به هزینه، نگاه به پیشگیری یعنی کنترل هزینه، بنابراین کنترل هزینه در جامعه‌ای که منابع محدود دارد و حتی در جامعه‌ای که منابعش محدود نیست جزو اصول است.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: بنابراین قبل از هر چیزی باید سیستم‌های اولیه و خدمات همگانی را پوشش دهیم نه اینکه خدمات فوق تخصصی گرانقیمت را به کشور وارد کرده و رایگان کنیم در حالی که نتوانسته‌ایم بسیاری از خدمات اولیه هنوز در خیلی از مناطق کشور را پوشش دهیم که این عاقلانه نیست.

پزشکیان تصریح کرد: ما در جایی خدمات اولیه نمی‌دهیم اما در جای دیگری حاضر هستیم برای یک کار فوق تخصصی مثلا 100میلیون تومان پول پرداخت کنیم اما در مقابل دیگری به دلیل عفونت و یا هر عامل دیگر می‌میرد و این قابل قبول نیست.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار کرد: بحث اصلی این است که پزشک در سیستم وجود داشته باشد و در این طرح تلاش می‌کنند تا یک عده پزشکان را در سیستم نگه دارند که این مشکلی نیست و قابل دفاع است اما بحث اصلی این است که پزشکان باید در همه جا باشند نه این‌که فقط در شهرهای بزرگ پزشک حضور داشته باشد و در مناطق محروم ما فاقد پزشک باشیم که در این طرح تلاش می‌کنند این مسئله اصلاح شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: این ‌که هر کسی به بیمارستان مراجعه کند و دولت بتواند 90درصد بودجه را بپردازد، امکان‌پذیر نیست و در قدرت پرداخت دولت هم نمی‌باشد البته نه اینکه به طور کلی بد باشد، بلکه باید هزینه‌ها را به گونه‌ای کنترل کنیم که قدرت پرداخت برای مردم، دولت و جامعه امکان داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حق را بگو اگرچه تلخ باشد ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 0
    حرف تازه ای برای گفتن لازم است!معلومه که بیمه باید همگانی شود!معلومه که پیشگیری بهتر ازدرمان است!ولی کو عمل؟شما در موقع وزارتتان توانستید به گفته های تان عمل کنید؟ سخن نو آر که نو را حلاوتی است دگر! باز عبارت عوام فریبانه " مناطق محروم ما فاقد پزشک است" را تکرار نکنید کجای مناطق محروم آذربایجان شرقی پزشک خانواده ومتخصص ندارد مثال بزنید!چرا با قدرتمندان سرمایه دار هم آوایی میکنید؟شما که تفکرات جامعه گرایانه دارید بعید است از یک عده انحصارطلب وپول پرست حمایت کنید!کشور ما شهرستانهایش به متخصص پزشکی خانواده وسیستم ارجاع وجاده استاندار د وانتقال بیماران باسیستم سریع وغیرآلوده کننده محیط زیست (قطار برقی)نیاز دارد.نماینده دلسوز مراکز تخصصی وفوق تخصصی به پزشک متخصص نیاز دارند نه شهرستانهای بابیمارستان در حد درمانگاه کی میخواهید از حق دفاع کنید؟ قل الحق وان کان مرا