دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

ک روانشناس گفت: اختلال وحشت‌زدگی نوعی اختلال اضطرابی است که فرد مبتلا را دچار تپش قلب شدید،‌ دل‌پیچه، ‌اجتناب از حضور در اماکن عمومی و در نهایت افسرده می‌کند.

وحشت‌زدگی چیست؟

سلامت نیوز :یک روانشناس گفت: اختلال وحشت‌زدگی نوعی اختلال اضطرابی است که فرد مبتلا را دچار تپش قلب شدید،‌ دل‌پیچه، ‌اجتناب از حضور در اماکن عمومی و در نهایت افسرده می‌کند. شدت این اختلال آن قدر زیاد است که فرد مبتلا احساس می‌کند دیوانه شده است.


عبدالله امیدی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اختلال هراس یا وحشت‌زدگی (پانیک) اظهار داشت: اختلال هراس یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که معمولاً با تغییرات بدنی مانند تپش قلب شدید، احساس گرگرفتگی، گیجی، خفگی، مرگ قریب‌الوقوع، سبکی در سر، تهوع و دلپیچه همراه است.

وی افزود: علائم هیجانی این اختلال به صورت اضطراب شدید و ترس است و علائم شناختی آن موجب می‌شود فرد مبتلا کنترل خود را از دست داده و احساس کند که قلبش از حرکت ایستاده یا در حال دیوانه شدن است.

این متخصص حوزه بهداشت روان درباره موارد مبتلا به این اختلال در مراجعات درمانگاهی گفت: یکی از مراجعان در اظهارات خود از عدم سوار شدن به اتوبوس سخن می‌گفت زیرا می‌ترسید خودش را از آن پرتاب کند. فرد دیگری که مکانیک بود رانندگی نمی‌کرد زیرا می‌ترسید تصادف کند، شدیدترین فرد مبتلا نیز اذعان داشت که حمله وحشت زدگی اش مانند این است که ترن هوایی در شهر بازی ناگهان پایین بیاید.

وی افزود: مبتلایان به اختلال وحشت‌زدگی اضطراب انتظاری دارند و نگرانند چنانچه دچار حمله شدند نتوانند خود را نجات دهند بنابراین از خانه بیرون نمی‌روند یا همیشه یک نفر را همراه خود می‌برند تا اگر دچار مشکل شدند به آنها کمک کند.

امیدی ادامه داد: در موارد خفیف نیز مبتلایان این حالات را تجربه می‌کنند اما شدت آن کمتر است.

وی افزود: گاهی پانیک با ترس از فضای باز همراه است و مبتلایان از رفتن به بازار و حضور در خیابان و اماکن عمومی پرهیز می‌کنند.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: اختلال وحشت‌زدگی از تظاهرات بدنی مانند تپش قلب شدید شروع می‌شود و اطلاعاتی را به جریان می‌اندازد که بر اساس آن فرد دچار هیجان می‌شود مثلاً کسی که از دیدن دندانپزشک و دندانپزشکی دچار حمله هراس می‌شود در واقع دچار تپش قلب شدید شده که این علامت موجب حمله وحشت در او می‌شود.

 

وی گفت: معمولاً این افراد می‌گویند از وقتی که آمپول را در دهانم تزریق کردند تا امروز دچار حمله وحشت‌زدگی شده‌ام در حالی که به آمپول و نوع آن ارتباطی ندارد و ترس از موقعیت موجب تجلی تظاهرات بدنی مانند تپش قلب شده است که حمله هراس نیز به تبع آن خواهد آمد.

وی افزود: شنیدن خبر حمله قلبی فردی می‌تواند مبتلایان به اختلال وحشت‌زدگی را آن قدر بترساند که دچار تپش قلب شوند و حمله هراس به آنها دست دهد. تغییرات بدنی و هیجانی سیکل معیوبی را در آنها ایجاد می‌کند که بر اساس آن فرد با شنیدن این اخبار دچار نگرانی، ترس و تپش قلب می‌شود.

این روانشناس بالینی تأکید کرد: پانیک با افسردگی همراه می‌شود، درمان این اختلال کمی سخت است بنابراین امکان مزمن شدن و عود مجدد وجود دارد. سختی درمان به ماهیت اختلال برمی‌گردد. اکثر مبتلایان ابتدا به متخصصان قلب و عروق مراجعه می‌کنند در حالی که متخصصان حوزه بهداشت روان شامل روانپزشکان و روانشناسان بالینی به دلیل شناخت این اختلال قادر خواهند بود علاوه بر درمان دارویی درمان شناختی رفتاری را نیز در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: ممکن است برخی از مبتلایان به اختلال وحشت‌زدگی دچار افت دریچه میترال باشند، اما این مشکل به دلیل افتادگی دریچه میترال نیست و تنها ممکن است شروع کننده اختلال باشد.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه گاهی همراهان افراد مبتلا به اختلالات وحشت‌زدگی در تله افراد مبتلا می‌افتند، بهتر است اطرافیان اجازه بدهند تا فرد مبتلا با ترس‌های خود مواجه شود زیرا همیشه بودن با مبتلایان به اختلال وحشتزدگی موجب مزمن شدن اختلال آنها می‌شود، فردی 11 سال به این اختلال مبتلا بود و بدون همسرش جایی حضور پیدا نمی‌کرد. در واقع اطرافیان قوت قلب مبتلایان هستند زیرا آنها را همیشه کنار خود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha