معمولا به جز مردمان شمال و جنوب کشور سرانه مصرف ماهی در کشور ما بسیار پایین است اما در سالهای اخیر همزمان با گرانی گوشت و مرغ و حذف کامل این پروتئین ها از سبد برخی از خانواده های کم درآمد، این خانواده ها و قشر متوسط جامعه ناگزیر روی به ماهی البته نوع ارزان قیمت آن آورده اند.

مسئولان شیلات پاسخگو باشند : آیا ماهی تیلاپیا آلوده است؟

سلامت نیوز :معمولا به جز مردمان شمال و جنوب کشور سرانه مصرف ماهی در کشور ما بسیار پایین است اما در سالهای اخیر همزمان با گرانی گوشت و مرغ و حذف کامل این پروتئین ها از سبد برخی از خانواده های کم درآمد، این خانواده ها و قشر متوسط جامعه ناگزیر روی به ماهی البته نوع ارزان قیمت آن آورده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ماهی قزل آلا و انواع پرورشی ماهی آزاد و بالاخره این اواخر ماهی تیلا پیا به سفره طبقه متوسط جامعه راه یافته است که در صورت سلامت این ماهی ها و محصولات وارداتی ای از این دست مانند ماهی سالمون و ماهی شیر با توجه به مغذی بودن و داشتن اسیدهای چرب مفید نوید خوبی برای الگوی تغذیه ایرانیان است.

اما گاهی اخباری مبنی بر تولید و پرورش این ماهی ها نگرانی های عمیق و البته به جایی در مورد سلامت گوشت این ماهی ها ایجاد می شود.

اخیرا پیامکی در مورد ماهی تیلا پیا پخش شده است که با خود لینکی از فاکس نیوز را یدک می کشد.

این خبر فاکس نیوزمربوط به ماهی تیلاپیا و ورود آن به سفره آمریکایی ها است . آمریکایی ها به طور سنتی به خوردن گوشت بیشتر از غذای دریایی تمایل دارند اما در دهه های اخیر الگوی مصرف مواد غذایی آنان نیز با توصیه پزشکان و همچنین نفوذ فرهنگ غذایی سایر ملل مانند آسیایی ها به آمریکا تغییر اساسی یافته است و هم اکنون بسیاری ازآمریکایی ها سعی می کنند مانند یک اروپایی و یا یک ژاپنی یک تکه ماهی سرخ بخار پز شده با سس و سبزیجات معطر را به یک تکه استیک گوساله یا یک بیکن خوک ترجیح دهند.


اما فاکس نیوز می نویسد در سالیان اخیر ماهی تیلا پیا به دلیل ارزان تر بودن نسبت به ماهی آزاد ، سالمون . خال مخالی که ماهی های مورد علاقه آمریکایی هاست بیشتر در سفره آمریکایی ها به چشم می خورد .

این مطلب هشدار به کسانی است که تیلا پیا را به دلیل ارزانی و سهل الپخت بودن بر دیگر انواع ماهی ترجیح داده اند.

بر طبق مطالعات پزشکی در سال 2008، محققان در ویک فارست که یک دانشکده پزشکی است ،دلیل اول این اخطار راوجود بیش از حد اسید چرب آراشیدونیک نوعی امگا 6 نسبت به امگا 3 دانسته اند. حقیقت این است که در ماهی هایی مانند سالمون و غذاهایی دریایی چون خرچنگ اسید چرب امگا 3 بسیار سرشار است در ماهی سالمون نروژی و ماهی آزاد کانادیی منبع سرشاری از امگا 3 موجود است.

این اسید باعت جلوگیری از امراض قلبی کنترل دیابت و التهابات روده و شادابی بدن است اما درست بالعکس آن امگا6 ممکن است موجب اختلالات مغزی آلزایمر و تشدید التهابات شود.

محققان آمریکایی تیلا پیا را با یک تکه بیکن خوک مقایسه کرده و نتیجه گرفته اند که تیلا پیا در این زمینه با گوشت خوک برابری می کند و هیچ ارجحیتی نسبت به گوشت قرمز ندارد.


دکتر فلوید چیلتون که مسئول مطالعات مقایسه ای بین گوشت قرمز و محصولات دریایی چون تیلا پیا است می گوید هدف ما این نیست که کسی تیلاپیا نخورد بلکه منظور ما این است که اگر دکتر شما برای نیاز بدن شما به امگا 3 مصرف ماهی را به شماپیشنهاد کرد تیلاپیا گزینه مناسب شما نیست.

متخصصان تغذیه آمریکایی پیشنهاد می کنند تیلا پیا را به دلیل ارزان و ساده طبخ بودن و خوشمزه بودن جایگزین انواع دیگر غذای دریایی نکنید و در مصرف آن اعتدال را نگاه دارید.

باز هم پای چین در میان است

اما شایعه دیگری که در این مطلب به آن اشاره شده است آلودگی نوع چینی این ماهی و تغذیه آنان از فضولات است. در این تحقیق ضمن صحه گذاشتن برآلودگی های محیطی پرورش ماهی در چین آمده است 73 در صد ماهی هایی که وارد سفره آمریکایی ها می شود وارداتی و بسیاری از آنان از چین وارد شده است . این تحقیق که توسط موسسه غذا و داروی فدرال آمریکا انجام شده است در مورد محصولات دریایی چینی و آلودگی های ناشی از کشت آنان با فضولات و آلودگی های صنعتی هشدار داده است.

در مطالعه بر روی این ماهی ها آمده است تستوسترون و آنتی بیوتیک ها در گوشت این ماهی در صد بالایی دارند و چون پرورش این ماهی گرمسیری در بسیاری از ایالتهای آمریکا ممکن نیست لذا نظارتی بر انواع وارداتی آن از چین نیست.

اما بر طبق این تحقیق مصرف کنندگان ایرانی هم باید در خوردن این ماهی جنبه احتیاط را رعایت کرده و مسئولان مرتبط با سلامت ماهی های وارداتی نسبت به و اردات این ماهی از چین ( در صورت وجود چنین مواردی) تجدید نظر کنند.

در مورد ماهی های پرورشی در کشور ما نه فقط تیلا پیا بلکه انواع دیگر چون قزل آلا و ماهی آزاد پرورشی نیز با اتهام آلوده بودن دست به گریبانند هنوز تصاویر تلف شدن انبوه ماهی ها در فشاپویه از یادها نرفته است.

لذا به نظر می رسد با توجه به دست به دست شدن این پیامک و ورود محصولات دریایی به سفره ایرانیان ، مسئولان شیلات و غذای و داروی وزارت بهداشت باید برای تنویر افکار عمومی تحقیق و گزارشی متقن را ارایه دهند تا مصرف کنندگان با تردید محصولات دریایی را از سبد خود حذف نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهوش ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    1 0
    لطفا خواص کنسرو ماهی ساردین را اعلام نمایید. با تشکر
  • فرزانه قیطاس پور ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    2 0
    من بعنوان یک کارشناس ارشد شیلات مطالب فوق را اشاعه اکاذیب میدانم. وقتی چنین مطالبی منتشر میگردد شرط اول ارائه مستندات و رفرنس های دقیق یا لینک آنهاست. این پیامکها شایعه پراکنی و بازی روانی با منشا سیاسی اقتصادی است! منتظر ارسال رفرنس و مستندات شما هستم