مصرف شیشه باعث گرفتگی ناگهانی عروق، افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود. در نتیجه میزان نیاز قلب به اکسیژن افزایش و مقدار خونی که به قلب می‌رسد، کاهش می‌یابد. در این صورت اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد و باعث حمله قلبی و در نهایت مرگ سلول‌های قلبی می‌شود.

عوارض وحشتناک شیشه :مرگ ناگهانی و پارگی آئورت

سلامت نیوز : قاچاقچیان و فروشندگان موادمخدر ادعا می‌کنند شیشه، حاوی مورفین و اعتیادآور نیست. اگرچه در ترکیب این ماده مخدر مورفین به کار نمی‌رود، اما بدون آن هم شیشه ماده محرک بسیار اعتیادآور و خطرناکی است. متامفتامین (شیشه) یک ماده محرک آزادسازی پیام‌رسان‌های عصبی کاتکولامینرژیک در سیستم اعصاب مرکزی و محیطی است که ضربان قلب و فشارخون را  تنظیم می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز دکتر حسین نوید ، متخصص قلب، فوق‌تخصص نارسایی قلب در روزنامه شهروند نوشت : مصرف شیشه باعث گرفتگی ناگهانی عروق، افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود. در نتیجه میزان نیاز قلب به اکسیژن افزایش و مقدار خونی که به قلب می‌رسد، کاهش می‌یابد. در این صورت اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد و باعث حمله قلبی و در نهایت مرگ سلول‌های قلبی می‌شود. آزادشدن بیش از حد این واسطه‌های شیمیایی ناشی از مصرف شیشه می‌تواند باعث بزرگی قلب و در نهایت نارسایی قلبی شود. علاوه بر مکانیسم ذکر شده، شیشه مستقیم (بدون واسطه شیمیایی) هم می‌تواند برای قلب مسمومیت ایجاد کند و می‌توان شیشه را سم قلبی دانست!
با اینکه شیشه آثار مشابهی با کوکایین دارد ولی نیمه عمر آن بسیار طولانی‌تر از کوکایین است و به عبارت دیگر عوارض شیشه برای مدت طولانی‌تری ادامه می‌یابد.


آثار فوری مصرف شیشه
در بیماران مراجعه‌کننده به اورژانس پس از مصرف شیشه، این شکایت‌ها بیشتر مطرح می‌شود: درد قفسه‌ سینه، تپش قلب، آریتمی، تنگی نفس و افزایش فشارخون.
عوارض خطرناک‌تر شیشه که شیوع کمتری دارند عبارتند از: آنژین قلبی، انفارکتوس حاد، پارگی آئورت و گرفتگی عروق قلب.

شیشه و مرگ ناگهانی
بیمارانی که به دنبال مصرف شیشه دچار نشانگان حاد کرونری می‌شوند، اغلب نسبتا جوان هستند و سابقه قبلی بیماری قلبی یا عوامل خطر قلبی مانند دیابت و چربی خون را ندارند. برخلاف موارد معمول، حمله قلبی پس از مصرف شیشه باعث بروز تغییرات مشخصه آسیب قلبی در نوار قلب نمی‌شود و این باعث می‌شود تشخیص مشکل قلبی دچار اشکال شود. نکته عجیب در این بیماران این است که در صورتی که تحت آنژیوگرافی عروق قلب قرار بگیرند، عروق کاملا طبیعی دارند ولی با وجود عروق قلبی طبیعی، در اثر مصرف شیشه دچار انفارکتوس قلبی می‌شوند.
 * پارگی دیواره آئورت نیز در اثر افزایش شدید فشارخون پس از مصرف شیشه دیده می‌شود که در صورت تشخیص ندادن آن و انجام نشدن درمان جراحی به موقع، منجر به مرگ خواهدشد.
*متامفتامین همچنین می‌تواند باعث اختلال در ریتم ضربان قلب و مرگ ناگهانی شود که اغلب این بیماران به بیمارستان نمی‌رسند.

آثار بلندمدت شیشه
شایع‌ترین عوارض مصرف طولانی‌مدت متامفتامین، ایجاد بیماری عروق قلبی و کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلب) است.
*مصرف شیشه باعث بروز زودرس بیماری تصلب شرایین می‌شود. این بیماران به‌طور قابل‌توجهی در سن بسیار پایین‌تر از افراد طبیعی دچار تصلب شرایین می‌شوند.


*کاردیومیوپاتی اتساعی، شایع‌ترین نوع بیماری عضلانی قلب به دنبال مصرف مزمن شیشه است که با تنگی نفس، خستگی، بزرگی و اتساع حفره‌های قلب و کاهش قدرت انقباضی قلب بروز می‌کند.


*متامفتامین در افرادی که بیماری قلبی زمینه‌ای دارند، باعث تسریع بروز علایم و تشدید شرایط بالینی می‌شود. بسیاری از بیماران از بیماری قلبی خود اطلاعی ندارند و مصرف شیشه باعث عیان شدن بیماری خاموش آنها می‌شود. براساس نتایج مطالعات انجام شده، شدت بروز عوارض مصرف شیشه با میزان دوز مصرفی رابطه مستقیم دارد و با مصرف بیشتر، علایم قلبی با شدت بیشتری  ایجاد می‌شوند.


به کدام نام می‌شناسیدش: متامفتامین، کریستال، گلاس، آیس یا یخ؟این ماده مخدر به رنگ سفید و بی‌بو است و در بین مصرف‌کنندگان به نام‌های مختلفی معروف است که عبارتند از متامفتامین، مت، کریستال، گلاس، آیس و یخ. علت نامگذاری این ماده به شیشه به خاطر آن است که پودر این ماده شبیه خرده شیشه است. وقتی که این ماده کریستالیزه می‌شود، دانه‌های آن به‌صورت بلورین شفاف می‌‌شود که به آن آیس (یخ) یا مت بلورین می‌گویند.

آیس به شکل یک قطعه کریستال نسبتا بزرگ شفاف و براق هم دیده می‌شود. متامفتامین همچنین به شکل قرص‌های کوچک به رنگ روشن یافت می‌شود که به نام «یابا» که نامی تایلندی است، خوانده می‌شود. انواع این ماده مخدر (شیشه) در آب و الکل به راحتی حل می‌شوند و مزه تلخ و تیزی دارند. نوع غالب شیشه در کشور ما همان پودر کریستالی مت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha