دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11643

سرپرست دادسرای ویژه جرایم پزشكی، بیشترین تخلفات پزشكی را مربوط به جراحی‌های زیبایی در بینی، ‌گونه، سینه و تنظیم اندازه قد عنوان كرد و هشدار داد: ژل‌های تزریقی حالت دهنده به لب در اكثر مواقع مشكل‌ساز است كه ‌وزارت بهداشت وظیفه پیگیری این موارد را بر عهده دارد.

محمدرضا الهی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: اخیرا ژل‌های تزریقی حالت‌دهنده به لب وارد بازار شده كه عوارض پزشكی زیادی دارد كه از وزارت بهداشت و درمان می‌خواهیم این موضوع را بررسی و پیگیری كند تا پیشگیری از وقوع جرم و تخلف شود.

وی گفت: كسانی كه تجربه لازم برای تزریق این ژل نداشتند، اقدام به این كار كردند كه همین موضوع عوارضی را برای افراد پیش آورده است.

الهی‌منش، حوادث ناشی از كار را از جمله بیشترین تخلفات مورد رسیدگی خواند و افزود: متاسفانه به كارگیری اتباع بیگانه در كارگاه‌ها و ساختمان‌سازی زیاد شده و جا دارد وزارت كشور و وزارت كار در این‌باره برخورد بیشتری كنند زیرا به كارگیری آنها جرم‌های دیگر از جمله مهاجرت‌های غیرقانونی، پرونده‌های قتل یا درگیری مسلحانه و غیرمسلحانه و... را در پی خواهد داشت.

عدم رعایت ایمنی، بیشترین تخلفات در حوادث ناشی از كار

وی همچنین گفت:‌ بیشترین تخلفات در حوادث ناشی از كار، از عدم رعایت ایمنی در كار نشات می‌گیرد كه در اكثر موارد منجر به فوت یا صدمه بدنی می‌شود كه به كارفرمایان و پیمان‌كاران انجام نظارت و دقت بیشتر را هشدار می‌دهیم.

درگیری‌ در استادیوم آزادی، بیشترین تخلفات ورزشی

وی با بیان اینكه بیشترین تخلفات ورزشی مربوط به درگیری‌ها در استادیوم آزادی ناشی از خرید و فروش بلیت تقلبی، درگیری‌ها، ورود اجناس غیرمجاز، مواد محترقه، مواد مخدر و روان‌گردان است، گفت: ‌طرح شكایت فدراسیون علیه افراد و برعكس، ‌تخلفات باشگاه‌های ورزشی و استخرها از جمله تخلفات ورزشی دیگر است.

پلمپ تعدادی از استخرها

الهی‌منش با اشاره به پلمپ تعدادی از استخرها افزود: این استخرها به علت آلودگی آب پلمپ شده است.

سرپرست دادسرای ناحیه 19 درباره چگونگی نظارت بر واحدهای صنعتی، كارخانجات تولیدی، توزیع مواد پروتئینی، مواد غذایی ، بهداشتی و دارویی گفت: نظارت و بازرسی وظیفه ما نیست و ماموران دامپزشكی و شبكه بهداشت و درمان و محیط زیست بر كارگاه‌های تولیدی، توزیع‌كنندگان مواد پروتینی و فروشندگان لوازم آرایشی و... نظارت و بازرسی می‌كنند كه در صورت عدم رعایت بهداشت و انجام تخلفات بهداشتی مراتب در قالب شكایت به این دادسرا ارسال و برخوردهای قانونی انجام می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر با وجود نداشتن گشت بازرسی در دادسرای جرایم پزشكی، پرونده‌ها از طریق شكایت دامپزشكی، شبكه بهداشت یا شاكی خصوصی تشكیل و رسیدگی می‌شود.

وی درباره‌ی صلاحیت‌های كاری دادسرای ناحیه 19(جرایم پزشكی) گفت: پرونده‌های مربوط به پزشكی، دارو،‌ مواد روان‌گردان، بهداشت كار و حوادث ناشی از كار، حوادث ورزشی، محیط زیست، دامپزشكی، ‌ایرانگردی و جهانگردی، استاندارد، علایم تجاری، ‌مالكیت معنوی و اختراعات از جمله موارد در صلاحیت رسیدگی این دادسراست.

برخورد با تبلیغات كاذب را به وزیرفرهنگ اطلاع داده‌ایم

الهی‌منش، تبلیغات در برخی روزنامه‌ها را از علل افزایش تخلفات پزشكی در بخش جراحی‌های زیبای خواند و افزود: اشخاص آگهی در روزنامه را مجوزی بر صحت كار دانسته و به آدرس مندرج در روزنامه مراجعه و با اعتماد به آن، اقدام به جراحی خاص می‌كنند كه موضوع برخورد با تبلیغات كاذب را به وزیرفرهنگ و ارشاد اطلاع داده‌ایم اما تاكنون ثمره‌ی نداشته است.

وی، سودآور بودن جراحی‌های زیبایی را یكی از دلایل افزایش این دسته جرایم خواند و ‌گفت:‌ تبلیغات افزایش یا كاهش قد، لاغری و چاقی در یك روز از جمله تبلیغات كاذب است كه توجه بیشتر وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشكی و سازمان نظام پزشكی را نیازمند است.

سرپرست دادسرای جرایم پزشكی با تاكید بر این‌كه اگر دانشگاه علوم پزشكی، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی بازرسی‌های لازم را انجام دهند، 80 درصد این تخلفات كاهش پیدا می‌كند،‌ افزود: طرح بازرسی از محل‌های فروش مواد غذایی، لبنیاتی، تفرجگاه‌ها و گردشگاه‌ها توسط اداره كل سلامت وزارت بهداشت و درمان و شبكه‌های بهداشت در حال انجام است.

وی، زمان رسیدگی به پرونده‌ها را در این دادسرا حدود دو ماه خواند و ‌گفت: تقویت كمیسیون پزشكی، افزایش نیروی انسانی، تسریع در پاسخ كمیسیون پزشكی توسط پزشكی قانونی، تقویت شعب رسیدگی‌كننده از جمله اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از اطاله دادرسی به ویژه در پرونده‌های مطروحه در كمیسیون پزشكی است.

الهی‌منش با تاكید بر این‌كه اعتراض‌های مكرر به نظریه كمیسیون پزشكی سبب طولانی‌تر شدن رسیدگی‌ها می‌شود، افزود: به‌منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مطروحه در كمیسیون پزشكی، پزشكان متخصص و فوق تخصص در این كمیسیون جذب شدند و در جهت كاهش وقت رسیدگی كادر نیروی انسانی افزوده شده و شعب جهت رفع اطاله دادرسی تقویت و تجهیزشده است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته جهت رسیدگی سریع و مختومه شدن پرونده‌های مسن، گفت: تعدادی پرونده از سال 84 و 85 مانده است كه با رسیدگی سریع توسط همكاران به‌زودی به اتمام می‌رسد اما اعتراضات مكرر به نظریه كمیسیون‌ها و نظریه‌ی كارشناسی در پرونده‌های حوادث ناشی از كار، ورزشی ، پزشكی و علایم تجاری، اختراعات و... منجر به طولانی‌تر شدن رسیدگی می‌شود.

ورود 14 هزار پرونده به دادسرا

سرپرست دادسرای جرایم پزشكی درباره تعداد پرونده‌های وارده و مختومه‌ی سال گذشته این دادسرا، عنوان كرد: در سال گذشته حدود 14 هزار پرونده به داسرا وارد شد كه از این تعداد حدود 13 هزار 500 فقره پرونده مختومه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha