دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 116436

سلامت نیوز :وزارت بهداشت به‌تازگی ضوابط سخت‌گیرانه‌ای را برای برنج‌های وارداتی اعمال کرده است. بنابر اخبار منتشر شده، معاون فنی نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو، درباره برنامه ویژه سازمان غذا و دارو در زمینه سلامت برنج‌های مصرفی، وارداتی و تولید داخل گفت: برنامه ویژه سازمان در ارتباط با سلامت برنج‌ها از سال گذشته آغاز شد و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی محصولات برنج وارداتی و داخلی را تحت پایش و بررسی قرار دادند.

هر چند به دلیل شرایط اقلیمی شمال کشور، ایران تا دهه1340  شمسی صادرکننده برنج بود، در دهه‌های اخیر از واردکنندگان عمده این محصول شده است چنانکه، میزان واردات این محصول از 11 هزار تن سال 1340 به یک میلیون و 289 هزار تن برنج به ارزش 309/1 میلیارد دلار در سال‌های اخیر افزایش یافته است. هند، امارات و پاکستان عمده‌ترین صادرکنندگان برنج به ایران هستند و همین موضوع باعث شده است که ماجرای واردات برنج به کشور به معضلی دامنه‌دار تبدیل شود. این درحالی است که میزان سرب موجود در برنج‌های وارداتی بیش از پنج برابر حد مجاز است و همچنین وجود آلاینده آرسنیک که در برخی داروها ازجمله داروهای انعقاد خون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد در این برنج‌ها تائید شده است.

چندی پیش اخباری مبتنی بر اینکه 13 مارک برنج خارجی با منشأ کشور هندوستان، آلوده به فلزات سنگین بوده و در سه مورد آلودگی در حد بحرانی است، منتشر شد.

از سوی دیگر کم‌آبی کشت و تولید برنج ایرانی را تهدید می‌کند. درحال حاضر شالیکاران در سواحل گیلان، مازندران و گلستان با کمبود آب برای آبیاری مزارع مواجهند و کم‌آبی برنج ایرانی را تهدید می‌کند به‌طوری که سال گذشته دو میلیون و 300 هزار تن تولید برنج داشته‌ایم این درحالی است که وزارت بهداشت بر اساس بررسی‌هایش اعلام کرد که هر ایرانی روزانه 98 گرم برنج مصرف می‌کند که به‌طور متوسط سرانه مصرف در ماه حدود سه کیلو و به‌طور سالانه 36 کیلوگرم است که وزارت بازرگانی این میزان را تا 42 کیلوگرم هم اعلام کرده است. 

با این حال در تمام دوره‌های درگیری بر سر برنج‌های آلوده وارداتی شاهد پخش آگهی‌های تبلیغاتی این برنج‌ها از شبکه‌های صدا و سیما بوده‌ایم.

اما اظهارات جدید معاون فنی نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو، نشان از تصمیمات جدید وزارت بهداشت پیرامون این موضوع دارد. بهادر کاظمی در این باره گفته است: برنج‌های وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند از سوی سازمان استاندارد و وزارت بهداشت کنترل می‌شوند و اگر مشکلی نداشته باشند وارد بازار خواهند شد اما مواردی وجود دارد که برنج از مبادی غیررسمی وارد می‌شود؛ مانند ته‌لنجی‌ها که در این حالت ما حضور نداریم و نمی‌توانیم بگوییم مطلقا مشکلی در محموله‌های وارداتی وجود ندارد. او درباره آلودگی برخی از برنج‌های داخلی نیز خاطرنشان کرده است: در بحث برنج داخل هم همین مشکل را داریم.

ما هیچ موقع به دنبال حمایت از محصول خارجی به ضرر محصول داخلی نیستیم و اصولا چنین فرهنگی در سازمان استاندارد وجود ندارد. درمورد برخی از برنج‌های داخلی ما مناطقی را داریم که خاکش مشکل دارد و به‌طور طبیعی اگر در آن منطقه اقدام به کشت شود محصولات تولیدی آن منطقه نیز مشکل‌دار خواهند بود. معاون سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرده است: درمورد برنج داخلی به‌دلیل اینکه خیلی با برند سر و کار نداریم و این نوع برنج به‌صورت فله در بازار عرضه می‌شود امکان شناسایی منشا برنج‌های آلوده نیز وجود ندارد و نمی‌توان گفت که برنج‌های آلوده در کدام منطقه کشت شده‌اند اما درمورد برنج‌های وارداتی درحال رهگیری منشا آنها هستیم البته می‌دانیم که برنج‌های وارداتی آلوده از هند و پاکستان وارد شده‌اند. کاظمی درباره برنامه سازمان استاندارد برای مقابله با برنج‌های آلوده نیز توضیح داده است: پایش بازار برنج برنامه مستمری است.

در سال علاوه بر کنترل محموله‌های وارداتی، حداقل دوبار نمونه‌برداری از بازار برنج انجام می‌شود و وزارت بهداشت نیز به صورت جداگانه بر بازار نظارت دارد و موارد عدم انطباق را هم بدون نگرانی اعلام می‌کنیم. او ادامه داده است: به هر حال بخش عمده‌ای از نیاز کشور به برنج از طریق واردات تامین می‌شود. از حدود 8/2 میلیون تن مصرف سالانه برنج در کشور 800 هزار تن تا یک میلیون تن آن از خارج وارد می‌شود. نمی‌توان واردات برنج را ممنوع کرد اما باید نظارت بر استاندارد برنج وارداتی افزایش یابد. ضمن اینکه باید برای واردات برنج از مبادی غیررسمی نیز فکر اساسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha