منیژه حکمت اعلام کرده طبق توافق تهیه‌کنندگان «شهر موش‌ها ٢» در حد بضاعت این فیلم،‌ درصدی از فروش آن به کودکان کار و محروم از تحصیل و همچنین کودکان آسیب‌دیده از جنگ اختصاص خواهد گرفت.

«شهر موش‌ها» برای کودکان غزه

موج تصاویر و فیلم‌های دردناک و وحشتناک و متاثرکننده‌ای که از غزه به سراسر دنیا مخابره می‌شود موجب واکنش اقشار مختلف مردم در سراسر جهان شده است.
هنرمندان ایرانی هم جزو کسانی بودند که با گذاشتن تصاویر و جمله‌های مرتبط با حمله‌های بی‌رحمانه رژیم صیهونیستی در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند. در این میان می‌توان به کمپینی اشاره کرد که برخی از هنرمندان با شعار «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید» البته به زبان انگلیسی، در آن شرکت کردند. البته انتقادی که به این کمپین و شعارش وارد بود، بیش از حد کلی بودن آن و بدون جهت‌گیری بودنش است.  این‌که هیچ اشاره مشخصی به حوادث غزه ندارد و این سوال پیش آمد که این شعار و تصاویر دقیقا چه تأثیر عملی مشخصی می‌تواند بر وضع مردم غزه که روز خود را با بمباران هوایی شروع می‌کنند، داشته باشد. 
روز قدس و حضور پررنگ گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و هنرمندان در راهپیمایی روز جمعه برگ دیگری از حمایت‌های همه‌جانبه آنها از مردم غزه بود که به دور از اختلاف‌های سیاسی و اجتماعی با مردم غزه اعلام همبستگی کردند. 
سوالی که این روزها در جوامع مختلف سینمایی مطرح می‌شود این است که سینمای ایران در مورد فجایع «غزه» چه نقش تاثیرگذاری می‌تواند داشته باشد؟ مخصوصا این‌که سینمای سیاسی در ایران درست تعریف نشده است و نمونه قابل قبولی هم در این مورد نداریم. 


سیدجمال ساداتیان در این مورد به ایسنا این طور گفته است:  «این موضوع به عملکرد مدیران سینمایی ما از روز اول انقلاب تا به امروز برمی‌گردد.  ما اگر می‌گذاشتیم سینمای سیاسی‌مان بلوغ طبیعی خود را طی می‌کرد و مرتب در این حوزه کار می‌کردیم این بخش از سینمای ما به بلوغ می‌رسید و دست‌اندرکاران آن می‌توانستند این فاجعه را امروز به بهترین نحو مطرح کنند. ما در ایران متخصص سینمای سیاسی چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ محتوایی نداریم. اگر هم کارهایی انجام می‌دهیم «واکنشی» هستند که به نظرم اصالت ندارند و نمی‌توانیم آن را جا بیندازیم؛ در صورتی که اگر آن پختگی را در این بخش داشتیم، می‌شد عملکرد دیگری را شاهد باشیم چون سینمای سیاسی خیلی موثر است.»

همایون اسعدیان هم که یکی از چهره‌های فعال در واکنش‌ها و تجمعات مربوط به غزه است در پاسخ به این سوال که این اقدامات چه تاثیری می‌تواند در وضع مردم جنگ‌زده داشته باشد به «شهروند» گفت: «من در چند تا از اقداماتی که از سوی سینماگران برای همدردی با مردم غزه انجام شد، حضور داشتم.  اما معتقدم که ما فقط دور هم جمع می‌شویم و نامه‌هایی را امضا می‌کنیم و به‌گونه‌ای فقط شعار می‌دهیم. این درحالی است که این اقدامات در اصل کارایی چندانی ندارند و آنها در آن سوی مرزها درحال کشتن مردم غزه هستند. فکر می‌کنم اگر دست به نوشتن یک بیانیه جهانشمول بزنیم که در آن سینماگران از نخبگان جهانی بخواهند آنها هم زیر آن را امضا کنند شاید تأثیر بیشتری داشته باشد.»
 نکته قابل توجه این است که حمایت هنرمندان و سینماگران وجه عملی به خودش گرفته و مملوس‌تر شده است.

به‌عنوان نمونه منیژه حکمت اعلام کرده طبق توافق تهیه‌کنندگان «شهر موش‌ها ٢» در حد بضاعت این فیلم،‌ درصدی از فروش آن به کودکان کار و محروم از تحصیل و همچنین کودکان آسیب‌دیده از جنگ اختصاص خواهد گرفت.

منیژه حکمت همچنین خبر از نمایش فیلم در کشورهای درگیر جنگ داد و گفت: «با توجه به فاجعه انسانی و بشری در غزه، عراق، سوریه، افغانستان و تمام کشورهایی که جنگ گریبان کودکان آنها را گرفته، تصمیم گرفتیم «شهر موش‌ها» با بضاعت خودش به این عزیزان کمک کند. می‌خواهیم در این جنگ نابرابر و ضد بشری کودکان جنگ‌زده را در شادی کودکان ایران سهیم کنیم و با آماده کردن نسخه عربی، حداقل برای دو ساعت فارغ از هر نوع رفتار ضدانسانی در کنار آنها به دیدن «شهر موش‌ها» بنشینیم و همراه با این فیلم رفتار انسانی رابه حاکمان زورگو یاد دهیم»


جدیدترین اقدام سینماگران تصمیم به اهدای خون برای مجروحان جنگ غزه و دعوت از مردم برای این کار است؛ اقدامی که متولی آن رخشان بنی‌اعتماد است و سینماگران پیشکسوت و برخی از فیلمسازان جوان سینمای ایران به همراه اعضای دفاتر ٥٩ گانه انجمن سینمای جوانان که متشكل از فیلمسازان و عكاسان در سراسر كشور است البته تعداد کثیری از سینماگران برجسته ایران نیز ضمن اعلام حمایت از این اقدام خداپسندانه و انسان‌دوستانه به این کمپین پیوسته و اعلام کردند روز شنبه ١١مرداد هنرمندان سینمای ایران با حضور در محل انجمن سینمای جوانان ایران با حضور رسانه‌های گروهی، خون خود را برای ارسال به غزه اهدا خواهند کرد. 
عكاسان و سینماگران نامه‌ای به اهالی غزه نوشته‌اند، که در بخشی از آن آمده است: «ما این سو مانده ایم با دوربین‌هایی در دست/ ما این سو مانده ایم با قلم‌هایی برآمده/ ما این‌سو مانده‌ایم حیران چه باید كرد؟/ برای آمدن كنار پیكرت از چه راهی باید آمد؟/ تمام راه‌ها را همسایه بی‌چشم و روی تو به روی ما كه میهمان تو هستیم بسته است./ بانوی غزه/ فلسطین/ ما اندیشیدیم حالا كه برسرت باران گلوله می‌بارد/ حالا كه سیل خون پیكر كودكان تو را غرق خود كرده است/ می‌توانیم با خون خود، زندگی را باری دیگر به كودكان تو باز گردانیم.»
جای خوشحالی دارد که اهالی هنر غیراز امضای بیانیه و تجمع به راهکارهای عملی‌تری برای کمک به مردم غزه رسیده‌اند و برای آسوده کردن وجدان خود به شعار و پلاکاردهای تبلیغاتی قناعت نکردند.
احمدرضا درویش، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری، رضا میرکریمی، مجتبی راعی، بهروز افخمی، مانی حقیقی، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، منوچهر محمدی، فرهاد توحیدی، همایون اسعدیان، لیلی گلستان، بهزاد فراهانی، مهدی هاشمی، گلاب آدینه، مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، علی مصفا، لیلا حاتمی، مهناز افشار، نیکی کریمی ازچهره‌هایی هستند که این نامه را امضا کردند.
جای خوشحالی دارد که اهالی هنر غیر از امضای بیانیه و تجمع به راهکارهای عملی‌تری برای کمک به مردم غزه رسیده‌اند و  برای آسوده کردن وجدان خود  به شعار و پلاکاردهای تبلیغاتی قناعت نکردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha