دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 116444

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت دکتر فرهاد رجب پورگفت : طبق آخرین مطالعات، شب کاری خصوصاً در مردان احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می دهد.

شب کاری احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

سلامت نیوز :مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت دکتر فرهاد رجب پورگفت : طبق آخرین مطالعات، شب کاری خصوصاً در مردان احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را  افزایش می دهد.

 

 به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت تخمین زده می شود که در سال 2025 تعداد مبتلایان به دیابت نوع دو 65 درصد افزایش یابد و به رقمی حدود 380 میلیون نفر برسد. بنابراین تعیین عوامل خطری که قابل اصلاح باشند در حال حاضر برای سلامت عمومی جامعه اهمیت حیاتی پیدا کرده است.

در این زمینه افرادی که شب کاری دارند 42 درصد بیشتر به دیابت نوع دو مبتلا می شوند.

تاکنون مطالعات زیادی در خصوص ارتباط نوع شیفت های کاری با احتمال ابتلا به دیابت نوع دو انجام شده است که نتایج آن ها چندان قابل استفاده نبوده است ولی طبق تحقیقات اخیر، محققین به این نکته دست یافته اند که در مقایسه با شیفت های معمول اداری، هر دوره ای از تغییر در شیفت های کاری با افزایش 9 درصدی احتمال ابتلا به دیابت همراهی دارد.

در این زمینه تغییر مکرر در شیفت های کاری در مردان منجر به تغییر ساعت بیولوژیک بدن شده و سطح هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) را در آن ها تغییر می دهد.


کاهش و کمبود هورمون مردانه با مقاومت به انسولین و دیابت همراهی دارد. در این زمینه افرادی که شیفت های چرخشی دارند و برنامه کاری منظمی ندارند در معرض بیشترین خطر قرار دارند و احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در آن ها 42 درصد افزایش می یابد  زیرا باعث می شود فرد نتواند یک برنامه منظم برای خواب خود داشته باشد و این کاهش کیفیت خواب می تواند مستعد کننده فرد برای ابتلا به دیابت نوع دو باشد.

این عامل همچنین منجر به افزایش وزن و اشتها شده که خود از عوامل خطر دیابت نوع دو محسوب می شوند. افزایش کلسترول و فشار خون نیز از تبعات شیفت های کاری چرخشی می باشند که با دیابت نوع دو در ارتباط هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha