دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 116455

دانشمندان معتقدند با به هم کوبیدن پشت دست‌ها به جای دست دادن در هنگام سلام و احوالپرسی نه فقط از انتشار ویروس‌ها و باکتری‌های خطرناک تا 90 درصد کاسته می‌شود، بلکه از گسترش عفونت‌هایی مانند MRSA (استافیلوکوک اورئوس مقاوم در مقابل متیسیلین) نیز جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آنا،دیلی تلگراف روز دوشنبه گزارش داد که دانشمندان در دانشگاه اَبِریستویث (شهری ساحلی در ویلز) بریتانیا انواع روش‌های سلام گفتن را از لحاظ شیوع باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا مورد آزمایش قرار داده‌اند و نتیجه گرفته‌اند که بیشترین میزان انتشار ویروس از طریق دست دادن به شیوه معمول منتقل می‌شود؛ در روش به هم کوبیدن کف دست‌ها (مشهور به High Five) این میزان به نصف می‌رسد و در روش مشت به هم کوبیدن تا 90 درصد از شیوع بیماری ویروسی کاسته می‌شود.

بیشتر بدانید: این بیماری با یک ابر میکروب می آید


این دانشمندان همچنین گفته‌اند که بیشترین میزان انتقال باکتری هنگام دست دادن محکم صورت می‌گیرد.

روش به هم کوبیدن مشت‌ها بیشتر در میان خوانندگان رپ و موج‌سوارها مرسوم است و اخیراً چهره‌هایی مانند باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و حتی دالایی  لاما، رهبر مذهبی بوداییان تبت نیز این روش سلام گفتن را در مقابل رسانه‌ها به‌کار برده‌اند.

دکتر دِیو ویتوورث، استاد دانشگاه اَبِریستویث در مورد آزمایش‌های مربوط به شیوه دست دادن گفته است:‌ "مردم به‌ندرت در مورد آثار بهداشتی دست دادن فکر می‌کنند. اما اگر رسم مشت بر هم زدن در جامعه ترویج و تشویق شود، می‌توان تا حد زیادی از شیوع بیماری‌های عفونی کاست." وی گفته است که با استفاده از یافته‌های این آزمایش و تغییر رفتار مردم می‌توان از شیوع بیماری‌هایی عفونی نظیر MRSA و آنفلوآنزا کاست.

دکتر ویتوورث افزود:‌ "البته در یک بیمارستان بهترین کار این است که نه دست بدهید و نه مشت‌هایتان را به هم بزنید، بلکه باید هیچ‌گونه تماس بدنی نداشته باشید. اما این کار در جاهای دیگر می‌تواند سودمند باشد. مثلاً به این فکر کنید که سر ناهار در بوفه محل کار با چند نفر دست می‌دهید و چند نفر از آنها دست‌شان  را درست شسته‌اند."

نتایج این تحقیق با عنوان «مشت بر هم کوبیدن:‌ جایگزینی بهداشتی‌تر برای دست دادن» در شماره ماه اوت (مرداد) ژورنال آمریکایی کنترل بیماری‌های مسری (American Journal of Infection Control) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اونترنت ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    با تشکر از اطلاع رسانی تون