دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 116465

سلامت نیوز :دانشیار گروه« تغذیه جامعه» دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای پیشگیری از گرما زدگی حین سفرهای تابستانی و مسمومیت غذایی رعایت توصیه های بهداشتی و ایمنی غذا برای مسافران ضروری است.

دکتر نسرین امیدوار در گفت و گو با  ایرنا با بیان اینکه تغذیه صحیح و اصولی نقش بسیار مهمی در سلامت اعضای خانواده به هنگام سفر دارد، بیان داشت:بهره مندی از غذای سالم و فاسد نشدنی حین سفر می تواند سفر خوشی را برای هموطنان به همراه داشته باشد.
مسمومیت غذایی به هرگونه بیماری ناشی از مصرف غذای آلوده گفته می شود و آلودگی ها می تواند ناشی از باکتری، ویروس، انگل ها یا مواد سمی باشد.
این متخصص علوم تغذیه یادآور شد: بهترین شیوه برای کاهش مسمومیت غذایی در سفر به همراه بردن وعده غذایی سالم است که البته به همراه داشتن یخدان برای حمل مواد غذایی بسیار مفید خواهد بود. 
وی به مسافران تابستانی توصیه کرد از خریداری و مصرف غذا در رستوران ها و اغذیه فروشی های بین راهی که اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند و یا مطمئن نیستند بپرهیزید.
امیدوار خاطرنشان کرد: مصرف لیمو ترش و ماست، شانس مسمومیت و گرما زدگی را در طول سفر کاهش می دهد و بخصوص ماست چکیده از جمله لبنیاتی است که احتمال فاسد شدن آن کمتر است.
وی همچنین توصیه کرد که مسافران از مصرف فست فودها یا سالادالویه به دلیل داشتن سس مایونز و تخم مرغ طی سفر خودداری کرده و به جای آن از انواع کنسروهای موجود در بازار استفاده کنندکه البته سطح قوطی کنسروها هم باید فاقد برآمدگی یا فرو رفتگی باشد و قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه جوشانده شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:نوشیدن مایعات فراوان و آب میوه های سالم درحین سفر و همچنین مصرف میوه و سبزی تازه و ضدعفونی شده می تواند مسافران را از گرما زدگی در سفر مصون نگه دارد.
وی تاکید کرد از آنجا که بسیاری از مردم در سفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند مسافران بهتر است از آب معدنی استفاده کنند.
امیدوار ادامه داد:سبزی و میوه های تازه حاوی مقدار زیادی آب است و بدن با مصرف این مواد غذایی می تواند به تدریج آب مورد نیاز خود را دریافت کند و میزان تشنگی کاهش یابد که البته بهترین میوه ها در سفر سیب، لیمو ترش و موز است.
وی همچنین به مسافران هشدار داد از خرید و مصرف مواد غذایی از قبیل آب میوه غیر بهداشتی در کنار جاده ها، آب زرشک،دل و جگر، مواد غذایی رو باز و فله ای بخصوص از فروشنده های دوره گرد خودداری کنند.
امیدوار همچنین توصیه کرد مسافران از غذاهای سبک و زود هضم استفاده کنند و غذاهای دیرهضم مصرف نکنند چراکه این غذاها سبب تشنگی و عطش زیاد می شود.
به گفته وی طی سفر همچنین باید از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی ها،شکلات و خامه اجتناب شود.
رعایت نکات بهداشتی هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی، شستشوی دقیق دست ها با آب تمیز و صابون و مراقبت از طبیعت و محیط زیست نیز از دیگر توصیه های امیدوار به مسافران تابستانی بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha