یك متخصص طب فیزیكی گفت: رعایت كردن مدت فعالیت روزانه، روش نشستن و راه رفتن و هم چنین استفاده از لباس و كفش مناسب و پرهیز از پوشیدن كفش‌های پاشنه بلند و لباس‌های تنگ می‌تواند در كاهش كمردردهای دوران بارداری موثر باشد.

دكتر فتانه اكبری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش حجم رحم و ترشح هورمون‌ها كه سبب بروز كمردردهای دوران بارداری می‌شوند، افزود: افزایش حجم رحم سبب وارد شدن وزن اضافه به ستون فقرات و مهره‌های كمر می‌شود. همچنین ترشح هورمون‌هایی كه لگن را برای زایمان طبیعی آماده می‌كنند سبب ایجاد درد می‌شود كه هر دو مورد بعد از دوران بارداری تا حدودی رفع می‌شود.

این متخصص طب فیزیكی از تجمع مایعات و خون در ناحیه لگن را به عنوان علت دیگر كمردردها نام برد و اظهار كرد: این نوع كمر درد نیز به دلیل افزایش وزن و حجم رحم است كه به شكم فشار وارد می‌كند و بعد از فعالیت‌های روزانه به سراغ زنان باردار می‌آید.

وی بهترین راه پیشگیری و درمان را انجام ورزش‌های خاص دانست كه برای دوران بارداری آموزش داده می‌شود تا كمر آماده پذیرش فشارهای دوران بارداری شود.

اكبری در ادامه افزود: گاهی استفاده از كمربندهای مخصوص دوران بارداری هم می‌تواند باعث كاهش درد می‌شود و در موارد خاص نیز با توجه به سن مادر می‌توان داروهایی را تجویز كرد.

این متخصص طب فیزیكی با بیان این كه ممكن است برخی مشكلات زمان بارداری بعد از وضع حمل نیز باقی بماند، گفت: افزایش قوس ناحیه كمر و برخی مشكلات مكانیكال ممكن است بعد از بارداری هم برای فرد باقی بماند كه با درمان‌های دارویی و ورزش می‌توان آنها را كنترل كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha