گوشت چرخ کرده یکی از مهمترین و پرمصرف‌ترین فرآورده های گوشتی است که چنانچه در تهیه آن دقت لازم و رعایت مقررات بهداشتی صورت نگیرد، می‌تواند به یکی از منابع مهم ایجاد بیماری‌های تب مالت، سل و سیاه زخم منجر شود.

مهندس محمد خزایی کارشناس بهداشت محیط و عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت وگو با  ایسنا واحد علوم پزشکی ایران گفت: اهمیت گوشت قرمز از لحاظ این که منبع اصلی تامین پروتئین بدن و همچنین چربی و فلزات ضروری مثل روی است برکسی پوشیده نیست.

مهندس خزایی در ادامه افزود: در بین انواع مصارف گوشت، آلودگی گوشت چرخ کرده به دلیل تماس بیشتر و مستقیم با دست و همچنین چرخ گوشت و سایر لوازم قصابی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به این که گوشت چرخ کرده فاسد دارای یک حالت لعابدار چسبنده و بدبو است، گفت: در این حالت گوشت بوی مطبوع اولیه خود را ندارد یعنی دارای عطر تازگی نیست و این بدان علت است که دارای مقادیر بالایی میکروارگانیسم می‌باشد.

مهندس خزایی در ادامه به مصرف کنندگان توصیه کرد تا نکات بهداشتی را در خرید این گوشت‌ها رعایت کنند.

وی در این باره تصریح کرد: گوشت‌ها باید از اماکنی خریداری شوند که مورد تائید وزارت بهداشت باشد. همچنین دیواره‌های این اماکن یا قصابی‌ها باید تا سقف کاشی و یا سنگ بوده، کف آن سرامیک همراه با یک شیب به سمت کف شور داشته باشند.

وی ادامه داد: در فصل تابستان قصابی‌ها باید دارای درب توری باشند تا از ورود پشه ومگس جلوگیری شود. همچنین در پایان شیفت کاری هر روز، وسائل چرخ گوشت باید با آب گرم شسته و در یخچال نگهداری شود و تخته گوشت نیز پس از شست و شو با یک لایه نمک پوشانده شود تا برای شیفت کاری بعد آماده شود.

مهندس خزایی با تاکید بر این که بهتر است تا حد امکان از خرید گوشت‌های چرخ کرده آماده خودداری شود، افزود: حتی‌المقدور برای تهیه گوشت چرخ کرده بهتر است با خرید گوشت از قصاب بخواهید تا در مقابل شما آن را چرخ کند.

وی ادامه داد: هر چند در این مرحله نیز به دلیل مخلوط شدن گوشت باقی مانده در چرخ دنده‌های چرخ گوشت با گوشت تازه مناسب نبوده و از کیفیت آن می‌کاهد و ممکن است که ایجاد مسمومیت غذایی کند اما بهرحال از گوشت چرخ کرده‌هایی که به صورت آماده در قصابی‌ها وجود دارد مناسب‌تر است، چون ممکن است به گوشت چرخ کرده‌های آماده چربی‌های اضافه، رگ و پی و سنگدان مرغ (آلوده‌ترین فرآورده های گوشتی) مخلوط شده باشد.

مهندس خزایی در ادامه یاد آور شد: گوشتی را برای چرخ کردن انتخاب کنید که دارای رنگ صورتی، بدون لکه‌های سیاه و یا چروکیدگی باشد و حتما مهر وزارت بهداشت را داشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گوشت چرخ کرده را می توان به مدت 48 تا 24 ساعت در یخچال و 6 ماه در فریزر نگهداری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha