جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 116495

یک فوق تخصص گوارش و کبد ۶ باور غلط در مورد چاقی که منجر به ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند را تشریح کرد و گفت: نباید فریب تبلیغات فریبنده را خورد.

سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد ۶ باور غلط در مورد چاقی که منجر به ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند را تشریح کرد و گفت: نباید فریب تبلیغات فریبنده را خورد.


سید موید علویان در گفت‌وگو با فارس گفت: در مورد چاقی و لاغری قبل از هر چیز باید با سازوکار بروز چاقی آشنا باشیم تا از این طریق بتوانیم روش صحیح درمان چاقی را استنباط کنیم. جز در مواردی که جنبه وراثتی و بیمارگونه وجود دارد، عمدتاً چاقی در اثر عدم تعادل انرژی به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: به عبارتی مصرف کالری و مواد غذایی بیش از نیاز روزانه بدن، منجر به تجمع چربی در بافت‌های بدن و چاقی می‌شود که البته این حالت یک شبه رخ نمی‌دهد بلکه فرآیندی است که طی سالها و با مصرف مستمر مواد غذایی به میزان بیش از احتیاج سلول‌های بدن ایجاد می‌شود.

علویان تصریح کرد: برای درمان چاقی باید تعادل منفی در انرژی ایجاد کنیم یعنی میزان مصرف انرژی را به پایین‌تر از مقدار مورد نیاز تنزل دهیم که این امر با پیروی از رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت‌ بدنی میسر می‌شود.

والدینم چاق‌ هستند پس من هم چاق می شوم

این استاد دانشگاه بقیة الله با اشاره به یکی از باورهای غلط رایج در مورد چاقی گفت: یکی از این باورها این است که افراد چاق اینگونه تصور می کنند که از آنجا که والدین من چاق بوده‌اند من به صورت ارثی و بالاجبار دچار چاقی شده‌ام و امکان رهایی از آن نیست.

رئیس شبکه هپاتیت کشور افزود: اگرچه یکی از عوامل چاقی،‌ارث است اما عادات غذایی هر فرد از دوران کودکی می‌تواند در تنظیم وزن دخالت داشته باشد، کودک معمولاً از غذاهایی استفاده می‌کند که والدین چاق او می‌خورند پس نباید چاقی خود را به گردان والدین خود بیاندازیم.

من هرچه می‌خورم به چربی می‌شود، حتی آب

علویان ادامه داد: مواد غذایی به صورت پروتئین، چربی و مواد نشاسته‌ای وجود دارند مصرف چربی و استفاده بیش از حد نیاز مواد نشاسته‌ای می‌تواند فرد را چاق نماید ولی مصرف آب نمی‌تواند فرد را چاق کند.

مصرف تنقلات بین وعده‌ها سبب چاقی نمی‌شود

وی افزود: افرادی که کار نشسته انجام می دهند و در واقع پشت میزنشین هستند، باید بدانند که چربی‌های بدن آنها بیش از دیگران است همچنین انجام کارهای فکری، کنترل اشتها را مشکل‌تر می‌کند بنابراین مصرف کالری و چربی بیشتر می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: از آنجا که سلولهای عصبی مغز برای تأمین سوخت به قند تکیه دارند، کار ذهنی شدید سبب ناپایداری سطح قند خون شده و فرد برای داشتن قوه ادراک بیشتر نیاز به مصرف گلوکز برای سوخت بیشتر دارد.

علویان تصریح کرد: برای پیشگیری از افزایش چربی در بدن به دلیل مصرف چیپس و تنقلات بهترین راه برای مبارزه با گرسنگی، تأمین سوخت از غذاهای حاوی فیبر، پروتئین و کلسیم است.بنابراین اگر در میان روز و در محیط کار احساس گرسنگی کردید به جای خوردن یک بسته چیپس، چند قاشق ماست بدون چربی یا هویج بخورید.

اختلال در غده مترشحه داخلی، عامل چاقی است و ربطی به زیاد خوردن ندارد

وی گفت: این موضوع صحت ندارد  و اکثر موارد چاقی ربطی به اختلال در غدد مترشحه داخلی ندارد و در موارد نادر، کم کاری تیروئید و پرکاری غده آدرنال منجر به چاقی می‌شوند.

هر وقت بیشتر ورزش می‌کنم، گرسنه‌تر می‌شوم و چاقی‌ام تشدید می‌شود

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: ثابت شده که ورزش، زیاد کننده اشتباه نیست بلکه نقش تنظیمی و تعدیل کنندگی دارد و ثبات در انجام فعالیت‌های متعادل و نرمش‌های روزانه کلید اصلی برای رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن است.

علویان ادامه داد: اگر شما به رژیم غذایی خود پایبند باشید و برنامه ورزشی شما نیز به صورت منظم اجرا شود، کاهش وزن قطعی است هرچه فعالیت ورزشی بیشتر شود، مقدار کالری بیشتری مصرف می‌شود و کاهش وزن بارزتر است. مردم از قدیم به نقش ورزش و تحرک بیشتر در حفظ وزن ایده‌آل و کاهش وزن اضافی واقف بودند. وزن ایده‌آل با تمرینات ورزشی تنها همراه با یک رژیم غذایی مناسب و صحیح به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: اگر به دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید که زمانی که فعالیت خود را کم کرده‌اید مثل بازنشستگی، خرید ماشین، نزدیک شدن محل کار به محل سکونت و غیره دچار اضافه وزن و چاقی شده‌اید.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: استفاده غیر استاندارد از تردمیل در منزل ممکن است موجب پدید آوردن تغییراتی نامناسب در سیستم چربی‌های بدن شود اگر به صورت دائم و بدون برنامه هر روز از تردمیل استفاده می‌کنید باید بدانید که ممکن است نتیجه معکوس از سوزاندن چربی و کاهش وزن به دست بیاورید به این ترتیب که انجام ورزش آیروبیک و دویدن روی تردمیل اقتضا می‌کند خروجی انرژی شما افزایش پیدا کند.

 

لاغری در 10 روز!

وی گفت: در مورد رژیم‌های غذایی برای لاغری در 10 روز یا در یک ماه، تبلیغات وسیعی وجود دارد که ادعا می‌کنند می‌توانند برای آب کردن چربی‌های اضافی و رهایی از چاقی در مدت کوتاه و با استفاده از رژیم‌های غذایی معجزه‌گر و بدون ورزش موفقیت‌آمیز باشند.

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: باید پرسید آیا می‌توان چربی‌هایی که در طی چند سال و روز به روز به بدنتان اضافه شده‌اند، با ورودی جادویی یک شبه آب شوند در حالی که خطرات این رژیم غذایی بسیار بالاست این رژیم‌های غذایی براساس حذف گروهی مشخص از غذاها یا مواد غذایی بد، استفاده از مکمل‌های غذایی به عنوان چربی سوز و تأکید بر استفاده از غذاهای خاص از جمله گریپ‌فوروت، عصاره افرا، شربت آبلیمو، یا سوپ‌های مخصوص است.

رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: این گونه رژیم‌ها ممکن است برای کوتاه مدت باعث کاهش وزن شوند زیرا در جریان نخوردن برخی مواد غذایی، بخشی از آب اضافی بدن و قسمتی از چربی‌ها از بین می‌روند این کاهش وزن معمولاً موقت است، چرا که با کنار گذاشتن رژیم‌های غذایی، عادات غذایی گذشته را مجدد از سر می‌گیرید و بعد از چند هفته وزن اولیه مجدد بر می‌گردد پس نباید فریب ادعاهایی مانند مکمل‌های چربی‌سوز برای کاهش وزن را خورد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha