سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: هدف گذاری اولیه طرح تحول نظام سلامت، کاهش هزینه‌های مردم در بیمارستان‌ها و رضایتمندی آنها بوده که خوشبختانه حاصل شده است.

به گزارش  ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی گفت: طرح تحول نظام سلامت از نیمه اردیبهشت آغاز شد و اکنون نزدیک به سه ماه است که از آغاز اجرای آن سپری می‌شود که هدف گیری عمده آن نیز، کاهش هزینه های پرداختی مردم و افزایش دسترسی به خدمات درمانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه، هنوز تا رسیدن به یک نظام متحول سلامت فاصله داریم، افزود: این شروع کار است و راهی طولانی درپیش داریم اما آنچه حائزاهمیت است، نگاه مسئولانه رییس جمهوری، حساسیت هیات وزیران و مجلس و در راس قوا رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است که همه نشانگر این است که سلامت مردم دغدغه همه مسئولین شده است.

هدف گذاری اولیه حاصل شده است

وزیر بهداشت با اعلام اینکه، آمار مراجعات در بخش بستری 9 درصد افزایش داشته و در طول سه ماه اخیر یک میلیون و 400 هزار بستری داشته ایم، گفت: بخش عمده‌ای از افزایش مراجعات مربوط به کسانی بوده که به دلیل عدم برخورداری از توان مالی برای پیگیری درمانشان مراجعه نکرده اند و بخشی هم مربوط به ارجاع بیماران از بخش خصوصی به دولتی بوده است.

هدف گذاری طرح این بود که هزینه‌های مردم در بیمارستانها را از 37 درصد به 10 درصد کاهش دهیم که خوشبختانه بر اساس آخرین آماری که به من دادند این رقم به 7 و نیم درصد کاهش پیدا کرده و آن هدف اولیه ما حاصل شده است.

دکتر هاشمی در ادامه گفت: با رایگان شدن زایمان طبیعی در سراسر کشور، شیوع سزارین در مراکز دولتی کاهش داشته هرچند که هنوز با حد مطلوب و استانداردهای بین المللی و علمی فاصله زیادی داریم اما به مراکز خصوصی هم اعلام کردیم که تا پایان سال نسبت زایمان سزارین به طبیعی باید 10 درصد کاهش داشته باشد و این موضوع به عنوان یکی از معیارهای اعتباربخشی، امتیازدهی و تمدید پروانه های آنها اعمال خواهد شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در فاز نخست بحث مقیم شدن پزشکان و حضور پزشک متخصص در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت در سراسر کشور را عملیاتی کردیم بطوریکه در رشته های اورژانسی چون بیماری های قلبی، زنان و زایمان، بیهوشی، جراحی عمومی و ارتوپدی از ساعت 2 به بعد در بیمارستان های دولتی حضور دارند.

وی در خصوص ماندگاری پزشکان در مناطق محروم توضیح داد: در حال حاضر حدود 3 هزار نفر متخصص اعلام همکاری کردند که امیدواریم تا پایان سال این رقم به 5 هزار نفر برسد.همچنین در فاز نخست با توزیع 700 پزشک عمومی در مناطق محروم تلاش کردیم که در مناطق کم برخوردار پزشک حضور داشته باشد اگرچه هنوز 1500 تا 2 هزار پزشک کم داریم.


آغاز بسته خدمتی امداد هوایی طی روزهای آینده

دکتر هاشمی با اعلام اینکه، طی روزهای آینده راه اندازی 14 پایگاه امدادهوایی را خواهیم داشت، افزود: امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم این امکانات را در مناطق صعب العبور و روستایی گسترش دهیم.
طرح‌های بزرگ، مشکلات بزرگ دارند

وزیر بهداشت اذعان کرد: طبیعی است برای اجرای چنین طرح وسیعی مشکلات هم زیاد است اما مردم تا آخر سال صبوری به خرج دهند تا به تدریج اشکالات کار برطرف و کمبودهایی که در بیمارستان‌ها در بخش هتلینگ، آزمایشگاه، تجهیزات وجود دارند شناسایی و با رعایت اصل پرهیز از اسراف در بیت المال رفع شوند.

وی مهمترین مشکل در اجرای طرح را، کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: افزایش بار مراجعات بخصوص در بخش های پرستاری، آزمایشگاه و رادیولوژی فشار کاری مضاعفی را ایجاد کرده ضمن اینکه هنوز کارانه بسیاری از آنها پرداخت نشده است.

دکتر هاشمی افزود: از زمان شروع کار ما یک عقب افتادگی 18 ماهه در پرداخت کارانه داشتیم که به 8 ماه کاهش دادیم اما هنوز دیون ما متوجه این عزیزان است که امیدواریم مجلس و دولت گشایشی را در خصوص رفع این معضل ایجاد نمایند.
بیمه‌ها مصوبات دستگاه‌های نظارتی را رعایت کنند

وزیر بهداشت از بیمه ها خواست که کیفیت خدمات را کاهش ندهند و مصوبات دولت و دستگاه های نظارتی را رعایت کنند و به این کار انسانی، نگاه اقتصادی صرف نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همیشه در طرح بزرگ نگرانی از استمرار آن وجود دارد و به دلیل تجربه تلخی که مردم از اجرای برخی طرح ها داشته‌اند منجر به بی اعتمادی آنها شده که امیدواریم شرایط خزانه و اعتبارات بهتر شود و این نگرانی ها نیز برطرف شود.

دکتر هاشمی با اعلام اینکه، ظرف یکی دو ماه آینده کارهای بسیار خوبی درحوزه بهداشت که متوجه محرومین و مناطق کم برخوردار است آغاز خواهد شد، گفت: در استانهای مختلف به دلیل زیرساخت های متفاوتی که دارند کیفیت ارائه خدمات هم متفاوت خواهد بود اما هدف اولیه و مهم این طرح کاهش پرداختی مردم و عدم ارجاع بیماران به خارج از مراکز درمانی برای دریافت خدمات، دارو و تجهیزات بود که خوشبختانه در حال اجراست.

وی در پایان یادآور شد: اشکالات هنوز زیاد است، امیدواریم رضایتمندی مردم باعث تشویق همکاران ما شود و اشکالات نیز به تدریج برطرف شود و آنطور که شایسته مردم عزیز است بتوانیم ارائه خدمت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سهمیه زنان ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    15 0
    "در دو ماهی که از طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد 3000 متخصص در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. به این ترتیب طی دو ماه آینده 1400 نفر را در سراسر کشور توزیع خواهیم کرد" وزیر محترم لطفا با افزایش 3000 نفر نیروی داوطلب و2500 نفر فارغ التحصیل تخصص امسال طرح 12 ساله ما سهمیه زنان راطبق قانون به 4 سال کاهش دهیدو با این کارحق قانونی ما را به ما بازگردانید ،چرا که ادامه این روند بمدت 12 سال با این تعداد پزشک متخصص عملا غیرممکن بوده و تلف کردن بیهوده نیروی انسانی خواهد بود.اجرتان با خدا باد.
  • حل چندمین بار مشکل مناطق محروم! ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    17 0
    این چندمین بار است که وزیر محترم ومعاونت درمان از حل عن قریب مشکل مناطق محروم صحبت میکنند این 2 ماه آینده چند هزار پزشک به جمع ما پزشکان مناطق محروم سهمیه زنان! افزوده خواهد شد وخداراشکر با تغییرطرح ما به 2-4 سال هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.ما همچنان منتظر شنیدن این کاهش مدت طرح از زبان مسئولین وزارت بهداشت هستیم.انشاا...
  • ریز بین ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    9 0
    آمار جدید از مهاجرت گسترده اخیراز روستاها به شهرهای کوچک واز شهرهای کوچک به کلان شهرها خبر میدهد وحاشیه نشینی وشهرک نشینی باعث کمبود شدید پزشک متخصص شده ولی ابن مسئولین یادر خوابند یا خودشان را به خواب زده اند وازکمبود پزشک متخصص در مناطق به اصطلاح محروم واجد جاده وخودرو ملی! با وجود اشباع شدن ووجود متخصصین قراردادی واستخدام رسمی مینالند!عوض اینکه جلوی مهاجرت را بگیرند به پزشکان زور میگویند ومعتقدند باوجود پزشک جلوی مهاجرت گرفته حواهد شد وبا وجود پزشک بعدها (شاید 50سال دیگه)!تجهیزات تخصصی واتاق عمل تخصصی در شهرستانها راه اندای خواهد شد در بیمارستانهای ورشکسته...........اول پزشک متخصص بعد امکانات ...چه تفکر ابلهانه ای یا شاید هم دوراندیشانه ای......