تلفن‌های همراه ظرف چند سال در سراسر جهان و به طور گسترده عمومی شده‌اند و به گفته كارشناسان؛ تنها یك دهه دیگر آثار سرطان‌زایی آنها بروز خواهد كرد.

شبكه خبری سی ان ان در گزارشی در این زمینه آورده است: مطالعات ضد و نقیضی تاكنون روی عوارض جانبی استفاده از این وسیله ارتباطاتی انجام گرفته كه برخی از آنها به ما می‌گویند، موردی برای نگرانی وجود ندارد اما برخی دیگر با همان نسبت مساوی هشدار می‌دهند كه كاربرد این وسیله بروز تومورهای مغزی را در پی دارد. خود صنعت تلفن همراه نیز می‌گوید: اغلب مطالعاتی كه در مجلات علمی در سراسر جهان در این باره منتشر شده است نشان می‌دهد كه تلفن‌های بی سیم هیچ خطری برای سلامتی ندارند و تهدیدی از این لحاظ به حساب نمی‌آیند.

پژوهشگران و متخصصان می‌گویند؛ در هر حال باید به خاطر داشته باشیم كه تلفن‌های همراه اشعه منتشر می‌كنند. هیچ كس دقیقا نمی‌داند كه آیا این اشعه‌ها نگران كننده هستند یا خیر؟ تلفن‌های همراه بر اساس محدودیتهای ایمنی قانونی ساخته شده‌اند اما متخصصان توصیه می‌كنند كه اگر هنوزنگران هستید، پنج راه كار ساده وجود دارد كه می‌تواند از خطر تماس شما با این پرتوها بكاهد. این اقدامات ساده به قرار زیر است:

- از تلفن‌های آیفون دار استفاده كنید. بدون شك این یك راه چاره مناسب از نظر كارشناسان است. در این وضعیت هیچ چیز نزدیك سر شما قرار نخواهد گرفت. به این ترتیب گوشی را در فاصله حداقل چند اینچی نگه دارید. یك فوت یا بیشتر فاصله ایده آلی است. پروفسور ماگرا هاواس، استادیار انستیتو مطالعات سلامت در دانشگاه ترنت در كانادا ضمن توصیه بالا می‌گوید كه هر اینچ كه تلفن از بدن شما فاصله داشته باشد، كاهش پرتوها بسیار سریعتر صورت می‌گیرد و در فاصله چهار اینچی هیچ احتمال تماس با اشعه وجود نخواهد داشت.

- از یك گوشی سیم دار یا همان هدفون با یك مهره در انتهای آن استفاده كنید، اشتباه نكنید. این یك قطعه جواهر نیست، بلكه وجود مهره باعث می‌شود كه سیم مستقیما با گوش تماس نداشته باشد چون خود سیم می‌تواند به گوش شما اشعه منتقل كند.

این مهره می‌تواند اشعه را پیش از رسیدن به گوش كاربر، جذب كند. این هدفونها با هزینه كم و در فروشگاه‌ها موجود هستند.

- می‌توانید از گوشی‌های بلوتوث استفاده كنید. پروفسور هاواس می‌گوید؛ یك گوشی بلوتوث هرچند كه هنوز اشعه دارد اما مقدار آن حداقل 100 بار كمتر از اشعه‌ای است كه هنگام نگهداشتن خود گوشی تلفن در نزدیك سر به بدن منتقل می‌شود. تنها مشكل گوشی‌های بلوتوث این است برخی از كاربران به طور دائم آن را استفاده می‌كنند.

- می توانید از گوشی‌های «لوله توخالی» استفاده كنید. این گوشی‌ها شبیه به گوشی‌های سیم دار معمولی هستند به استثنای شش اینچ انتهایی آخر گوشی و قسمتی كه كنار گوش قرار می‌گیرد. این قسمت در واقع یك لوله توخالی است و در زیر پلاستیك هیچ سیمی وجود ندارد. این نوع گوشی‌ها را نیز می‌توان از طریق اینترنت خریداری كرد.

- آخرین گزینه نیز این است كه تلفن‌هایی را تهیه كنید كه حداقل اشعه را تولید می‌كنند. پرتوهای تلفن در یك نرخ جذب خاص با علامت اختصاصی SAR اندازه گیری می‌شود. برای مشاهده میزان SAR‌ در تلفن خود می‌توانید به فهرست ارایه شده در سایت CNET.COM مراجعه كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha