شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 116541

یک دندانپزشک گفت: در صورت عدم دسترسی به مسواک، نخ دندان و دهانشویه، استفاده از مواد غذایی فیبر‌دار، پنیر و نمک احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

کاهش پوسیدگی دندان با مواد غذایی فیبردار

سلامت نیوز: یک دندانپزشک گفت: در صورت عدم دسترسی به مسواک، نخ دندان و دهانشویه، استفاده از مواد غذایی فیبر‌دار، پنیر و نمک احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

اکبر فاضل، دندانپزشک در گفت‌و‌گو با فارس استفاده از مسواک، خمیر دندان، نخ دندان و دهانشویه را برای حفظ سلامتی دندان و لثه و محیط دهان بسیار ضروری توصیف کرد.

وی درباره نقش مسواک در سلامت دندان‌ها گفت: مسواک با برداشتن پلاک غذایی به سلامت مینای دندان کمک می‌کند چرا که باقیماندن پلاک غذایی بر روی مینای دندان باعث تخمیر و تبدیل شدن این مواد غذایی به مواد اسیدی و فعالیت میکروب‌های اسید دوست و تجزیه و از بین رفتن بخش آهکی مینای دندان و در نتیجه آغاز پوسیدگی دندان می‌شود.

این دندانپزشک درباره کارکرد نخ دندان نیز گفت: مسواک‌ها به همان سهولت که سطح رویین و پشتی دندان‌ها را تمیر می‌کنند،‌ نمی‌توانند بین دو دندان را که در همسایگی هم هستند تمیز کنند بنابراین باید از نخ دندان استفاده کرد.نخ دندان می‌تواند به‌راحتی بین دندان‌ها حرکت کرده و با خارج کردن مواد غذایی از شکل‌گیری پلاک بر روی سطوح میانی دندان‌ها پیشگیری کرد.

فاضل خاطرنشان کرد: اگر تنها از مسواک استفاده شود و از نخ دندان استفاده نکنیم، پوسیدگی از بین دندان‌ها آغاز می‌شود و معمولاً در مطب دندان‌پزشکان بیشتر کسانی که مراجعه می‌کنند دچار پوسیدگی از بین دندان‌ها شده‌اند که این پوسیدگی به سمت اطاق عصب پیش رفته است.

وی درباره خمیر دندان‌ها نیز گفت: معمولاً خمیر دندان‌های استاندارد حاوی ماده ضدعفونی کننده،‌ خوشبو کننده، فلوراید برای تقویت کننده مینای دندان و کف کننده برای برداشتن پلاک از روی دندان هستند.

این دندان‌پزشک خاطرنشان کرد: دهانشویه‌ها دارای دو نوع آنتی باکتریال و آنتی پلاک هستند که نوع آنتی‌باکتریال ضد میکروب یا میکروب کش یا متوقف کننده تاثیرات منفی میکروب‌ها هستند و دهانشویه‌های آنتی‌پلاک برداشته‌شدن پلاک غذایی از روی دندان‌ها را تسهیل می‌کند.

فاضل افزود: دهانشویه‌های آنتی پلاک باید قبل از مسواک کردن قرقره شوند تا پلاک میکروبی در هنگام مسواک کردن به راحتی از روی دندان‌ها جدا شود اما دهانشویه‌های آنتی باکتریال معمولاً باید توسط دندانپزشک تجویز شوند و مصرف خودسرانه این دهانشویه‌ها توسط بیمار اشتباه است زیرا انسان به‌طور طبیعی یک‌سری فلور میکروبی دارد که استفاده زیاد از یک نوع دهانشویه ممکن است باعث ازبین رفتن بالانس فلور طبیعی دهان و مساعد شدن زمینه برای رشد قارچ ها شود.

وی گفت: زمانی که به مسواک و نخ دندان و دهانشویه دسترسی نداشته باشیم می‌توان با برخی مواد غذایی از آسیب دیدگی و پوسیدگی دندان تا حدی پیشگیری کرد برای مثال گفته می‌شود غذای خود را با نمک آغاز و به پایان برسانید زیرا نمک می‌تواند با قلیایی کردن محیط دندان فعالیت میکروب‌های اسید دوست را کمتر کرد.

این دندان‌پزشک افزود: مواد فیبری مثل سیب و هویج باعث حالت خودشویی و تمییز شدن لثه‌ها و دندان‌ها و در نتیجه سلامت لثه‌ها می‌شود.

فاضل گفت: پنیر نیز با دادن حالت قلیایی به محیط دهان باعث کاهش تاثیرات مخرب میکروب‌های اسید دوست بر دندان‌ها می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha