شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸

بیش‌فعالی نشانه‌هایی دارد که به‌صورت مستقیم رابطه عاشقانه را مشکل‌دار می‌کند. یکی از مهم‌ترین این نشانه‌ها، کاهش توجه است. این کاهش توجه گاهی فراموشی هم به دنبال می‌آورد.

وقتی افراد بیش‌فعال عاشق می‌شوند

سلامت نیوز:بیش‌فعالی نشانه‌هایی دارد که به‌صورت مستقیم رابطه عاشقانه را مشکل‌دار می‌کند. یکی از مهم‌ترین این نشانه‌ها، کاهش توجه است. این کاهش توجه گاهی فراموشی هم به دنبال می‌آورد.

دکتر حافظ باجُغلی،روانپزشک و استاد دانشگاه در هفته نامه سلامت نوشت: بیش‌فعالی فقط مربوط به دوران کودکی نیست. در حدود 60 درصد از کودکان بیش‌فعال بعضی از نشانه‌ها تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. با اینکه تعداد این موارد خیلی زیاد نیست و فقط حدود 4 درصد بزرگسالان را شامل می‌شود اما به دلیل اثرهایی که روی بخش‌های مختلف زندگی مانند شغل و رابطه‌های عاشقانه می‌گذارد، اهمیت دارند.

بیش‌فعالی نشانه‌هایی دارد که به‌صورت مستقیم رابطه عاشقانه را مشکل‌دار می‌کند. یکی از مهم‌ترین این نشانه‌ها، کاهش توجه است. این کاهش توجه گاهی فراموشی هم به دنبال می‌آورد. البته علت این فراموشی اختلال در ثبت داده‌ها در مغز به دلیل نداشتن تمرکز است و دلیل جدی‌تر و نگران‌کننده‌ای ندارد. بسیار پیش می‌آید که فرد بیش‌فعال تولد همسر یا سالگرد ازدواجش را فراموش کند. این فراموشی‌ها در ذهن همسر به «کم شدن عشق» ترجمه می‌شود. در حالی که این فراموشی فقط یک «علامت روان‌پزشکی» است، نه رفتاری از سر سهل‌انگاری. شکایت شایع همسر افراد بیش‌فعال این است که وقتی من صحبت می‌کنم، او گوش نمی‌دهد و انگار دارم با خودم حرف می‌زنم.

مشکل وقتی پیچیده‌تر می‌شود که فرد به بیش‌فعالی خودش آگاه نباشد. بیش از نیمی از بزرگسالان بیش‌فعال نمی‌دانند بیش‌فعال هستند. در اینجا نشانه‌های قابل‌‌درمان آنها به‌عنوان «بدرفتاری» تلقی می‌شود. در رابطه‌های عاشقانه بسیار اهمیت دارد که افراد حساب «نشانه بیماری» را از «بدرفتاری» جدا کنند. بسیاری از رفتارهایی که از فرد دیگر در یک رابطه عاشقانه سر می‌زند «بدرفتاری» نیست، بلکه نشانه‌هایی قابل‌درمان است. این نشانه‌ها به کم‌توجهی ختم نمی‌شوند. فرد بیش‌فعال ممکن است رفتارهای تکانه‌ای نشان بدهد و صحبت‌ها و رفتارهای نسنجیده از او سر بزند. رفتارهایی که در صورت آگاه نبودن طرف مقابل آسیب‌های جدی به رابطه وارد می‌کند. عشق یعنی اینکه معشوق برایمان مهم باشد و او را کانون توجه و تمرکز قرار بدهیم.

عشق فقط یک هیجان ذهنی نیست بلکه مهارتی است که به دقت، توجه، رفتارهای سنجیده و مناسب و حضور ذهن نسبت به معشوق و آنچه برای معشوق مهم است نیاز دارد. اگر به معشوق توجه نکنیم و چیزهایی را که برای او مهم است، فراموش کنیم، عشقمان خودخواهانه می‌شود. علت اینکه عشق انسان را به پختگی می‌رساند این است که ما را از «خودشیفتگی» و «خودمحوری» می‌رهاند و دیگری را به اندازه خودمان مهم می‌کند. اینجاست که عشق این امکان را به ما می‌دهد که مسیر زندگی را 2 نفره پیش ببریم و در خوشی‌ها و سختی‌های آن با دیگری سهیم شویم. عشق‌ورزی به این شکل نیاز مبرم به توجه به دیگری دارد. دقت و توجهی که افراد بیش‌فعال نسبت به آن ناتوانند. اگر در خودتان یا معشوقتان نشانه‌های بیش‌فعالی می‌بینید، در جستجوی تشخیص و درمان برآیید. بیش‌فعالی یکی از مانع‌های عشق کامرواست و در عین حال به راحتی قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha