شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 116546

در ماه‌های اخیر نه‌تنها در شهرهای مرزی جنوبی و غربی شاهد بروز پدیده گردوغبار و ریزگرد‌ها بودیم بلکه مدتی است پای این گردوغبارها به پایتخت هم باز شده و هوا را تیره و تار کرده است.

خطرات گردوغبار با سیگار برابری می کند

سلامت نیوز: در ماه‌های اخیر نه‌تنها در شهرهای مرزی جنوبی و غربی شاهد بروز پدیده گردوغبار و ریزگرد‌ها بودیم بلکه مدتی است پای این گردوغبارها به پایتخت هم باز شده و هوا را تیره و تار کرده است.

این آلودگی ناشی از گردوغبار تا آنجا ادامه داشته که تا به حال وزارت بهداشت چند بار و هر بارهم در چند روز متوالی هوای تهران را در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام  کرده است. با توجه به وقوع پدیده گردوغبار ناشی از بیابان‌های اطراف، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون و ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و وضعیت کیفی هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار دارد. گردوغبار و آسیب‌های ناشی از آن از منظر‌های متفاوتی مانند تاثیرات آن بر شهرها، خاک کشاورزی و... مورد ارزیابی قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد یکی از جنبه‌های این پدیده که تا به حال بارها و بارها هم راجع به آن صحبت شده است، مساله سلامت و زیانی است که این موضوع می‌تواند برای سلامتی شهروندان داشته باشد.
 گردوغبار و عارضه قلبی
معصومعلی معصومی فوق تخصص جراحی قلب در رابطه با آثار سوء این پدیده روی سلامتی شهروندان حرف‌های جالبی زده و گفته است: خطرات گردوغبار با سیگار برابری می‌کند چراکه گردوغبار همانند سیگار یکی از ریسک فاکتورهای بیماری‌ قلبی عروقی بوده و می‌تواند در درازمدت در افراد ایجاد عارضه قلبی کند. بر اساس آمارهای منتشرشده، هر نخ سیگار حاوی 7000ماده شیمیایی است که از 69 ماده آن به‌عنوان مواد سرطانزا یاد می‌شود. سیگار در مقایسه با آمار کلی تصادفات، خودکشی‌ها، ایدز، مصرف مشروبات الکلی، قتل و جرائم غیرقانونی مواد مخدر، آمار بیشتری از مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین استعمال سیگار عامل ایجاد 90درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه است. بیماری‌های ریوی 73 درصد مشکلات ناشی از سیگار را شامل می‌شود. حتی در افرادی که استعمال سیگار را ترک کرده‌اند، 50 درصد از عوارض ناشی از سیگار همچنان در بدن آنها باقی می‌ماند.
بیماری‌های مزمن ریوی، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته، لوسمی حاد، آب مروارید، ذات الریه، التهاب بافت دندانی، سرطان‌های مثانه، مری، حنجره، ریه، دهان، گلو، گردن، دهانه رحم، کلیه، معده و سرطان پانکراس از جمله مشکلاتی هستند که به دنبال استعمال سیگار در بدن رخ می‌دهند. هر یک نخ سیگاری که دود می‌شود، عمر هر فرد سیگاری را 11 دقیقه کاهش داده و در هرهشت ثانیه یک نفر بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش‌بینی می‌کند تا سال 2030 سالانه 10 میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند. این آمار، سیگار را به بزرگ‌ترین قاتل جهانی تبدیل می‌کند.
بنابراین و با توجه به این آمار، اگر بنابر گفته متخصصان آثار سوء گردوغبار بر سلامتی افراد هم اینگونه باشد، همان میزان بیماری و مرگ ومیری که توسط سیگار ایجاد می‌شود، از این نظر هم ایجاد می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد باید در این رابطه فکری اساسی کرده و این موضوع باید به دغدغه اصلی مسئولان مربوطه تبدیل شود.
 ریه یک جوان مانند یک فرد معتاد آسیب‌دیده
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در گفت‌وگو با آرمان، در رابطه با آلودگی هوا می‌گوید: ذرات ریز معلق در فضا و گازهای سمی مانند سرب و نیترات، مستقیما روی سیستم بدن افراد آثار سوء می‌گذارد و از طریق تنفس مقداری از این آلودگی‌ها وارد ریه‌ها و سپس وارد کل بدن می‌شود. همچنین این ذرات و گازهای سمی ناشی از بنزین‌های غیراستاندارد از طریق پوست، مخاط چشم و بینی و تنفس ایجاد بیماری‌های گوناگونی می‌کند. ایرج خسرونیا ادامه می‌دهد: کافی است از قفسه سینه افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند رادیوگرافی بگیریم، آن وقت متوجه می‌شویم ریه‌های یک جوان سی ساله به اندازه ریه‌های یک فرد معتاد آسیب‌دیده و درگیر است. به‌ویژه سرب که روی گلبول‌های قرمز تاثیر گذاشته و از اکسیژن رسانی به سایر نقاط بدن جلوگیری می‌کند. ناراحتی‌های اعصاب و روان و درگیری‌هایی که در زندگی روزمره شاهد آن هستیم ناشی از آلودگی هوا و تاثیر گازهای سمی روی مغز افراد است. علاوه بر این، آلودگی هوا سبب بروز بیماری‌هایی نظیر برونشیت، آسم، کم‌خونی، تنگی عروق و مشکلات سیستم گوارشی مانند تهوع می‌شود. او می‌افزاید:امواج هم همین مشکلات را متوجه شهروندان می‌کنند، این موضوع به‌ویژه روی جنین و اعصاب و روان و... اختلال ایجاد می‌کند. امواج موجود در فضا عوارض بسیار زیادی دارد و متاسفانه در محیطی زندگی می‌کنیم که مدام در معرض آب و هوای آلوده و امواج گوناگون قرار داریم و این مشکلات جان و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.
 ابتدا باید منشأ گردوغبار مشخص شود
یک کارشناس محیط زیست می‌گوید: هنوز دقیقا مشخص نیست که منشأ این گردوغبارها از کجاست. البته محیط زیست اعلام کرده است که مشکلات گردوغبار و ذرات ریز معلق در هوا به معادن شن و ماسه اطراف شهر تهران بازمی‌گردد اما، بعید می‌دانم این ادعا درست باشد چراکه سال‌هاست که از فعالیت این معادن شن و ماسه در اطراف تهران می‌گذرد و ما در سال‌های گذشته با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم. بنابراین شاید علت چیز دیگری باشد و به عنوان مثال شاید این ذرات معلق از سمت عراق و خوزستان وارد پایتخت شده است. محمدرضا فاطمی تصریح می‌کند: در هرحال بدون مطالعه و بررسی دقیق نمی‌توانیم بگوییم منشأ از کجاست بلکه باید بر اساس یک طرح علمی و سنجش ذرات گردوغبار تهران، منشأ آنها را پیدا کنیم و بعد از منشأیابی می‌توان در این زمینه راه‌حل مفیدی ارائه دهیم که برای مثال درصورتی که معادن اطراف تهران به‌عنوان منشأ شناخته شوند باید تعطیل شوند اما اگر منشأ از دوردست و کشورهای همسایه باشد، این یک مساله کلی است که خیلی از استان‌ها با آن دست به گریبان هستند و فعلا هم چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.
 محیط زیست از کانون توجه دور شده است
یک نماینده مجلس هم در این باره می‌گوید: من فکر می‌کنم بحث محیط زیست در جامعه ما به‌دلیل غفلت‌هایی که در سالیان گذشته دچارش شده، یک مقدار به حاشیه رفته و از کانون توجه دور شده است و برای همین هم در حوزه محیط زیست با مشکلات زیادی از جمله، بحران آب، آلودگی هوا، حفاظت از خاک، رها کردن فاضلاب‌های صنعتی در محیط زیست، شکار بی‌رویه و...مواجه هستیم. مویدحسینی صدر ادامه می‌دهد: موارد زیادی از این دست وجود دارد که محیط زیست ما را با مشکل مواجه کرده است و این مسائل بسیار نگران کننده هستند چرا که به قیمت جان شهروندان تمام خواهند شد. از این رو اعتقاد من بر این است که یا باید ساختار محیط زیست تغییر کند  یا اصلا محیط زیست با منابع طبیعی کشور ادغام شده و یک وزارتخانه و سازمان جدیدی شکل بگیرد. این عضو فراکسیون محیط زیست در ادامه تاکید می‌کند: باید در این حوزه در قوانین قدیمی بازنگری شود و همچنین باید جایگاه خودمان را در جهان مورد بازبینی قرار دهیم تا دیگر بیشتر از این محیط زیست‌طبیعی و در ادامه شهروندان آسیب نبینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha