نها یك نوع آمپول زیبایی مجوز وزارت بهداشت را داراست و بقیه آمپول‌های موجود در بازار بدون مجوزند و هیچ گونه نظارتی بر تجویز و تزریق آنها در مطب‌ها و سالن‌های زیبایی صورت نمی‌گیرد.

این اعتراض دكتر یحیی دولتی، رئیس انجمن پوست ایران، نسبت به رواج و مصرف داروها و آمپول‌های تقلبی و قاچاق در كشور بود كه روز گذشته در خبرگزاری‌ها منعكس شد؛

هشداری كه در آن تاكید شد برخی از این داروها موجب فلج و حتی مرگ ناگهانی می‌شوند.

دكتر دولتی، درخصوص آمپول‌های رفع چین و چروك پوست كه با نام تجاری تاكسین در بازار عرضه می‌شوند، توضیح داد: این آمپول‌ها 4‌نوع اصلی دارند كه شامل داروی آلرگان تولید كشورهای آمریكای شمالی، دیسپورت(Dysport) تولید كشور انگلیس، مایوپلات و نوروپلات ایرلندی و داروی سنتز شده آگزمین تولیدشده در كشور آلمان است كه فقط داروی دیسپورت مجوز وزارت بهداشت را دارد و به‌طور قانونی وارد كشور می‌شود و بقیه این داروها بدون مجوز وزارت بهداشت و بدون استفاده از زنجیره سرد انتقال و به‌صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند و مصرف آنها عوارض جدی دارد.

دولتی افزود: از آن بدتر داروهایی است كه كلاً به‌صورت تقلبی تولید می‌شوند و معلوم نیست در كجا و تحت چه مجوزی تولید شده و وارد بازار می‌شوند، 4 نوع از این آمپول‌های تقلبی با نام‌های amazing، ‌novotox ultra، ‌canitax و linurase اكنون به وفور در بازار ایران وجود دارند و به‌خصوص در شهرستان‌ها به‌علت قیمت پایین‌تر برای زیبایی و رفع چین و چروك به‌خصوص در ناحیه صورت و بالای ابرو استفاده می‌شوند.

وی تصریح كرد: برخی از این داروهای تقلبی اصلاً حاوی مواد مؤثره نیستند و برخی دیگر از آنها حتی حاوی مواد سمی هستند كه در مواردی حتی تزریق آنها مرگ ناگهانی افراد را در پی داشته و در اكثر موارد عوارض شدیدی از جمله فلج شدن را برای مصرف‌كنندگان این آمپول‌ها به همراه داشته است.

دولتی ادامه داد: تخلف آشكار دیگری كه متأسفانه در كشور ما به وفور مشاهده می‌شود، مراكز متعدد پیوند مو هستند كه بدون اینكه صلاحیت لازم را برای این كار داشته باشند، فعالیت و تبلیغ می‌كنند.

به گفته وی، پیوند مو یك كار تخصصی پزشكی است و حتماً باید توسط متخصص كه دوره این كار را دیده باشد انجام شود.

در بسیاری از كشورها پیوند مو یك تخصص جداگانه و صاحب بورد مجزاست اما در كشور ما هر كس به‌خود اجازه می‌دهد در این عرصه وارد شود و نظارت درستی نیز بر این مراكز كه در داخل و خارج تبلیغ می‌كنند، وجود ندارد.

وی اعلام كرد: برای رفع این مشكلات لازم است انجمن‌های پزشكی كه تخصص، توان و صلاحیت لازم را دارند، وارد عرصه نظارت بر مراكز تخصصی شوند و من می‌دانم كه وزیر بهداشت نیز بسیار به این كار تمایل دارد و به همین علت انجمن پوست ایران به‌عنوان نخستین داوطلب این نظارت كه با نظارت عالی وزارت بهداشت همراه خواهد بود داوطلب شده است كه امیدواریم این كار با تصویب وزارت بهداشت عملی شود.

عوارض داروی بوتاكس

هشدار دكتر دولتی در حالی است كه   متخصصان دیگر نیز  نسبت به نوع استفاده از داروها  در حوزه پوست و زیبایی  هشدارهایی دارند.

نمونه بارز آن، بوتاكس، دارویی است كه برای رفع چین و چروك پوست به كار می‌رود.

دكتر ژاله شربیانی، متخصص پوست و زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در این خصوص به همشهری می‌گوید: یكی از علت‌های بروز عارضه در بوتاكس به تزریق آن توسط افراد غیرمتخصص مربوط می‌شود كه امروزه در ایران این امر به قدری آسان و در دسترس شده كه حتی برخی آن را در سالن‌های زیبایی با هزینه كمتری نسبت به كلینیك تزریق می‌كنند.

به گفته وی، گرچه بوتاكس جای بسیاری از جراحی‌های بالای صورت را گرفته و از این لحاظ یك مزیت به‌حساب می‌آید اما اگر در تزریق آن دقت نشود، ممكن است عوارضی به‌وجود بیاورد كه حتی با عمل جراحی نیز قابل ترمیم نباشد.

دكتر شربیانی اضافه می‌كند: باتوجه به اینكه محل تزریق بوتاكس اصولا نواحی اطراف چشم است و این مكان نقطه حساسی به‌حساب می‌آید، اگر تزریق به اشتباه و توسط فرد غیرمتخصصی صورت بگیرد، ممكن است عضلات دیگر غیر از عضله‌های مورد نظر فلج شوند و اگر مقدار بوتاكس تزریقی نیز زیاد باشد، افتادگی پلك را به‌دنبال دارد.

متخصصان معتقدند بوتاكس‌های غیراستاندارد، به‌خصوص وقتی توسط افراد غیرمتخصص، بدون توجه به نكات ایمنی تزریق شوند، بیشتر خطرآفرین است به‌طوری كه مسمومیت شدید با این سم، به‌علت فلج كردن عضلات تنفسی، می‌تواند منجر به مرگ شود.

دكتر شربیانی می‌گوید: همه اینها باعث شده تزریق غیركارشناسانه بوتاكس احتمال خطرات گوناگونی مثل غیرقرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلك یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد.

به گفته وی، برخی پزشكان و افراد غیرمتخصص برای كاهش هزینه‌های تهیه آمپول بوتاكس كه بین 75‌ تا ‌100 هزار تومان قیمت دارد از ژل‌هایی استفاده می‌كنند كه استاندارد نیست و سال‌هاست كه در كشورهای اروپایی و آمریكایی از رده خارج شده است و در ایران بیشتر از ژل پاژ كه از اوكراین وارد می‌شود استفاده می‌كنند.

این ژل ارزان قیمت كه در بازار نیز یافت می‌شود دارای عوارضی است كه تنها با عمل جراحی رفع می‌شود.

به گفته این متخصص پوست، تزریق آمپول بوتاكس تنها به‌مدت 6 ماه دوام دارد و افراد پس از این دوره دوباره اقدام به تزریق آن می‌كنند.

وی با اشاره به افزایش تعداد متقاضیان خاطر نشان می‌كند: متخصصان پوست و پلاستیك كشور معتقدند كه در 2 سال اخیر تعداد متقاضیان آنها 30‌تا‌50 ‌رصد افزایش یافته و این در حالی است كه در 5 سال نخست ورود بوتاكس به كشور این تعداد به 5 درصد هم نمی‌رسید.

به گفته وی، هر سال نسبت به سال قبل سن متقاضیان بوتاكس كاهش پیدا می‌كند و دختران جوان كم سن و سال و مردان نیز به تعداد متقاضیان افزوده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برخلاف 5 سال گذشته كه اصولا مصرف‌كنندگان این آمپول، زنان میانسال و 35 سال به بالا بوده اند، امروزه دختران جوان در سنین 22-20 ساله نیز جزو متقاضیان این عمل شایع تزریقی هستند و همین مسئله بازار داروهای تقلبی را هم داغ می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha