سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11657

کارن دانووی - گونزالس پنج ساله بود که والدینش با کشیدن طرح‌هایی به او فهماندند که هر دوی آنها به ویروس ایدز (HIV) مبتلا هستند و در نتیجه او هم به این ویروس آلوده است.

اکنون که او 12 ساله است به یکی از برجسته‌ترین فعالان در زمینه ایدز در آمریکای لاتین بدل شده است و جزء  نادر افرادی در منطقه‌ای است که به خاط ترس از طردشدن، تنها معدودی از کودکان تمایل دارند که دیوار سکوت را بشکنند و به همکلاسی‌های‌شان بگویند که HIV دارند. او سردبیر یک مجله کودکان در مورد ویروس ایدز است.

روز یکشنبه کارن با رئیس‌جمهور مکزیک و دبیر کل سازمان ملل ،بان کی مون، هنگام گشایش کنفرانس بین‌المللی ایدز به روی صحنه آمد.

او با لبخندی گشاده که سیم‌های دور دندان‌هایش را نشان می‌دهد، با آرامش بر روی صندلیش نشست و بعد  ماهرانه پشت میکروفون رفت و با خونسردی در مورد ویروسی صحبت مرد که از ابتدای تولد با خود دارد.

او در مصاحبه‌ای، در حالیکه دست‌هایش را هنگام یادآوری آنچه والدینش با طرح‌‌هایی سال‌ها قبل به او گفتند، مشت می‌کند، می‌گوید: "این ویروس مانند توپ کوچولویی است که نقطه‌هایی کوچک رویش دارد و درون بدن من است."

گشادگی کارن نسبت به ابتلایش به HIV در حالی است که به طور فزاینده‌ای تعداد افراد کم‌سن مبتلا به این ویروس بالا می‌رود.

بر اساس گزارش 2008 برنامه ایدز سازمان ملل در حال حاضر در سراسر جهان، افراد 15 تا 24 ساله 45 درصد مبتلایان به ویروس ایدز را در سال 2007 را تشکیل می‌دهند.

کارشناسان می‌گویند پژوهش و سرمایه‌گذاری کمتری در مورد کودکان HIV مثبت انجام می‌شود، که نیاز به دوزهای پایین‌تر دارو و داروهای اضافی برای تعدیل خاصیت تهاجمی داروهای ضد ویروس ایدز دارند.

 اما با این حال، حتی برای کودکانی که با HIV متولد می‌شوند، به طور فزاینده‌ای عمر طولانی انتظار می‌رود.

هنگامی که کارن سال اول مدرسه را شروع کرد، همکلاسی‌های کارن از بازی‌کردن با او پرهیز می‌کردند. سخن گفتن او درباره HIV همه چیز را تغییر داد. او در 9 سالگی به همراه والدینش - که بنیانگذار یک گروه حمایتی ایدز با نام "Llaves" بودند - به سخنرانی در مدرسه‌ها پرداختند. او در چندین کشور ماجرای زندگی خود را بیان کرده است.

سال گذشته او "Llavecitas"نسخه کودکانه مجله‌ای که والدینش منتشر می‌کنند، را آغاز کرد.کارن هر هفته یک سرمقاله امیدبحش در این مجله می‌نویسد. او اکنون در میان همکلاسی‌هایش محبوب است.

او اغلب ای‌میل‌هایی از کودکان دیگر مبتلا به ویروس ایدز دریافت می‌‌کند که از گفتن حقیقت به دوستانشان نگران هستند.

کارن می‌گوید: "من به آنها می‌گویم اول درباره بیماری توضیح دهند، درباره اینکه بیماری چگونه منتقل می‌شود، اینکه چگونه منتقل نمی‌شود، و این که این بیماری چیست. و بعد اگر تمایل دارند، باید با اعتماد به نفس بگویند که این ویروس را دارند."
    
تاریخ درج: 14 مرداد 1387 ساعت 23:16     تاریخ تایید: 15 مرداد 1387 ساعت 00:45     تاریخ به روز رسانی: 15 مرداد 1387 ساعت 00:40     
                

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha