رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: آنچه مسلم است با قطع بنزین پتروشیمی هوای تهران بهبود یافته و بیشتر مشکلات این کلانشهر ناشی از گرد و غبار و آلودگی ناشی از سوخت فسیلی است حتی بسیاری از مشکلات تنفسی و قلبی کاهش یافته است.

آلودگی هوای تهران با قطع بنزین پتروشیمی کاهش یافته است

سلامت نیوز: رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: آنچه مسلم است با قطع بنزین پتروشیمی هوای تهران بهبود یافته و بیشتر مشکلات این کلانشهر ناشی از گرد و غبار و آلودگی ناشی از سوخت فسیلی است حتی بسیاری از مشکلات تنفسی و قلبی کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، معصومه ابتکار با حضور در مرکز انتقال خون استان تهران گفت: برای اینکه کیفیت زندگی را ارتقا بخشیم باید بخش‌های مختلف با هم، هم‌افزایی داشته باشند و این در حالی است که ارتباط جدی و مستقیم بین محیط زیست، سلامت و خون وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز اگر حیات وحش را که به نوعی مخزن بسیاری از ویروس‌ها است از دست بدهیم راه را برای ورود آنها به عرصه حیات انسانی باز کرده‌‌ایم بنابراین هرچه تغییرات و گونه‌ها از بین بروند ویروس‌ها و انگل‌ها به حیات انسانی حمله می‌کنند و در نتیجه سلامت خون به خطر می‌افتد.

ابتکار با اشاره به تغییرات آب و هوا و گرم شدن آن گفت: گرم شدن هوا باعث شده گونه‌های ویروسی در حال رشد قرار گیرند و بسیاری از آنها از طریق خون منتقل شده و مشکلات زیادی را ایجاد کنند بنابراین وقتی از سلامت حرف می‌زنیم باید از آب، هوا و خاک بگوییم تا به سلول برسیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با هشدار نسبت به تأثیر آلودگی هوا بر روی سلول‌های خونی گفت: آلودگی هوا باعث غلظت خون در شهرهای آلوده شده که عوارضی مانند سکته قلبی و مغزی در آنجا وجود دارد.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده از هر 7 مرگ و میر یک مورد به دلیل آلودگی هوا است و یکی از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم بنزن موجود در سوخت بود که از عوامل جدی سرطان به ویژه خون است البته به طور کامل این فرآورده از چرخه خارج شده هرچند به صفر نمی‌رسد اما اکنون به کمتر از یک درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: در شهرهای بزرگی که بنزین یورو 4 مصرف می‌شود کیفیت هوای خوبی را شاهد هستیم و بر اساس تصمیم دولت تهران و  3شهر کرج، اراک و تبریز از بنزین یورو 4 استفاده می‌کنند و تا پایان آذر 8 کلانشهر دیگر به این شهرها اضافه خواهند شد.

وی با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در هفته گذشته گفت: برای سلول و خون سالم باید تلاش زیادی کنیم و این با پاک شدن هوا از آلاینده‌ها میسر است که در برخی از آنها به نتیجه رسیده‌ایم و برخی دیگر در دست اجرا است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به سموم کشاورزی، وجود نیترات‌ها و توکسین‌ها با منشاء آب و خاک گفت: اگر این موارد بی‌رویه استفاده شود سلول آسیب می‌بیند و این در حالی است که توکسین‌ها 50 سال پیش وجود نداشت اما اکنون قابل اندازه‌گیری است و این سموم در سیستم ایمنی اختلال ایجاد می‌کند.

ابتکار با تأکید بر به حداقل‌ رساندن آلاینده‌های شیمیایی در آب ، خاک و هوا گفت: دولت سیاست‌گذاری جدی دارد و از طرفی مشارکت و آگاهی مردم کارشناسان و رسانه‌ها را می‌طلبد همچنین اگر سبک زندگی را اصلاح نکنیم این مشکلات هزینه‌های زیادی را به سلامت تحمیل می‌کنند.

وی از ایجاد همکاری میان سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و و مشارکت‌های مردمی سازمان انتقال خون خبر داد و گفت: برای ارتقای آگاهی و اصلاح سبک زندگی می‌توان به صورت یک حرکت اجتماعی از فرهنگ اهدای خون حمایت کرد.

ابتکار در مورد واردات و وجود بنزین پتروشیمی گفت: ما به نتیجه کار نگاه می‌کنیم قطع بنزین پتروشیمی و واردات بنزین مدنظر ما نیست بلکه بنزین یورو 4 و قابل قبول مورد تأیید ما است و فرقی نمی‌کند این بنزین وارداتی باشد یا در داخل تولید شود.

وی افزود: آنچه مسلم است با قطع بنزین پتروشیمی هوای تهران بهبود یافته و بیشتر مشکلات این کلانشهر ناشی از گرد و غبار بوده و آلودگی ناشی از سوخت فسیلی است و حتی بسیاری از مشکلات تنفسی و قلبی کاهش یافته است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: هر سیاستی که دولت دنبال کرده به بهبود هوای پاک منجر شده البته اکنون در گام‌های اول به سر می‌بریم و باید الگوی رفت و آمد شهری اصلاح شود و مشارکت مردم افزایش یابد این در حالی است که بخشی از بنزین یورو 4 که در چهار کلانشهر استفاده می‌شود وارداتی و بخشی تولیدی است و به گفته وزارت نفت محموله‌های اول پس از مصوبه دولت در تاریخ دهم اردیبهشت‌ماه به کشور وارد شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha