یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 116609

پزشکان به زوج‌هایی که کلسترول بالایی دارند هشدار دادند برای پدر و مادر شدن مجبور هستند، صبر کنند. زن و شوهرهایی که برای پدر و مادر شدن برنامه‌ریزی می‌کنند باید سطح کلسترول‌شان را پایین بیاورند.

اگر کلسترول بالایی دارید برای باردار شدن صبر کنید

سلامت نیوز: پزشکان به زوج‌هایی که کلسترول بالایی دارند هشدار دادند برای پدر و مادر شدن مجبور هستند، صبر کنند. زن و شوهرهایی که برای پدر و مادر شدن برنامه‌ریزی می‌کنند باید سطح کلسترول‌شان را پایین بیاورند.

مطالعات نشان می‌دهد زوج‌هایی که سطح کلسترول شان بالا است در طول مطالعه سه ساله بارور نشدند. «انریکه شیسترمن» محقق ارشد و رئیس مرکز اپیدمیولوژی در مؤسسه بهداشت کودکان و توسعه انسانی می‌گوید: «این نخستین بار است که سطح کلسترول خون همراه با فاکتورهای دیگری مانند سن و وزن به عنوان یک عامل مهم در باروری و بارداری شناخته شده است.
کلسترول یک ماده مومی‌شکل است که در رگ‌های خونی بدن ساخته می‌شود. ژنتیک و سابقه خانوادگی نقش مهمی در سطح کلسترول خون بازی می‌کند و رژیم غذایی و ورزش برای کاهش آن توصیه می‌شود.»
این محقق ارشد می‌گوید: «زمانی که زن و مرد دارای کلسترول بالا هستند باید زمان طولانی تری را برای قدرت باروری مرد و بارداری زن در نظر گرفت.»
اگرچه وقتی زن دارای کلسترول بالا و مرد کلسترول نرمال است، زمان بارداری طول می‌کشد اما زمان بارداری وقتی که هر دو کلسترول بالایی دارند، بیشتر است. همچنین هنگامی که فقط مرد کلسترول بالا و زن سطح نرمالی دارد به نظر نمی‌رسد تأثیر زیادی داشته باشد.
 در حالی که این مطالعه ارتباط بین میزان کلسترول و زمان باروری را نشان می‌دهد اما هنوز مشخص نیست چگونه کلسترول بالا زمان بارداری را به تأخیر می‌اندازد و آیا مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول زمان باروری را کوتاه می‌کند یا خیر. البته محققان مدعی هستند رژیم غذایی و ورزش با کاهش سطح کلسترول خون مفهوم زمان را کاهش دهد. داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش و حفظ سطح کلسترول طبیعی به بارداری سالم و تولد نوزادان سالم توسط زوج‌ها کمک خواهد کرد.
به گفته مدیر بخش ناباروری بیمارستان «مونت سینا» در نیویورک؛ افرادی که برای باردار شدن تلاش می‌کنند باید سلامتی شان را بهینه‌سازی کنند.
این بهینه‌سازی شامل مصرف نکردن سیگار، ورزش، رژیم غذایی سالم و حفظ وزن سالم است.
«کوپرمن» مدیر بخش می‌گوید: «هنوز نمی‌توان به ارتباط مستقیم بین کلسترول و توانایی باردار شدن به قطعیت اشاره کرد، اما به نظر می‌رسد مصرف دارو یا تغییر در رژیم غذایی بلافاصله باروری را بهبود نمی‌دهد.»
در این پژوهش محققان داده‌های مرتبط به 501 زن و شوهر را که برای بچه دار شدن اقدام کرده بودند، جمع‌آوری کردند. آنان زوج‌ها را در تحقیق طولی با اتخاذ شرایط قرار گرفتن زن و شوهرها در معرض مواد شیمیایی زیست محیطی، شیوه زندگی و اثر کلسترول بالا و مدت زمان باروری را مورد بررسی قرار دادند.
در آغاز مطالعه میزان کلسترول زوج‌ها اندازه‌گیری شد محققان دریافتند زن و شوهرهایی که بعد از زمان طولانی باردار شده بودند یا هر دو طرف یا زن دارای کلسترول بالا بودند.
در میان زوج‌ها 347 زوج در طول مطالعه بعد از زمان طولانی باردار شدند، 54 زوج نتوانستند باردار شوند و درصدی از آن‌ها از مطالعه کناره‌گیری کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha