سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11661

پژوهشگران آمریكایی با شناسایی نقش یك مولكول، به كشف راه حل تازه‌ای برای درمان طاسی سر امیدوار شدند.

 این مولكول رشد پیاز موها را در موش‌های آزمایشگاهی مورد هدف قرار می‌دهد.

به گفته پژوهشگران؛ این روش ممكن است در آینده برای درمان طاسی یا حداقل رویاندن تعداد بیشتری تار مو روی سر افراد كم مو كاربردهای مفیدی داشته باشد.

به گفته محققان دانشگاه استانفورد؛ این مولكول شبیه به یك اپراتور عمل می‌كند كه پیغام‌ها یا پروتئین‌ها را بین لایه‌های خارجی و داخلی پوست منتقل می‌كند. این تعامل در نهایت منجر به شكل گیری تارهای مو می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله «ژنها و رشد» منتشر شده است.

برخلاف محصولاتی كه امروزه در بازار موجود هستند و نقش آنها كم كردن سرعت ریزش مو است، پژوهشگران امیدوارند كه این مولكول موسوم به لامینین - 511 بتواند به طور بالقوه مجددا فولیكولهای واقعی تولید كند كه منجر به رشد موهای تازه می‌شود.

دكتر پیتر مارین كوویچ، محقق ارشد این پژوهش و استادیار دانشكده پزشكی دانشگاه استانفورد دراین باره می‌گوید: هرچند ریزش مو كسی را نمی‌كشد اما درعین حال برای برخی افراد بویژه برای زنان واقعا یك رویداد نگران كننده و غم انگیز است.

دكترمارین كوویچ امیدوار است كه در نهایت با این شیوه درمانی بتواند به معالجه افراد مبتلا به آلوپسیا (بیماری ریزش موی سر بیشتر از میزان طبیعی) و یا سرعت بخشیدن به رشد موها در بیمارانی كه تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، كمك كند.

پژوهشگران معتقدند كه مولكول لامینین - 511 ممكن است بتواند حتی سایر بافتهای رشدی مانند دست‌ها و پاها را مجددا تولید كند. اما قطعا برای درك دقیق چگونگی كار كردن این پروسه انجام مطالعات بیشتر مورد نیاز است. در این تحقیق موهای موشهایی كه به آنها مولكول خالص شده‌ لامینین - 511 تزریق شده بود ظرف دو هفته دوباره شروع به رشد كردند كه ضخامت این موها نصف ضخامت موی طبیعی موش‌ها بوده است.

دكتر جورج كوتسارلیس رییس كلینیك پوست و مو در دانشكده پزشكی دانشگاه پنسیلوانیا نیز دراین باره خاطرنشان كرد: پژوهش استانفورد درك تازه‌ای از نحوه كارآیی لامینین - 511 ارائه می‌كند اما انجام آزمایشات كلینیكی بیشتر مورد نیاز است تا چگونگی واكنش انسانها به این شیوه درمانی را نشان دهد.

با توجه به تاثیر نامطلوب طاسی روی افراد، پژوهشگران درعین حال یادآور شدند كه استرس و تنش نیز می‌تواند باعث ریزش مو و طاسی شود.

آنها تاكید كردند كه واكنش‌های هورمونی كه در موقعیتهای تنش زا بروز می‌كنند می‌توانند در طاسی سر نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد: افزایش غلظت هورمونهایی چون كورتیزول و تستوسترون كه در هنگام بروز تنش در بدن رخ می‌دهد، روی ریشه‌های مو تاثیر نامطلوب می‌گذارد. لذا پژوهشگران توصیه می‌كنند كه برای جلوگیری از ریزش مو بهتر است آرام باشید و تنش را از خود دور كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha