نگرانی برای باغ‌ها و فضای سبز باقی‌مانده در پایتخت فراگیر شده به‌طوری‌که استاندار تهران از نامه‌ای خبر می‌دهد که از دفتر مقام‌معظم‌رهبری برای حفظ محیط‌زیست پایتخت به مدیران ارشد کشور ارسال شده است.

نامه رهبری به مدیران ارشد کشور برای حفظ محیط‌زیست پایتخت

سلامت نیوز: نگرانی برای باغ‌ها و فضای سبز باقی‌مانده در پایتخت فراگیر شده به‌طوری‌که استاندار تهران از نامه‌ای خبر می‌دهد که از دفتر مقام‌معظم‌رهبری برای حفظ محیط‌زیست پایتخت به مدیران ارشد کشور ارسال شده است.

مدیریت شهری نیز این روزها با حساسیت بیشتری موضوع حفظ باغ‌های پایتخت را دنبال می‌کند. بررسی روند تغییرات کالبدی در تهران در طول سه‌دهه گذشته نشان می‌دهد که در حال حاضر 98/1درصد معادل یک‌هزارو215هکتار از اراضی شهر تهران به باغ‌ها، 7/2درصد معادل یک‌هزارو660هکتار به اراضی کشاورزی و در مجموع 2/16درصد که قریب به 10هزارهکتار می‌شود به باغ‌ها و اراضی کشاورزی، پارک‌ها و سایر اراضی سبز شهری اختصاص یافته است. مطالعه مکانی اراضی سبز موجود در شهر تهران در طول سه‌دهه گذشته حاکی از آن است که اراضی سبز موجود در تهران به‌تدریج انسجام اولیه خود را از دست داده و پراکنده‌تر و کوچک‌تر شده است. طی ادوار گذشته سه‌هزارو881هکتار از اراضی سبز و باغ‌های سبز کاسته شده است.

محمد حقانی، دبیر کمیته محیط‌زیست شورای شهر یکی از دلایل تخریب باغات در پایتخت را رشد بی‌سابقه قیمت زمین، تقاضای بازار ساختمان، بازگشت نسبتا سریع سرمایه و رشد بخش دلالی و تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای دانست و گفت: صدور اسناد ملکی بر اساس موارد 147 و 148 قانون ثبت و خردشدن باغات و زمین‌ها از عوامل عمده تاثیرگذار بر انهدام باغ‌هاست.

وی به طرح کمربند سبز جنوب تهران در سال 58 توسط دولت شهید رجایی اشاره کرد و گفت: در آن زمان شهرداری تهران به‌عنوان مجری مشخص شد اما برای اجرای تعهدات به سایر وزارتخانه‌ها و نهادها واگذار شد. از جمله قرار بود تامین نهال توسط وزارت کشاورزی و تامین آب توسط وزارت نیرو انجام شود، اما متاسفانه تاکنون کمتر از پنج‌درصد کمربند سبز جنوب تهران محقق شده است. به گفته رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، 60درصد درآمد شهرداری‌ از محل تغییر کاربری‌ و ساخت‌وساز است که این بزرگ‌ترین تهدید برای باغات و درختان شهر است. 

رشد تخریب باغ‌های پایتخت به اندازه‌ای نگران‌کننده است که نامه‌ای از دفتر مقام‌معظم‌رهبری به سران نظام درخصوص حفظ محیط‌زیست پایتخت ارسال شده است. این را حسین هاشمی، استاندار تهران گفت و ادامه داد: در دیدار با مدیران شهری نگرانی خود را درخصوص واگذاری تراکم در پایتخت اعلام کردیم. واگذاری تراکم در پایتخت بسیار بالاست و اگر به همین روال جلو برویم مشخص نیست تهران چه وضعیتی پیدا کند. در این زمینه شورای شهر باید معقولانه و پخته‌تر تصمیم‌گیری کند. زیرا فرمانداری تنها می‌تواند مصوبات آنها را بر اساس قوانین تایید یا رد کند اما نمایندگان مردم باید حساسیت‌های لازم را داشته باشند. وی ادامه داد: ما با هرگونه تغییر کاربری فضای سبز به مسکونی و اداری مخالفیم حتی زمانی که خبر باغ معنوی را شنیدیم با اینکه در اختیارات شهرداری بود از طریق شورایعالی شهرسازی مانع این موضوع شدیم زیرا به اعتقاد ما قطع درختان 20ساله همانند قتل است.

استاندار تهران با اشاره به نامه‌ای که از دفتر مقام‌معظم‌رهبری برای حفظ محیط‌زیست پایتخت ارسال شده، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که چقدر فضای سبز پایتخت مهم و ارزشمند است و شهرداران نباید اجازه دهند در این فضا کاربری‌های دیگری تعریف شود.

منبع:مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha