رییس سازمان انتقال خون گفت: سالمندی جامعه و افزایش بیماری های مزمن باعث شده در زمینه تهیه پلاکت خون با مشکل مواجه شویم.

مشکل در تامین پلاکت خون به دلیل سالمندی جامعه

سلامت نیوز: رییس سازمان انتقال خون گفت: سالمندی جامعه و افزایش بیماری های مزمن باعث شده در زمینه تهیه پلاکت خون با مشکل مواجه شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «علی اکبر پورفتح الله» در دومین روز از هفته ملی انتقال خون(11 تا 17 مرداد ماه) در دیدار با معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: مصرف پلاکت در کشور از 300 هزار واحد در مدت شش سال گذشته به یک میلیون واحد رسیده که این مساله پاسخگوی نیاز کشور نیست.

وی با بیان اینکه پلاکت خون را بیشتر از چهار روز نمی توان نگهداری کرد، ادامه داد: باید برنامه ای فراهم شود تا بتوان مشارکت بویژه مشارکت زنان را در اهدای خون و تهیه خون و فراورده های خونی افزایش دهیم.

پورفتح الله افزود: اهدای خون بانوان در چند سال اخیر افت شدیدی داشته و نسبت به کشورهای پیشرفته از این لحاظ عقب تر هستیم.

وی با بیان اینکه اگر کم خونی در کشور برطرف شود زنان رغبت بیشتری برای اهدای خون خواهند داشت، گفت: باید برنامه ای ملی در این زمینه طراحی کرد تا کم خونی در زنان اصلاح شود.

رییس سازمان انتقال خون خاطر نشان کرد: برطرف کردن مشکل کم خونی در زنان باعث افزایش فعالیت اجتماعی آنان می شود و در اهدای خون سالم بسیار موثرتر از مردان هستند.

به گفته وی، اکنون شاخص اهدای خون در کشور، 27 واحد به ازای هر یکهزار نفر جمعیت است و اکنون مشکلی در تهیه خون و فراورده های خونی نداریم و مشکل اصلی ما در زمینه پلاکت است که باید راهکارهای اساسی در این زمینه اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha