سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11662

نوزادان قادر به صحبت کردن نیستند و بنابراین گریه کردن آنها تنها روش برقراری ارتباط انها برای این است که به شما بگویند چیزی ناراحت کننده برای آنها وجود دارد و به کمک شما نیاز دارند. اما همیشه تشخیص علت گریه نوزادان آسان نیست. شاید این سرشت نوزاد شما باشد که مرتب گریه کند. یا ممکن است به دلیل گرسنگی ، سرما ، گرما و.....باشد . خلاصه اینکه لیست این احتمالات زیاد است و تشخیص آنها سخت.

چگونه گریه نوزادان را تسکین دهیم؟
کودکانی که هر روز به طور مرتب بیش از 3 ساعت گریه می کنند مبتلا به کولیک هستند که علت آنها به طور دقیق شناخته نشده است ولی گریه شدید نوزاد را به همراه دارد. تئوریهای زیادی راجع به علت کولیک بیان شده ، مثل مشکلات گوارشی،  حساسیت به نور یا صدا و یا خلق و سرشت خود نوزاد. اما زمانیکه نصف شب بعد از ساعت ها بیداری قادر به آرام کردن نوزاد نباشید ، دیگر مهم نیست که تشخیص شما کولیک باشد یا بی قراری نوزاد و ......شما تنها به دنبال راه حلی برای آرام کردن او خواهید بود. خوشبختانه روشهای آسان و حتی داروهایی برای آرام کردن نوزاد وجود دارد. البته هر نوع روش درمانی نمی تواند برای تسکین بی قراری در هر زمان موثر باشد ، اما تا حد زیادی می تواند به والدین کمک کند.
استفاده از صداهای ملایم و تسکین دهنده:
همان اندازه که صداهای مهیب و ناخوشایند گریه نوزادان را به همراه دارد ، صداهای ملایم و تسکین دهنده نیز باعث توقف گریه نوزاد می شود. نوزادان 9 ماه را در رحم مادر به سر برده اند و به صدای ثابت قلب مادر و یا سایر صداهای بطنی عادت کرده اند . بنابراین خیلی از نوزادان به کمک صداهای یکنواخت و ثابت آرام می گیرند، به خصوص صداهایی مشابه صداهای موجود در بطن مادر. کودک شما ممکن است با گوش دادن به )white noise machine دستگاه های چند بسامدی(
باصدای  قلب مادر آرام گیرد یا حتی با گوش دادن به صدای دستگاه های خانگی نظیر صدای ماشین ظرفشویی یا رخت شویی. بنابر این اگر احساس می کنید کودک شما نسبت به بعضی از صداها حساس هستند و گریه آنها را تسکین می دهد ، آن صداها را ضبط کرده تا هر زمان کودک شما بی قرار شده با گوش دادن به آنها تسکین یابد. نوزادان همچنین دوست دارند که صدای کسانی که دوستشان دارند را بشنوند، مثل صدای لالای مادر یا زمزمه های آرام او.
گریپ واتر:
گریپ واتر نوعی  دارو است که برای درمان کولیک نوزادان استفاده می شود و به طور سنتی می توان در خانه تهیه کرد، به کمک ترکیبات شوید، بیکربنات و الکل. هم اکنون اکثر داروخانه ها این محلول را که بوسیله متخصصین اطفال پیشنهاد شده و فاقد الکل است می فروشند.این ترکیب دارویی حاوی گیاهانی است که باعث تسکین درد شکم می شود مثل زنجبیل، شوید ورازیانه. البته اگر چه این دارو برای تسکین گریه نوزادان موثر است اما مهم است بدانید که توسط سازمان غذا و دارو درست نمی شود . و ممکن است به احتمال بسیار کم نوزاد نسبت به بعضی از ترکیبات آن آلرژی داشته باشد.
تکان آرام:
آیا تاکنون تجربه کرده اید که هر زمان کودکان را بلند کرده و راه بروید آرام می شوند ، اگر چنین است کودک شما با این روش آسان آرام می گیرد. بسیاری از گریه نوزادان با تکانهای ریتمیک و ملایم مثل قرار گرفتن د رصندلی های تکانشی، ننو و .... . همچنین می توانید نوزاد را بغل کرده و راه بروید یا با ماشین مدتی او را بچرخانید تا آرام شود. اما مراقب باشید که نوزاد را در جای مناسب وامن ماشین قرار دهید. مقدار حرکت به منظور تسکین نوزادان متفاوت است. بنابراین باید روشهای مختلفی را امتحان کنید. بعضی از والدین دریافته اند که قرار دادن نوزاد روی دستگاه ظرفشویی یا رختشوی روشن، می تواند آنها را آرام کند، تنها باید مراقب باشید که از آنها فاصله نگیرید، زیرا ممکن است د راثر تکان خوردن بیافتند.
تماس های آرام کننده:
بعد از 9 ماه زندگی در یک محیط گرم و تاریک و از همه مهمتر آرام ، قدم گذاشتن به این دنیا ترسناک  و نگران کننده است. بنابراین در بعضی موارد می توانید محیط رحم را برای نوزاد خود فراهم کنید تا آرام گیرد. مثلا قنداق کردن نوزاد یا قرار دادن او در لفافه ایی که ایجاد محیط گرم و دنج کند (محیطی برای نوزدا که فضای کافی برای تکان خوردن نداشته باشد درست مثل رحم)می تواند محیط رحم را برای نوزاد تداعی کند.نواختن آرام بر پشت کودک یا قرار دادن او روی بدنتا ن به گونه ای که صدای قلب شما را بشنود یا قراردادن او در کیف نوزاد و حمل کردن او با خود به گونه ای که به شما بسیار نزدیک باشد ، می تواند آرامش و امنیت را برای او فراهم کند.
حمام آب گرم نیز می تواند موثر باشد، زیرا بسیاری از نوزادان از تماس آب گرم با بدنشان لذت می برند.
ترکیبی از روشها:
در بعضی از موارد یکی ا ز روشها ی گفته شده کارساز است و در بعضی موارد به کاربردن ترکیبی از تکنیک ها. بستگی به نوزاد شما دارد و علت ناراحتی او
-    قنداق کردن
-    خواباندن نوزاد روی شکم
-    ایجاد صداهای آرام و یکنواخت مثل ششششششش
-    تاب دادن نوزاد
-    مکیدن (شیر دادن به نوزاد یا قرار دادن پستانک در دهان او)
صرف نظر از تکنیک هایی که به کار می برید ، به خاطر داشته باشید که در تمام مدتی که سعی می کنید نوزاد را آرام کنید ، آرامش خود را حفظ کنید تا توفیق بیشتری یابید. اگر احساس می کنید که قادر به انجام این کار نیستید و ممکن است در اوج ناامیدی و ناکامی به نوزاد آسیب وارد کنید سریعا از کسی کمک طلبید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha