بنابر اظهارنظر رحمت الله حافظی، رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری موضوع اختلال پارازیت ها روی كاركرد دستگاه های حساس الكترونیكی و تاثیر آن روی پیش بینی های سازمان هواشناسی به زودی در دستوركار این شورا قرارخواهد گرفت.

احتمال دخالت ماهواره «هارپ» در وقوع توفان پایتخت ایران

سلامت نیوز: بنابر اظهارنظر رحمت الله حافظی، رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری موضوع اختلال پارازیت ها روی كاركرد دستگاه های حساس الكترونیكی و تاثیر آن روی پیش بینی های سازمان هواشناسی به زودی در دستوركار این شورا قرارخواهد گرفت.


    در همین خصوص حبیب برومند داشقاپو، عضو كمیسیون كشاورزی مجلس (به عنوان كمیسیونی كه چندی پیش میزبان كارشناسان و مدیران سازمان هواشناسی بود تا به ریشه یابی علل عدم پیش بینی توفان تهران توسط این سازمان بپردازد)، درمورد پیگیری این كمیسیون گفت: این جلسه قبل از تعطیلات تابستانی مجلس برگزار شد و مقرر شده است بلافاصله پس از آغاز به كار مجدد مجلس، نتایج این جلسه در صحن مجلس قرائت و درمورد آن تصمیم گیری شود.
    وی در مورد نظریات كارشناسی مطرح شده دراین جلسه نیز گفت: در این جلسه دلایل گوناگونی برای وقوع این توفان و علل ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش بینی توفان تهران از سوی كارشناسان مركز تحقیقات مجلس و سازمان هواشناسی مطرح شد كه از مهم ترین آنها می توان به وجود «پارازیت» ها درفضای تهران و تاثیرآن بر پیش بینی كارشناسان هواشناسی یاد كرد.

 نماینده پارس آباد و بیله سوار درعین حال در مورد دلایل وقوع توفان پایتخت این بار به موضوعی اشاره كرد كه تاكنون نامی از آن برده نشده بود: دراین جلسه در كنار گروهی از متخصصان حاضر كه به علل و عوامل طبیعی به عنوان دلیل بروز توفان اشاره می كردند، گروهی از كارشناسان نیز توفان تهران را ناشی از ماهواره «هارپ» می دانستند كه البته هیچ یك از موارد ذكر شده، حتی تاثیرپارازیت برعمكلرد دستگاه ها صد درصد از سوی حاضران تایید نشد.

  عضو كمیسیون كشاورزی مجلس درپایان تاكید كرد: احتمال دخالت ماهواره «هارپ» دروقوع توفان تهران و همچنین تاثیرپارازیت ها برعملكرد دستگاه های فرستنده و گیرنده سازمان هواشناسی را نمی توان صد درصد «رد» یا «تایید» كرد مگر بعد از تحقیقات بیشتر و كارشناسی های دقیق تری كه به زودی انجام می پذیرد ونتایج آن دراختیار افكار عمومی قرارخواهد گرفت.

«هارپ» پروژه یی علمی است و از طریق آن دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر كه دورترین و ناشناخته ترین بخش جو زمین است امكان مطالعه در مورد آن را پیدا كرده و آن را به صورت یك آزمایشگاه طبیعی در می آورند. «هارپ» این كار را با امواج رادیویی فركانس بالاكه توسط رادارهای خود منتشر می كند انجام می دهد. بخشی از این امواج در ارتفاع100تا 350كیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الكترون ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می شوند. «هارپ» در دوران جنگ سرد با این هدف راه اندازی شد كه روش هایی را برای ارتباط با زیردریایی های مجهز به سلاح اتمی كشف كند. این زیردریایی ها در آن زمان اهمیت استراتژیكی فراوانی داشتند چرا كه اصل «تضمین نابودی متقابل» در جنگ اتمی را محقق می ساختند. اما این پروژه حتی از قبل از ساخت خود با شایعات فراوانی در مورد هدف و كاربردهای آن گره خورده است. تئوری های توطئه گوناگونی در مورد آن مطرح شده و از انتشار پرتوهای مرگ تا كنترل ذهن به آن نسبت داده شده است.

تكمیل «هارپ» حدود دو دهه طول كشیده و ؟میلیون دلار هزینه های ساخت و عملیاتی آن بوده است.
    و بالاخره اینكه بسیاری از كارشناسان برخی از حوادث طبیعی رخ داده درایران را نیز به «هارپ» و ماهیت و عملكرد مخوف آن مرتبط دانسته اند كه از آن جمله می توان به زلزله «بم» درسال 1387 و مرگ پرابهام 152دلفین درسال 1386اشاره كرد. به این ترتیب به نظر می رسد با نظریه جدید دخالت «هارپ» در توفان اخیرتهران باید به شكلی جدی تر به نقش این ماهواره درحوادث طبیعی «ایران» نگریست. اما اینكه واقعا از این ماهواره می توان به عنوان دلیلی برای وقوع توفانی یاد كرد كه 8 كشته برجا گذاشت، سوالی است كه درآینده یی نزدیك مشخص خواهد شد.

منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha