وزیر بهداشت و درمان، با اشاره به تصویب لایحه‌ای مبنی بر افزایش زمان مرخصی زایمان و شیردهی در مجلس هفتم شورای اسلامی گفت: مستندات علمی ارزنده‌ای در خصوص تاثیر تغذیه با شیر مادر در كاهش میزان بار بیماری‌ها در كشور ارایه شد كه به موجب آن موضوع با اولویت در مجلس مطرح و خارج از دستور مورد رسیدگی قرار گرفت.

دكتر كامران باقری لنكرانی، امروز در سمینار هفته جهانی شیر مادر، با اشاره به ضرورت وجود حمایت همه جانبه در كلیه عرصه‌ها و مراكز اعم از بیمارستان‌های دولتی،‌ خصوصی و عمومی در زمینه تغذیه با شیرمادر گفت: هم اكنون در اكثر مراكز درمانی، فردی مسئول آموزش به مادر از پیش از دوران شیردهی در خصوص نحوه شیردهی است.

وی با تاكید بر تاثیر شروع شیردهی از نخستین ساعت بعد از زایمان در تداوم تغذیه با شیر مادر، شمار بیمارستان‌های دوستدار مادر وكودك را در كشور رو به افزایش برشمرد و افزود: در هر مركز درمانی با واحد زایمان فعال به شیردهی در ساعت نخست و مراقبت كودكان زیر دو سال با همراهی مادر توجه ویژه‌ای شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینكه در هر بیمارستان دارای بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان اتاق شیردهی تعبیه شده است، افزود: بدین ترتیب تغذیه با شیر مادر در حال تبدیل به برنامه‌ای عمومی است.

دكتر لنكرانی، حمایت همسران از مادران شیرده در محیط خانه و منزل را در تداوم و استمرار شیردهی ضروری دانست و در ادامه بر لزوم یك حركت همگانی در جهت ترویج تغذیه با شیر مادر تاكید كرد و یادآور شد: هم اكنون هزاران پزشك، پرستار و ماما دوره‌های تخصصی تغذیه با شیر مادر را طی كرده‌اند.

وی با اشاره به وجود قوانین حمایتی و تشویقی كافی در زمینه تغذیه با شیر مادر در كشور گفت: در تدوین بسته‌های خدمت در مراقبت‌های بهداشتی به ترویج تغذیه با شیر مادر توجه ویژه‌ای شده است.

وزیر بهداشت ماحصل برگزاری جلسات این چنینی را فرهنگ‌سازی برشمرد و یادآور شد: هر پنج سال یك‌بار ارزیابی كشوری به لحاظ میزان تغذیه با شیر مادر به انجام می‌رسد كه بر اساس ارزیابی مقایسه‌ای در سال 79 و 84 این شاخص به دلایل مختلفی از رشد نزولی برخوردار بوده است حال آن كه بررسی‌های مقطعی از سال 84 به بعد حاكی از اقبال بیشتر خانواده‌ها در بحث تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماه است.

دكتر لنكرانی عزمی همه جانبه برای فرهنگ سازی در این زمینه را الزامی دانست و افزود: نتایج بررسی‌های سه دهه اخیر نشان از افزایش میزان تغذیه با شیر مادراست.

وی در خصوص فواید تغذیه با شیر مادر و شروع آن در ساعت نخست پس از تولد گفت: شیر مادر در كاهش میزان بروز بیماری‌های غیر واگیر اعم از چاقی،‌ دیابت (حداقل تا 60 درصد) قلب و عروق و سرطان‌ها موثر است. این در حالی است كه نتایج بررسیهای دیگر هم نشان می‌دهد كه در شیرخوار تغذیه شده با شیر مادر عفونت‌های تنفسی تا 6 برابر، عفونت گوش تا 60 درصد، سپتی سمی تا صد در صد كاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت به باورهای دینی در این زمینه اشاره كرد و افزود: شیردهی سبب تحكیم روابط عاطفی بین مادر و نوزاد می‌شود و با حمایت‌های همگانی و همه جانبه‌ای به لحاظ قانونی در محیط كار به لحاظ فرهنگی در خانواده‌ها برای تشویق و ترویج تغذیه با شیر مادر فراهم شود.

دكتر لنكرانی با بیان این كه در نتیجه حركتی پرتلاش در سه سال اخیر موضوع تغذیه با شیر مادر از انحصار فكری فراتر رفته و به یك گفتمان عمومی در تمام ارگانها تبدیل شده است،‌در پایان یادآور شد: برای ترویج تغذیه با شیر مادر به عزمی همگانی نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha