ناصر خسرو نامی آشنا برای کسانی است که با بیماری های خاص دست و پنجه نرم می کنند. بیمارانی که به دلیل کمبود یا نایاب بودن یک دارو پایشان به این خیابان باز می شود، پول کلان می دهند و داروهای تقلبی می گیرند! داروهایی که نه تنها در وضعیت بیماری آنها بی تاثیر است بلکه گاهی خطر آفرین می شود و خطر مرگ را بیشتر و بیشتر می کند.

ناصرخسرو همچنان در تسخیر فروشندگان غیر قانونی دارو

سلامت نیوز :ناصر خسرو  نامی آشنا برای کسانی است که با بیماری های خاص دست و پنجه نرم می کنند. بیمارانی که به دلیل کمبود یا نایاب بودن یک دارو پایشان به این خیابان باز می شود، پول کلان می دهند و داروهای تقلبی می گیرند! داروهایی که نه تنها در وضعیت بیماری آنها بی تاثیر است بلکه گاهی خطر آفرین می شود و خطر مرگ را بیشتر و بیشتر می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفاف به این ترتیب می توان گفت سال هاست که بیماران بدحال و رانده شده از داروخانه ها با شنیدن نام ناصرخسرو، دیگر یاد سفرنامه و دیوان شعر او نمی افتند، حتی مدرسه تاریخی دارالفنون هم در خیابان ناصرخسرو سال هاست هر روز شاهد تعداد زیادی داروفروش و نجوای آرامشان در گوش عابران است. در اواخر دولت دهم و با جدی شدن تحریم های دارویی کار برای دلالان دارو در ناصر خسرو رونق گرفت و بیماران بیشتر از قبل با خیابان ناصر خسرو آشنا شدند.


وضعیت بد دارویی کشور آن هم درحالی که ارز مرجع به کالاهای غیر ضروری تعلق می گرفت باعث شد تا جیب دلالان ناصرخسرو روز به روز گشاد تر شود!
از سوی دیگر بازار واردات داروهای بی کیفیت از همسایگان کشور هم از همان روزها باب شد و به این ترتیب بودکه علاوه بر واردات بی کیفیت و تقلبی دارو از کشورهای همسایه، در دولت گذشته قانونی مصوب شد که به ساکنان شهرهای مرزنشین اجازه واردات برخی از تسهیلات لازم را می‌داد به‌طوری که، این افراد می‌توانستند تا سقف 1500 دلار جنس وارد کنند.
همین قانون خود معضلاتی را در بخش دارو ایجاد کرده بود و سبب ورود انواع و اقسام داروهای تقلبی از کشورهای هند و پاکستان ‌شده بود.در واکنش به اخبار مربوط به انتقال داروهای تقلبی، مسئولان وزارت بهداشت وقت با انکار این اخبار اعلام کردند که تمامی داروها از سوی شرکت‌های معتبر خارجی وارد کشور می‌شوند.
این در حالی بود که در دی سال 89، رسانه‌ها خبر از مرگ سه نفر از شهروندان ساکن استان یاسوج به دلیل تزریق پنی سلین تقلبی دادند؛ ادعایی که بلافاصله از سوی مسئولان استان رد شد اما، نگرانی در مورد توزیع داروهای تقلبی در کشور را کاهش نداد و این نگرانی ها هنوز هم ادامه دارد.
به تازگی اما ، مدیركل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی  سیستم ردیابی دارو   در كشور به منظور جلوگیری از ورود داروی قاچاق و خارج از شبكه به چرخه مصرف كشور خبر داده  است تا شاید این مشکلات به نوعی برطرف شود.
 قاچاق دارو از كشورهای همسایه به ایران همزمان با وضع تحریم‌های كشورهای غربی علیه ایران در سال‌های اخیر بسیار خبرساز شده و با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است.
 سال 89 محمدرضا شانه‌ساز،  مدیركل نظارت بر امور دارویی وزارت بهداشت وقت، رقم واقعی قاچاق سالانه دارو در مجموع چرخه دارویی و مكمل‌های غذایی و دارویی كشور را 80 تا 150 میلیارد تومان اعلام كرد. او همچنین با اشاره به اقدامات دولت دهم در راستای اجرای طرح اصالت برچسب دارو از كاهش نرخ قاچاق دارو از 20 تا 25 درصد سال‌های گذشته به زیر 10 درصد خبر داد.
 با وجود ادعای مدیركل نظارت بر امور دارویی وزارت بهداشت دولت دهم بر كنترل قاچاق دارو، به تازگی رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو  وزارت بهداشت با اعلام رونق بازار قاچاق دارو در سال 90 و 91 در كشور به دلیل تحریم‌ها، گفته: مشكلات دارویی كشور از تحریم‌ها و سوءمدیریت ناشی می‌شود یعنی در زمانی كه نتوانستیم كمبودها را رفع كنیم قاچاق دارو جایگزین پاسخ به نیاز واقعی مردم شده است.
 او افزوده: زمانی كه دارو به میزان كافی موجود نباشد، شبكه قاچاق در پاسخ به نیاز واقعی مردم، فعالیت و پول خوبی را كسب می‌كند كه در سال‌های ۹۰ -۹۱ به علت تحریم‌ها، قاچاق دارو در ایران رونق بیشتری پیدا كرد.
باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم  با راه اندازی این سیستم می توان جلوی قاچاق دارو و در نهایت جلوی دلالی عده ای سودجو که با جان و مال مردم بازی می کنند را بگیرد یا این ماجرا هم  مانند سایر شعارهای دولت یازدهم به دست فراموشی سپرده می شود و ناصر خسرو همچنان محل جولان قاچاقچیان دارو باقی می ماند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha