متخصص پوست و مو ضربه،‌ استرس و مسواک نکردن را از عوامل بروز آفت دهان معرفی کرد و هشدار داد: آفت دهان می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری نسبتاً خطرناک بهجت باشد.

سلامت نیوز: متخصص پوست و مو ضربه،‌ استرس و مسواک نکردن را از عوامل بروز آفت دهان معرفی کرد و هشدار داد: آفت دهان می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری نسبتاً خطرناک بهجت باشد.

محمد گلشنی، متخصص پوست و مو در گفت‌و‌گو با فارس درباره بیماری آفت در دهان تأکید کرد: آفت دهان یک بیماری التهابی در مخاط دهان است که می‌تواند یک‌بار یا به دفعات تکرار شود و ممکن است تعداد ضایعات به یک یا چند عدد محدود شود.

وی افزود: آفت به صورت یک مرکز نکروتیک سفید رنگ با حاشیه قرمز است که بیشتر روی زبان، داخل مخاط دهان و سقف دهان روی می‌دهد که بسیار دردناک است و معمولاً در طول چند روز تا چند هفته بهبود پیدا می‌کند.

این متخصص پوست و مو درباره درمان افت دهان تصریح کرد: بیماری آفت به خودی خود بیماری مهمی نیست و ممکن است با قطره‌ها، دهانشویه‌ها یا با بتامتازون و کرم‌های دهانی خاص درمان شود و بیماری مهمی نیست.

گلشنی افزود: اگر تعداد آفت‌ها زیاد باشد یا اینکه به دفعات زیاد تکرار شود مسأله دردناک بودن این آفت‌ها فرد را در هنگام غذا خوردن دچار مشکل می‌کند و ممکن است فرد دچار سوء تغذیه شود که در این‌صورت باید به متخصص پوست مراجعه کند تا درمان شوند.

وی علل آفت را استرس، مسواک نزدن، ضربه به بخش‌های داخلی دهان دانست و افزود: کسانی که دندان‌های خود را ارتودنسی می‌کنند،‌ ممکن است به علت ضربات ناشی از این‌کار دچار افزایش آفت در دهان شوند.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: برای آفت عوامل زیاد دیگری مانند ویروس‌ها مطرح است اما تاکنون اثبات نشده است که آفت منشأ ویروسی و میکروبی داشته باشد با این وجود برخی علل بوجود آمدن آفت را ویروس تبخال می‌دانند.

گلشنی درباره شیوع آفت در سن و جنس خاص گفت: معمولاً در جوانان و نوجوانان روی می‌دهد که پس از 1 یا 2 سال بهبود پیدا می‌کند.

این متخصص پوست و مو تأکید کرد: آفت زمانی خطرناک است که با آفت ناحیه تناسلی همزمان و همراه شود یعنی همزمان با گرفتارشدن مخاط دهان، مخاط ناحیه تناسلی نیز درگیر شود که این علائم همراه با علائم مفصلی و چشمی نشانه بروز بیماری به نام بهجت است که بیماری نسبتاً خطرناک است که برای درمان این بیماری نیازمند یک تیم پزشکی شامل روماتولوژیست، متخصص پوست و چشم است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha