متخصص عفونی و طب سفر با اشاره به امکان گزیدگی مسافران در طول سفر گفت: فرد گزیده‌شده را باید تا حد امکان از تحرک بازداشت و منطقه فوقانی محل گزیدگی را با کش یا چیزی شبیه آن بست تا جریان خون را محدود و نه قطع کند.

سلامت نیوز: متخصص عفونی و طب سفر با اشاره به امکان گزیدگی مسافران در طول سفر گفت: فرد گزیده‌شده را باید تا حد امکان از تحرک بازداشت و منطقه فوقانی محل گزیدگی را با کش یا چیزی شبیه آن بست تا جریان خون را محدود و نه قطع کند.

 مرتضی ایزدی در گفت و گو با فارس گفت: با توجه به شرایط اقلیمی ایران و وجود بندپایان، حشرات و مارهای مختلف در نقاط گوناگون برخی عارضه ها که مسافران را درگیر بیماری‌ها می‌کند توسط این گونه موجودات به انسان منتقل می‌شود به خصوص در مناطق جنوبی مثل استان خوزستان، مناطق مرکزی، کاشان و برخی مناطق شمالی کشور.

وی گفت: بسیاری از عقرب‌ها و نیش‌زدگی های عقرب‌های خطر جانی ندارند اما باید افراد عقرب گزیده را به اولین مرکز اورژانس که دارای پروتکل برای درمان این عقرب‌گزیدگی‌ها هستند رساند تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

ایزدی گفت: در صورت مراجعه به اورژانس ها این اورژانس‌ها در صورت لزوم به بیمار آنتی توکسین مار یا عقرب مورد نظر را تزریق می‌کنند و در غیر این صورت اقدامات درمانی و پزشکی لازم را انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: از اجرای توصیه‌های غیرکارشناسانه افراد غیرآگاه و محلی پرهیز کنند و تنها توصیه‌های افرادی را عملی کنند که پزشک باشد یا به اقدامات لازم پزشکی احاطه کامل داشته باشد.

این متخصص بیماریهای عفونی و طب سفر گفت: در خصوص گزیدگی عقرب و مار توصیه می شود که قسمت بالای محل گزیدگی را با کش یا چیزی شبیه این بست تا اینکه تا حدی از گردش خون فرد در بدن و در نتیجه انتشار سم جلوگیری شود ولی باید توجه داشت نباید محل مورد نظر را به حدی محکم بست که خون‌رسانی به اندام مورد نظر مختل شود.

افزود: پس از بستن منطقه فوقانی محل گزیدگی،‌ محل گزیدگی را با نشتر زخم کرد و خون داخل را مکش کرد تا سموم به حداقل برسد تا احتمال عوارض ناشی از سم را در بدن به حداقل برساند هر چند که در سال‌های اخیر تاثیر این اقدام مورد تردید واقع شده است و از طرف دیگر ممکن است نشتر مورد استفاده به میکروب کزاز آلوده باشد و فرد را به بیماری مبتلا کند.

تأکید کرد: فرد را نباید حرکت داد زیرا در صورت حرکت فرد جریان خون در بدن شدت یافته و سم منتقل می‌شود بنابراین برای جابجا کردن فرد گزیده شده باید از برانکارد استفاده کرد.

این متخصص عفونی و طب سفر درباره وجود پادزهرهای مخصوص هر عقرب و مار در مراکز دارای پروتکل گفت: از آنجا که معمولاً نوع عقرب گزنده فرد مشخص نمی‌شود این سرم‌های موجود در منطقه دارای پادزهرهای مربوط به چند عقرب گوناگون هستند ضمن اینکه موجودات گزنده هر منطقه مشخص است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha