عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، با تاكید بر تهیه برنامه مدون مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها، گفت: 60 درصد 190 بیمارستان تهران بیش از 30 سال قدمت دارند.

در جلسه یكصد و هفدهم شورای شهر تهران كه به شكل علنی برگزار می‌شود، طرح ایمن‌سازی بیمارستان‌ها و مراكز درمانی شهر تهران بررسی و تصویب شد و غفاری ـ مدیر عامل شركت شهر سالم ـ در این زمینه گفت: اگر حتی زلزله‌ای سه ریشتری در تهران اتفاق بیافتد، اكثر بیمارستان‌ها از كارایی ساقط شده و دیگر قادر به ارائه خدمات نیستند و بهتر است، شهرداری تهران در ساخت بیمارستانی نمونه اقدام كند.

وی ادامه داد: در بحث مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها، باید موضوع پدافند غیر عامل مورد توجه قرار گیرد، چرا كه بحران فقط حوادث ناشی از زلزله را در بر نمی‌گیرد.

وی تاكید كرد: اگر می‌خواهیم، بیمارستان‌ها را مقاوم‌سازی كنیم، باید مشخص شود كه مقاوم‌سازی سازه‌ای مدنظر ما قرار دارد و یا به دنبال مقاوم‌سازی غیرسازه‌ای هستیم.

غفاری، به اجرای آیین‌نامه 2800 مربوط به مقاوم سازی در مقابل زلزله در برخی از ساختمان‌های بیمارستان‌ها اشاره كرد و گفت: بیمارستان‌هایی كه بعد از اجرایی شدن این آیین‌نامه احداث شده‌اند، این موارد را رعایت كرده و نیازمند مقاوم‌سازی نیستند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه همچنین مازیار حسینی ـ رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ـ با تاكید بر این كه در شرایط فعلی، احداث بنای جدید به صرفه‌تر از مقاوم‌سازی است، اظهار كرد: در همه جای دنیا، 40 درصد هزینه ساخت، صرف مقاوم سازی ساختمان می‌شود.

وی با بیان این كه توزیع بیمارستان‌ها در شهر تهران مناسب نیست، افزود: برخی از بیمارستان‌ها، باید مكان‌یابی جدیدی را برای بازسازی ساختمان‌های خود انجام دهند.

حسینی در مورد تعیین تكلیف كاربری بیمارستان‌ها و تغییر كاربری برخی از ساختمان‌ها برای احداث بیمارستان نیز توضیح داد: برخی از سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، مانع احداث بیمارستان‌های جدید شده و به همین دلیل، پزشكان به سمت ایجاد پاراكلینیك‌هایی می‌روند كه نیازی به اخذ مجوز از وزارت بهداشت ندارد.

وی یادآورشد: این پاراكلینیك‌ها گران‌ترین و بهترین دستگاه‌های پزشكی را در اختیار دارند و این دستگاه‌های مهم و گران در ساختمان‌های فرسوده و كوچك نصب می‌شوند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاكید كرد كه باید در طرح استاندارد و ایمن‌سازی بیمارستان‌ها، تمركز جمعیت و ترافیك مورد توجه قرار گیرد.

وی خواستار احداث بیمارستانی به صورت الگو با رعایت استانداردهای روز دنیا شد و گفت: با احداث این بیمارستان، نمونه‌ای را به كشور ارائه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، همچنین معصومه آباد ـ عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ـ با اعلام این مطلب كه در حال حاضر، 60 درصد 190 بیمارستان موجود شهر تهران بیش از 30 سال قدمت دارند، افزود: باید مشخص شود كه با چه ساز و كار فنی و عمرانی قرار است، بیمارستان بازسازی شود؟ و باید برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها اساس كار مناسبی وجود داشته باشد و مطالعاتی را با هدف مقاوم‌سازی انجام داد.

همچنین معصومه ابتكار ـ رییس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران ـ در این رابطه تاكید كرد: بیمارستان‌های ایمن و سالم یكی از ابعاد شناخت شهرهای ایمن در سراسر دنیا است و باید مسایل زیست محیطی در آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این كه بسیاری از بیمارستان‌های تهران، سیستم فاضلاب و تجهیزات دفع پسماندهای بیمارستانی ندارند، اظهار كرد: این نقص در مورد بیمارستان‌ها، تبدیل به مشكل عمومی شهر شده است.

ابتكار تاكید كرد كه باید در طرح استاندارد و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها، ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha