اسم این طرح را طرح تحول سلامت گذاشتیم اما آیا تحولی در این بین صورت پذیرفته است؟ یا فقط بودجه‌ای را هزینه کرده‌ایم؟ به هر طریقی دنبال تامین منابع بودیم اما کدام عدالت می‌گوید که تمام منبع و یا اکثریت آن را صرف بستری کردن بیماران باید کرد؟ با گذشت بیش از 4 ماه از سال، ما چقدر توفیق داشتیم که میزان مراجعات به بخش‌های بستری را کم کنیم؟ چه مقدار تصادفات و بیماری‌ها را کم کرده‌ایم؟ آیا برای پیشگیری از سرطان کاری انجام داده‌ایم؟ در حالی که ثروت اصلی پیشگیری است.

طرح تحول در مسیر اشتباه قرار گرفته

سلامت نیوز:  اسم این طرح را طرح تحول سلامت گذاشتیم اما آیا تحولی در این بین صورت پذیرفته است؟ یا فقط بودجه‌ای را هزینه کرده‌ایم؟ به هر طریقی دنبال تامین منابع بودیم اما کدام عدالت می‌گوید که تمام منبع و یا اکثریت آن را صرف بستری کردن بیماران باید کرد؟ با گذشت بیش از 4 ماه از سال، ما چقدر توفیق داشتیم که میزان مراجعات به بخش‌های بستری را کم کنیم؟ چه مقدار تصادفات و بیماری‌ها را کم کرده‌ایم؟ آیا برای پیشگیری از سرطان کاری انجام داده‌ایم؟ در حالی که ثروت اصلی پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر احمد آریایی‌نژاد،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در هفته نامه سپید نوشت: جای جای اصل نظام سلامت به حقوق مردم می‌پردازد. اگر نگاهی منصفانه به سند چشم‌انداز ایران در سال 1404 بیندازیم با این سوال مواجه می‌شویم که آیا به اهدافی که برایمان ترسیم شده رسیده‌ایم؟ اسم این طرح را طرح تحول سلامت گذاشتیم اما آیا تحولی در این بین صورت پذیرفته است؟

یا فقط بودجه‌ای را هزینه کرده‌ایم؟ به هر طریقی دنبال تامین منابع بودیم اما کدام عدالت می‌گوید که تمام منبع و یا اکثریت آن را صرف بستری کردن بیماران باید کرد؟ با گذشت بیش از 4 ماه از سال، ما چقدر توفیق داشتیم که میزان مراجعات به بخش‌های بستری را کم کنیم؟ چه مقدار تصادفات و بیماری‌ها را کم کرده‌ایم؟ آیا برای پیشگیری از سرطان کاری انجام داده‌ایم؟ در حالی که ثروت اصلی پیشگیری است.

زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که بودجه امسال با وضعیت کنونی دچار مشکل می‌شود. حتی اگر هم امسال با مشکل مواجه نشویم آیا سال دیگر ما موفق می‌شویم این همه بودجه را در بخش بهداشت و درمان بیاوریم؟ ما باید نیاز به بودجه را با کاستن از بودجه درمان کم کنیم چون پیشگیری کم خرج تر، کم هزینه تر و عادلانه تر است. بنابراین با احترام به تمام زحمات دوستان به‌خصوص در بحث رایگان کردن زایمان طبیعی اما بحث پیشگیری، طب سنتی و طب گیاهی دیده نشده است. به نظر بنده تلاش‌های مجدانه وزیر بهداشت در مسیر اشتباه است و متاسفانه در نظام سلامت تحول خاصی صورت نگرفته است.

اگر قصد کاهش مشکلات مردم را داریم می‌بایست به شکل منطقی، کارشناسی شده و سنجیده جلو برویم. ممکن است این تلاش‌ها در زمان فعلی به نتیجه دلخواه نرسد اما اساس کار را خواهد گذاشت. آری. در هر جایی مبحث پیشگیری مقدم بر درمان و البته کم هزینه تر و کم دردسر تر است.

نکته دیگر طرح پزشک خانواده است با این سوال مطرح است که سرنوشت آنچه شد؟ به نظر من این طرح به علت مشکلات فراوان و عدم بودجه رها شد. نیاز بود بودجه‌ای به منظور سامان دادن به آن اختصاص یابد. پزشک خانواده نه به معنای تنها یک پزشک، بلکه یک تیم پزشکی است که بتواند در روستاها حضور پیدا کند و خانواده‌ها را زیر پوشش خود بگیرد و تامین مالی کافی نیز داشته باشد. طرح پزشک خانواده به این منظور است که بتواند از افراد مراجعه‌کننده به طبقات بالای هرم درمان بکاهد.

حال اگر آقایان حرف‌های ما را قبول ندارند دلایلش را نیز ذکر کنند اما متاسفانه به جای اینکه دلیل را بگویند ناراحت می‌شوند. موفقیت گروه پزشکی و بهداشت و درمان را می‌خواهیم و چون فکر می‌کنیم با این روند به موفقیت نمی‌رسیم تذکر می‌دهیم. زیرا فردای قیامت باید به مردم پاسخگو باشیم. باید جواب خدا را بدهیم که اگر بودجه زیردست شما بود و می‌دانستید که مسیر اشتباه است چرا حرفی نزدید؟ این در حالی است که ما چند بار یادآور شدیم و گوشزد کرده‌ایم و با تمام احترامی که به دولت به خصوص بهداشت و درمان قائل هستیم این مسیر مسیر اشتباهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تیزبین ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    13 0
    "ما چقدر توفيق داشتيم که ميزان مراجعات به بخش‌هاي بستري را کم کنيم؟ چه مقدار تصادفات و بيماري‌ها را کم کرده‌ايم؟" نماینده فهیم مجلس ،مگر هدف اینها هستند؟ این طرح فقط مربوط به درمان است آنهم نه در حد طرح ونه تحول بلکه انجام دادن وظایفی که به آنها عمل نمیشود !! مثل انجام آزمایش وتصویربرداری در بیمارستانهای دانشگاهی که به بهانه های مختلف همچون خرابی مصلحتی ام آر آی سی تی و...یا نبود امکانات آزمایشگاهی!بیماران به بخش خصوصی برده میشوند مخصوصا بیماران بستری که برایشان خیلی سخت است وهمچنین دمپایی وملحفه قبلا پولی بوده وباید همراهان بیمار میخریدند!!!!اصلاح اینها راتحول میگویند....... اکثریت مراجعان وبستریها را تصادفات به عهده دارند که نه شما نمایندگان به آن توجهی دارید ونه وزارت بهداشت!مگر با رایگان کردن مخارج بیمار تصادفی میتوان از تصادفات پیشگیری کرد؟ما نیاز به آموزش از مدارس در مورد رعایت مقررات رانندگی وجاده های استاندارد وخودرو استاندارد وحمل ونقل پاک وغیر آلوده کننده محیط زیست وسرع مثل راه آهن الکترونیکی سرتاسری داریم ونه واردات دارو وتجهیزات به درد نخور وهزینه بر؟ نماینده محترم همیشه ما از استقلال والگو نبودن غرب سخن میگوئیم ولی حرف که میزنیم الگویمان غرب است وآن قسمت از توسعه یا تجهیزات جهان غرب را که سود شخصی برایمان دارد برمیگزینیم...... اگر میخواهیم توسعه پیدا کنیم باید همه جانبه باشد مثلا حمل ونقل پیشرفته برقی و اورژانس هوایی نداریم ولی نمایندگان برای هر شهری یا حتی روستایی ام آر آی یا سی تی مطالبه میکنند یا پزشک متخصص میخواهند؟؟؟بیش از 90 درصد تصویریرداریها و75 درصد پاراکلینیک ها بیهوده وغیرضروری درخواست میشوند! 35سال مردم را به انجام سزارین تشویق میکنیم که راحت است ونوزادان سزارینی باهوشترند بعد تازه متوجه میشویم انسان باید زایمان طبیعی داشته باشد و آنهم رایگان!! مسلما "فرداي قيامت بايد به مردم پاسخگو باشيد. بايد جواب خدا را بدهيد "
  • پزشک خسته از درمانهای معمول ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    11 0
    وزیر بهداشت ایسنادوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ :"بایددولت و مجلس شورای اسلامی را مجاب کنیم که سهم بخش سلامت را از حوزه اعتبارات افزایش دهند. " نماینده محترم هرچه بودجه بدهید صرف درمان آنهم از نوع تجاری ونه سلامت مردم خواهد شد........ 1)واردات دستگاه دیالیز که شایعترین علت دیالیزی شدن فشارخون بالا وسپس دیابت است که قابل پیشگیری اند...... 2)زایمان رایگان هرکدام 600 تا 800 هزارتومان از بیت المال..... 3)داروهای ضد سرطان که مصرف یا عدم مصرف آنها اکثرا برطول عمر بیمار اثری ندارد.... 4)داروهای اعصاب وروان که اکثرا عوارض وحشتناک دارند و معمولا مفید نیستند ودرمان بیماریهای روانی تغییر محیط وبهبود وضع اقتصادی مردم واشتغال زایی است ...
  • رتبه اول ایران درقربانیان حوادث رانندگی! ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    14 0
    نماینده محترم قوانین را الویت بندی کنید....وکمبود دروغین متخصص در مناطق محروم را فراموش کنید....... ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ شفاف نیوز ،مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:"طبق آمارها ایران با ثبت 27 هزار کشته در سال و با توجه به جمعیت 77 میلیون نفری خود به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا دارد.در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 120 سانحه رانندگی اتفاق می افتد؛ در حالی که این رقم در فرانسه و ژاپن 12 تصادف است.
  • زنان عدالت خواه ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    28 0
    ای طرح ، طرح نابود کردن رباتهایی به نام پرستاران و پزشکان و صرف کردن بودجه بیت المال برای به اصطلاح تحول! است. بدون آماده کردن زیر ساختهای لازم این طرح محکوم به شکست است. تا وقتی که مسوولین وزارت بهداشت با تهدید پرستاران و پزشکان بخواهند طرح تحول را پیش ببرند این طرح راه به ناکجا آباد میبرد! حتی در پیشرفته ترین کشورهای دنیا امکانات و تجهیزات به شهرهای کوچک نمیدهند چون مقرون به صرفه نیست ولی متاسفانه در کشور ما نیروهای متخصص نخبه جامعه را به شهرهای کوچک بدون امکانات مرتبط با رشته تخصصیشان میفرستند و این به هدر دادن نیروی انسانی است! به نظر میرسد مسوولین محترم وزارت بهداشت و بعضی نمایندگان محترم مجلس باید در دیدگاهایشان در این خصوص تجدید نظر جدی داشته باشند ! من باب مثال در کشور دانمارک حتی در پایتختش زایمان توسط ماما انجام میشود ولی نیروهایشان آموزش دیده هستند و زیرساختهای نظام سلامتشان درست است و دنبال شعار دادن نیستند! متاسفانه به نظر میرسد مسوولین وزارت بهداشت برای کادر درمان اعم از پزشک و پرستار هیچ ارزشی قایل نیستند حتی حاضر به دادن وقت ملاقات برای شنیدن مشکلات از زبان همکارانشان نیستند!و این رفتار دور از انصاف وزیر بهداشت و همکارانشان شایسته دولت تدبیر و امید نیست! امید که در دیدگاه و منششان در جهت منافع و مصالح کشور عزیزمان تجدید نظر کنند.
    • سهمیه زنان ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      16 0
      درهلند درتمامی شهرهایش زایمانهای نرمال توسط مامای دوره دیده در منزل انجام میشود!!!!(اخیرا در مطبوعات یک روستایی از نبودن متخصصص زنان!!!! در روستایشان شاکی بود ومیگفت آنهاییکه با سهمیه مناطق محروم درس تخصص خوانده اند حق ما را خورده اند!!!!)در این مورد الگوی ما غرب نیست ولی در نوشتن به اصطلاح مقاله ISI الگوی ما غرب است که اکثریت قریب به اتفاق این مقالات عملا به درد بیماران ایران نمیخورد!!!!در واردات پورشه!و دستگاه ام آر آی الگویمان غرب است!!در فتوکپی کردن الکی مدارک برای ارائه به ادارات الگویمان غرب نیست!!!!اینهمه کاغذ که اوارداتی هستند واز چندین درخت بقول مسئولین محیط زیست!بدست آمده اند راصرف فتوکپی احمقانه ازپول بیتالمال میکنیم درحالیکه با این پولها میتوانیم در ارتقا آگاهی پزشکی مردم وآموزش حقوق بیمار استفاده کنیم تا فریب پزشکان تجاری را نخورند.....لیزیک الکی با عوارض وحشتناک انجام ندهند دماغشان را عمل زیبایی نکنند با چشم هم چشمی به متخصص مراجعه نکنند پزشکان متخصص بیسواد دغل کار را باسوادتر از پزشکان عمومی باسواد ندانند.......وحضور فیزیکی یک متخصص یا فوق تخصص را به نفع منطقه محرومشان ندانند....
  • خسته ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    16 0
    تابناک 14/5/93"غایبان کنکور مجاز به انتخاب رشته شدند" این جمله بیشرمانه ن وکمیک نیست!نماینده محترم حذف کنکور به نظر شما لازم نیست!حذف برداشتن پزشک عمومی به نظر شما لازم نیست.پایه های سلامت پزشکان هستند وسالهاست درگیر امتحان دستیاری با فروش سئوالات رتبه فروشی قبولین مازاد وشاید غایب از جلسه!سهمیه بازی!تعهدات الکی وخلاف قانون طرح 12 ساله زنان! هستند وشما نتوانستید در مجلس با قانون جدیدی به این امتحانات وروندهای متخصص کش پایان دهید..امتحان دستیاری وهرگونه طرح غیرضروری پزشکان را حذف کنید وبه تمامیت خواهی عده ای از پزشکان پایان دهید.باورکنید که مشکل سلامتی مردم با انجام طرح پزشکان متخصص نه تنها حل نمیشود ونشده است بلکه باعث بدتر شدن وضع سلامتی مردم وصرف هزینه از بیت المال وتلف کردن وقت واستعدادمتخصصان میشود.بیایید وجوانمردانه طرح تمامی پزشکان متخصص را حذف یا به 2 سال کاهش دهید وطرحی در مجلس بگذرانید تا امتحان دستیاری حذف وتدریجا تمامی پزشکان براساس علاقه خود وارد دوره تخصص شوند وتمامی پزشکان را حقوق بگیرکنید تا مثل دانمارک اختلاف درآمد پزشک با پزشک وسایر اقشار مردم منطقی وکم باشد وسره از ناسره جداشود وپزشکان به ساز بفروش وتاجر استعفا بدهند تا این مردم زیر نظر پزشکانی عاشق این رشته وصادق واستاد واقعی وهیئت علمی صادق مورد درمان وآموزش قرارگیرند...انشااله
  • تحول خواه در سلامت ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    11 0
    نکاتی که در نظام سلامت میتواند تحول ایجادکند: 1)کاهش اختلاف درآمد کادرهای پزشکی مثلا اختلاف درآمد یک پزشک با یک پرستار باید منطقی وکم باشد نه مثل الان که وحشتناک است! 2)کلاسها یا به اصطلاح دارالتجاره های دستیاری واخیرا کلاسهای آمادگی پره بوردبرد تخصصی که مد شده وبازی با حفظیات وموضوعات بدردنخور وغیرعملی است و توهین به متخصصین میباشد برای همیشه جمع آوری وآزمون دستیاری حذف وآزمون ارتقا وپره بورد وبرد بصورت شفاهی وعملی برگزارشود(الگوی تخصص در اروپا که بدون آزمون ورودی است) 3)آزاد گذاشتن پزشکان متخصص برای انتخاب محل کار در سیستم جامعه گرا وعدالت محور وعدم به اصطلاح توزیع عادلانه نیروی متخصص! 4)سیستم نظارتی قوی دولت در نظام سلامت 5)آموزش سرتاسری مردم در مورد پیشگیری از بیماریها 6)الویت سلامت مردم ایران بر توریست درمانی! 7)عدم دخالت قوه مقننه در کار قوه اجرایی مثل تعیین رئیس شبکه یا رئیس دانشگاه یا دخالت در محل کار پزشکان متخصص و از این طریق تحمیل خواسته های غیرپزشکان وعوام گرایان درمورد سلامت مردم به دانشگاه یا شبکه بهداشتی مثالی بزنم عوض اینکه رئیس دانشگاه یا معاونت درمان دانشگاه در مورد متخصص خواهی بدون منطق و بدون وجود امکانات تخصصی واتاق عمل نمایندگان مقاومت کرده وآنها را توجیه کنند بدلایل.... به پزشک متخصص زورگفته وتحقیرش میکنند تا کار بهورز را انجام بدهد واین زورگویان دفاع سهمیه زنان را از حقشان زورگویی میگذارند.
  • متخصص زن ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    22 1
    با عملکردهای ناعادلانه در امتحانات دستیاری زنان متخصص سهمیه آزاد اصیل را با یک ترفند سهمیه زنان مناطق محروم!! کردند.خدایا ما که نمراتمان در حد وگاه بالاتر از سهمیه آزاد سئوال خر ورتبه خر بوده الان شدیم سهمیه ای!وهیچ کس نیست که به دادمان برسد وانگار نه انگار یک عده زن مظلوم معترض 12 سال خدمت بی دلیل وغیر قانونی اند.آقای نماینده محترم که به حق تنها نماینده انتقاد کننده از طرح نظام سلامتید واز حق مردم دفاع میکنید بیائید با دفاع از قانون خدمت پزشکان وآموزش جوانان که مدت طرح را برابر طول تحصیل ذکر کرده از هدررفت نیروهای متخصص جلوگیری کنید واز این نیروی عظیم که در جاده ها وشهرستانهای بی امکانات در حال تلف شدن هستند برای ارتقا سلامت کشور استفاده کنید ومشکل حاشیه نشینها واقشار کم درآمد وطبقه متوسط شهرهای با امکانات تخصصی را با استفاده ازاین نیروها دربیمارستانهای دانشگاهی که نیاز مبرم به متخصص دارند وحتی در بخش خصوصی حل کنید.اجکم عندالله
  • سهمیه زنان ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    11 0
    نماینده محترم وپاسخگو چرا از مخالفت وزارت بهداشت با تقاضای کاهش طرح غیرقانونی 12 ساله ما زنان متخصص بعنوان عضو کمیسیون بهداشت انتقاد نمیکنید؟چرا وزارت خانه را به بازگشت به قانونی که درهمان مجلس تصویب شده ترغیب نمیکنید؟چرا از اجرای قانون طرح پزشکان که مدت خدمت را برابر طول تحصیل ذکر کرده حمایت نمیکنید؟همنطور که خودتان فرمودید فرداي قيامت بايد به مردم پاسخگو باشيد. بايد جواب خدا را بدهيد. اگر در بی عدالتی ها بی طرف هستید, بدانید که طرف ستمگر را گرفته اید.(دزموند توتو)