دانشمندان تلاش می‌کنند تا روزبه‌روز حیطه دانش خود را گسترش داده و بتوانند در این مسیر، راهکارهای جدیدی را برای کنار آمدن با موانع موجود پیدا کنند. معلولان جزء اقشار خاصی از جوامع بشری هستند که نسبت به افراد عادی با محدودیت‌های حرکتی روبه‌رو هستند.

سلامت نیوز:دانشمندان تلاش می‌کنند تا روزبه‌روز حیطه دانش خود را گسترش داده و بتوانند در این مسیر، راهکارهای جدیدی را برای کنار آمدن با موانع موجود پیدا کنند. معلولان جزء اقشار خاصی از جوامع بشری هستند که نسبت به افراد عادی با محدودیت‌های حرکتی روبه‌رو هستند.

کسانی که از ناحیه دست معلولیت دارند، در انجام بسیاری از کارهای یدی دچار مشکل می‌شوند ولی محققان با ابداع جدید خود به آنها قدرت لازم برای انجام بسیاری از کارها را به‌طور مستقل داده‌اند.
دانشمندان موسسه فناوری «ماساچوست» در بررسی‌های اخیر خود توانستند نوعی دست رباتیک زیستی بسازند که انجام بسیاری از کارهای روزمره را مانند پوست کندن میوه، برداشتن در بطری‌ها و... را راحت‌تر می‌کند.این انگشتان زیستی جدید، دو انگشت بلند هستند که به مچ دست متصل شده و همانند یک ربات عمل می‌کند.محققان الگوریتم‌های خاصی برای کنترل این دو انگشت طراحی کرده‌اند که حرکت آنها را با انگشتان طبیعی دست هماهنگ می‌کند.

در استفاده از این انگشتان نیازی به فرمان دادن به آنها نیست بلکه به‌طور طبیعی هم زمان با حرکت سایر انگشت‌های فرد حرکت می‌کنند. در واقع، حرکت انگشتان فرد به حرکت این انگشتان زیستی نیز کمک می‌کند. الگوریتم‌های طراحی شده برای این انگشتان از دو الگوی کلی حرکتی پیروی می‌کنند که با الگوی حرکتی انگشتان دست انسان موقع گرفتن اشیا برابری می‌کند: الگوی اول انگشتان را در کنار هم قرار داده و در الگوی دوم، انگشتان را مشت می‌کند.

معلولانی که از این انگشت استفاده می‌کنند، به راحتی و به‌طور طبیعی مانند افراد عادی قادرند کارهای یدی خود را انجام دهند.ولی محققان اذعان کردند که در حال حاضر این انگشتان قادر به انجام بسیاری از کارها نبوده و هنوز مطالعه روی بهبود این نمونه ادامه دارد و امیدوارند در آینده‌ای نزدیک بتوانند کاربردهای این انگشت زیستی را بهبود بخشیده و افزایش دهند.

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha