وزیر بهداشت گفت: متأسفانه خیلی وقت‌ها رفتارمان کلیشه‌ای شده، به جای رفتار نهادی، نمادین رفتار می‌کنیم و طی ۸ سال گذشته ۸۰ سند وجود دارد که محتوای‌شان یکی است فقط عنوان‌شان تغییر کرده است.

انتقاد از 80 سند سلامت در دولت احمدی نژاد/اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل پرداخت نشده

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: متأسفانه خیلی وقت‌ها رفتارمان کلیشه‌ای شده، به جای رفتار نهادی، نمادین رفتار می‌کنیم و طی ۸ سال گذشته ۸۰ سند وجود دارد که محتوای‌شان یکی است فقط عنوان‌شان تغییر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سید‌حسن هاشمی در مراسم افتتاحیه تدوین سند راهکارهای اجرایی سیاست‌های کلی نظام سلامت گفت: سیاست‌های کلی نظام سلامت مهمترین منشوری است که در ایران وجود دارد. امیدواریم در جهت اجرای آن قدم برداریم اما مشکلی که مردم دارند این است که نمی‌دانند این سند‌ها چه سودی برای آنها دارد چرا که مردم می‌خواهند در جامعه این سند‌ها ظهور کند.

وی ادامه داد: باید همه هدفگیری‌ها مردم باشند. متأسفانه خیلی وقت‌ها رفتارمان کلیشه‌ای شده و کارهای نمادی آغاز می‌کنیم و پس از آن غبار مانع دیدن اصل موضوع می‌شود در قوانین هم همین گونه است.
 
وزیر بهداشت گفت: در ویترین اتاقم پر از سند‌های مختلف است. از نقشه راه گرفته تا سند سلامت اما هیچگونه اتفاقی در زندگی مردم رخ نداده است و آن چیزی که دیده‌ام همان قالب‌های گذشته است.

وی ادامه داد: در اینکه تدوین اسناد چقدر می‌تواند در رفع مشکلات مردم موثر باشد تردید است. مردم خیلی مشکل دارند و در حوزه پیشگیری، درمان و بیمه گرفتاری‌های زیادی وجود دارد. می‌دانیم امکان ندارد کشوری پیشرفت کند مگر اینکه امنیت، آرامش و دانش داشته باشد و سیاست‌ها سلامت‌محور شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی نظام سلامت با هوشمندی تدوین شده و باید کاری کنیم تا مشابه قبل رفتار نشود. این در حالی است که در یکی دو ماه گذشته در همان مسیر قبلی قرار گرفتیم و جلسات نمادین برگزار شد و مسابقه‌ای بین ما، رفاه و بیمه برگزار شد که پایانش چیزی برای مردم نبود.

وزیر بهداشت ادامه داد: سند سیاست‌های کلی نظام سلامت از سال 85 آغاز شده، 92 تصمیم‌گیری شد و در دفتر رهبری 8 تا 10 ماه طول کشید تا ابلاغ شود و اکنون در مورد بند‌های آن صحبت می‌شود.در واقع ما در حاشیه افتاده‌ایم و باید فضا را مثبت‌تر از قبل به پیش ببریم.

وی با تأکید بر اینکه باید کاری کرد تا سیاستمداران و نمایندگان مجلس به این باور برسند که سلامت در اولویت است گفت: تدوین این سیاست‌ها برنامه کاری وزارت بهداشت را در 20 سال آینده نشان می‌دهد.ما 80 سند داریم که ظرف 8 سال نوشته شده اما سبک آنها یکی است و فقط عنوان آنها متفاوت است.

هاشمی گفت: خواهش بنده این است که کار را جدی بگیریم تا مشکلات حوزه حل شود و فرمایشات بنده بر روی زمین نماند.

وی با انتقاد از رفتار نمادین مسئولان به جای رفتار نهادی گفت: کشورهایی که از نظر تعداد و وسعت به ما نزدیک هستند. بسیاری از مشکلات خود را حل کرده اند بنابراین ما باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم تا گره کار مردم باز شود و باید به نحوی تصمیم بگیریم که نظام سلامت متحول شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ابلاغ سیاست‌های نظام سلامت به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت تأکید شده گفت: می‌توانیم آن چیزی را که در صحن مجمع تشخیص مصلحت تایید شده را مبنای کار خود قرار دهیم و اگر اقتدار‌طلبی نکنیم به مردم فکر کنیم و خود را مسافر این حوزه بدانیم تکلیف‌مان روشن است و مجلس و دولت را می‌توانیم مجاب کنیم تا اعتبارات را افزایش دهند.

هاشمی ادامه داد: ما اکنون منابع پایداری نداریم. این منابع فقط یک درصد است که آن هم با اعتراضات مواجه شده است. اعتبارات مربوط به هدفمندی یارانه‌ها نیز هنوز به طور کامل پرداخت نشده و پس از 5 ماه بدون مشکل نیستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: دستگاه‌ها باید بر عدالت تأکید کنند و از تجربه دیگران بهره بگیرند و باید بدانیم هر قدمی که بر می‌داریم سود و ضررش به مردم می‌رسد.

وی گفت: روی اسناد بالادستی به خوبی کار شد. فضای خوبی وجود دارد. از این فرصت باید استفاده کرد و ظرف دو سه ماه آینده راهکار اجرایی آن باید تدوین شده تا مشکلات مردم کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha