یک متخصص پوست و مو با معرفی ویروس آبله مرغان به عنوان عامل بیماری زونا تأکید کرد: ضعف سیستم ایمنی ناشی از استرس، تغذیه نامناسب و مصرف داروهای شیمی درمانی زمینه ساز ابتلا به زونا است.

ویروس آبله مرغان عامل بیماری زونا است؟

سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو با معرفی ویروس آبله مرغان به عنوان عامل بیماری زونا تأکید کرد: ضعف سیستم ایمنی ناشی از استرس، تغذیه نامناسب و مصرف داروهای شیمی درمانی زمینه ساز ابتلا به زونا است.

امیرهوشنگ احسانی،‌ متخصص پوست و مو در گفت‌و‌گو با فارس بیماری زونا را یک بیماری ویروسی توصیف کرد که توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود.

وی درباره نحوه ابتلای فرد به این بیماری از طریق ویروس آبله مرغان گفت: ویروس آبله مرغان به صورت نهفته، غیر بیماری‌زا و غیرفعال در زیر پوست می‌ماند و پس از چند سال یا چند ماه این ویروس فعال می‌شود و خود را به صورت زونا نشان می‌دهد.

این متخصص پوست و مو افزود: ویروس آبله مرغان تا زمانی که که سیستم ایمنی بدن به عللی مانند استرس،‌ تغذیه نامناسب و مصرف داروهای شیمی درمانی ضعیف شود غیرفعال می‌ماند سپس در مسیر یک عصب مانند دست، پا، گردن، شکم و تنه فعال می‌شود و خود را به صورت دانه‌های ریز آبدار و حتی تاول نشان ‌دهد.

احسانی خاطرنشان کرد: خشک شدن دانه‌های آبدار و تاول‌ها بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد و ممکن است درد این دانه‌ها پس از بهبودی تا چند ماه باقی بماند که این درد از مشخصه‌های زونا است.

وی درباره سرایت بیماری زونا در افراد گفت: زونا واگیر نداشته و در فرد دیگر زونا ایجاد نمی‌کند ولی می‌تواند در فرد دیگر سبب ابتلا به آبله مرغان شود یعنی اگر کسی که پیش‌تر به آبله مرغان مبتلا نشده است با فرد بیمار ارتباط داشته باشد در معرض ابتلا به آبله مرغان قرار گیرد.

این متخصص پوست و مو درباره  شیوع بیماری زونا در سنین مختلف گفت: این بیماری در افراد مسن روی می‌دهد که در گذشته به آبله مرغان مبتلا شده باشد.

احسانی با تأکید بر لزوم مراجعه به پزشک در صورت ابتلا به زونا خاطرنشان کرد: درکل درمان دارویی این بیماری قرص‌های ضد تبخال است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha