در سال‌های اخیر، مشاهده می‌شود که از عینک‌های سه‌بعدی در تکنولوژی استفاده می‌شود که بیشتر در بازی‌های سه‌بعدی نینتندو معروف هستند. اما در حال حاضر، محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و ام‌ای‌تی دستگاه جدیدی را تولید کرده‌اند که اجازه می‌دهد افرادی که مشکل بینایی دارند و در استفاده از عینک و لنزهای تماسی مشکل دارند، بتوانند صفحه نمایش‌های دوبعدی را بدون اختلالات بصری تماشا کنند.

سلامت نیوز: در سال‌های اخیر، مشاهده می‌شود که از عینک‌های سه‌بعدی در تکنولوژی استفاده می‌شود که بیشتر در بازی‌های سه‌بعدی نینتندو معروف هستند. اما در حال حاضر، محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و ام‌ای‌تی دستگاه جدیدی را تولید کرده‌اند که اجازه می‌دهد افرادی که مشکل بینایی دارند و در استفاده از عینک و لنزهای تماسی مشکل دارند، بتوانند صفحه نمایش‌های دوبعدی را بدون اختلالات بصری تماشا کنند.

این دستگاه شامل صفحه نمایشی است که قطر آن تنها 75 میکرون است و توسط شیارهای 390 میکرونی از هم جدا شده‌اند.

این صفحه نمایش بین دو لایه اکریلیک قرار داده شده و به یک صفحه نمایش‌ آی‌پد وصل می‌شود. با استفاده از یک الگوریتم خاص، افراد بدون استفاده از عینک طبی می‌توانند صفحه نمایش را تماشا کنند.
در آزمایش‌های راه‌اندازی این دستگاه، این تیم از دوربینی استفاده کردند که لنز آن مشابه لنز چشمی انسان ساخته شده است که تصاویر در دوربین نمایش داده می‌شود. هنگامی که تصویر صحیح بین صفحه نمایش و دوربین مشاهده می‌شود، تصویر به صورت دقیق و کامل نمایش داده می‌شود.
برایان بارسکای، استاد علوم کامپیوتر و علوم بصری که هدایت این پروژه را برعهده دارد، می‌گوید: «روش ما تحریف تصویر است، به‌گونه‌ای که زمانی که فرد به صفحه نمایش نگاه می‌کند تصویر به سرعت برای او ظاهر خواهد شد، اما اگر شخص دیگری به تصویر نگاه کند تصویر خراب می‌شود.» این دستگاه مستلزم این است که تماشاگر در یک موقعیت ثابت باقی بماند.
با این حال، فوچانگ هوآنگ، رهبر این پروژه می‌گوید: «تکنولوژی ردیابی چشمی که در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش با موقعیت سر بیننده مطابقت پیدا کند.» او می‌گوید: این تیم امیدوار است که با انجام چند اصلاح باعث شود مشکلات بینایی برای مشاهده تصاویر واضح صفحه نمایش برطرف شوند. علاوه‌بر این با پیشرفت تکنولوژی مشکلات پیچیده‌تر مانند دوربینی و ناهنجاری‌های بینایی، با اصلاح لنز و عینک برطرف خواهد شد.

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha