دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 116826

بیماری‌های عفونی و پوستی ازجمله شایع‌ترین عارضه‌های استفاده از استخرهای آلوده است. نگرانی از بروز این بیماری‌ها در زنان بیشتر از مردان است چراکه به گفته سید رضا غلامی معاون مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت استخرهای زنان آلوده‌تر از استخرهای مردان است. ورود خانم‌ها با صورت‌های آرایش‌کرده و بدون پاک کردن آرایش یکی از موارد آلودگی در آب استخر است. موضوعی که تا حدودی به فرهنگ استفاده از استخر بازمی‌گردد.

چه استخری سالم است ؟

سلامت نیوز: بیماری‌های عفونی و پوستی ازجمله شایع‌ترین عارضه‌های استفاده از استخرهای آلوده است. نگرانی از بروز این بیماری‌ها در زنان بیشتر از مردان است چراکه به گفته سید رضا غلامی معاون مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت استخرهای زنان آلوده‌تر از استخرهای مردان است. ورود خانم‌ها با صورت‌های آرایش‌کرده و بدون پاک کردن آرایش یکی از موارد آلودگی در آب استخر است. موضوعی که تا حدودی به فرهنگ استفاده از استخر بازمی‌گردد.

شنا در هر فصلی علاقه‌مندان خاص خود را دارد اما با شروع فصل تابستان اولین گزینه گذران اوقات فراغت برای بسیاری از افراد رفتن به استخر و تن سپردن به آب است. محیطی پر از بوی تند کلر و آبی زلال و شفاف در برابر چشم که قرار است آرامش را لااقل برای چندساعتی به تن بی‌قرار از گرما بازگرداند. اما استخرهای شنا همواره یکی از محیط‌های در مظان اتهام برای ایجاد عفونت و بیماری در فرد هستند. بهداشت استخرهای شنا یکی از مهم‌ترین موضوعات و مسائلی است که در وهله اول ورود به هر استخر خودنمایی می‌کند. بر اساس قانون، نظارت بر بهداشت استخرهای شنا بر عهده وزارت بهداشت و مرکز سلامت محیط و کار این وزارتخانه است.

بر این اساس، دستورالعمل‌های بهداشت استخرها به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ‌شده و استخرهای عمومی در شهرهای مختلف به‌ویژه در فصل تابستان مورد بازرسی‌های دوره‌ای قرار می‌گیرد. اما این بازرسی‌ها مانع از شکایت‌های گسترده از غیربهداشتی بودن آب استخرها نشده است. بیماری‌های عفونی و پوستی ازجمله شایع‌ترین عارضه‌های استفاده از استخرهای آلوده است. نگرانی از بروز این بیماری‌ها در زنان بیشتر از مردان است چراکه به گفته سید رضا غلامی معاون مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت استخرهای زنان آلوده‌تر از استخرهای مردان است. ورود خانم‌ها با صورت‌های آرایش‌کرده و بدون پاک کردن آرایش یکی از موارد آلودگی در آب استخر است. موضوعی که تا حدودی به فرهنگ استفاده از استخر بازمی‌گردد. فرهنگی که به عقیده غلامی در کشور بسیار پایین است. وی دراین‌باره می‌گوید: متأسفانه فرهنگ استفاده از استخر در کشور ما اصلاً مناسب نیست، درواقع در کشور ما هنوز نحوه استفاده از استخر آموزش داده نشده است و برنامه‌ریزی‌های خوبی در خصوص شنا یا استخر به‌عنوان یک ورزش و تفریح سالم برای مردم تعریف نشده است.

رعایت بهداشت فردی یکی از مهم‌ترین موارد در هنگام استفاده از استخر است که باید جدی گرفته شود. مهندس غلامی با تأکید بر این نکته می‌افزاید: لازم است افراد هنگام استفاده از مکان‌های عمومی مانند استخرها، بهداشت فردی را به‌خوبی رعایت کنند. هنگام استفاده از استخر رعایت بهداشت فردی نظیر دوش قبل از شنا، استفاده از وسایل شخصی مثل دمپایی، حوله، مایو و سایر امکانات شخصی ازجمله مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد تا افراد به بیماری‌های ناشی از استخر آلوده دچار نشوند، این در حالی است که متأسفانه در اکثر موارد بهداشت فردی در استخرهای عمومی ما به‌ویژه از سوی زنان رعایت نمی‌شود.

بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی شفافیت آب استخر یکی از موارد مهم در زمینه بهداشت استخر است. شفافیت آب استخر باید به حدی باشد كه یك صفحه سیاه‌وسفید به قطر 15 سانتیمتر، در عمیق‌ترین نقطه استخر به‌راحتی دیده شود. معاون مرکز بهداشت محیط و کار نیز میزان شفافیت آب را یکی از نشانه‌های استاندارد و غیر آلوده بودن استخر ذکر می‌کند و می‌گوید:« مردم هنگام استفاده از استخر توجه کنند که در صورت وجود كدورت آب وارد استخر نشوند زیرا در صورت كدورت آب، اضافه كردن مواد گندزدا یا ازن هم تأثیری بر کنترل آلودگی آب استخر ندارد.»

به گفته وی بیش از80 درصد استخرها دارای ورودی و خروجی‌های منظم هستند که آب استخر هرلحظه وارد و خارج می‌شود و اگر این موارد رعایت شود یعنی ورودی آب به استخر زیاد شود می‌توان گفت آن استخر سالم است.

استفاده از وایتکس به جای کلر و به‌عنوان ضدعفونی‌کننده نیز از مواردی است که ممکن است بارها به گوشمان خورده باشد. مهندس غلامی این موضوع را به‌طورکلی رد نمی‌کند اما درعین‌حال می‌گوید»تا الآن با موردی رو‌به‌رو نشده‌ایم که از وایتکس به جای کلر استفاده کرده باشند. البته من این مورد را به‌طور کامل رد نمی‌کنم فقط می‌توانم بگویم ما در بررسی‌های خودمان تابه‌حال چنین چیزی را ندیده‌ایم. هرچند در این مورد گزارش‌های مردمی داشته‌ایم و فکر می‌کنم دلیل این امر هم به شباهت ترکیبات کلر و وایتکس برمی‌گردد. به دلیل این تشابه ترکیبی در بسیاری از موارد به‌ویژه زمانی که تازه کلر را به آب اضافه کردند یا زمانی که میزان کلر بیشتر از حد استاندارد است یا هنگامی‌که درجه حرارت آب از یک حالت طبیعی خارج شده باشد، بوی وایتکس به مشام می‌رسد. از سوی دیگر، استفاده از وایتکس به جای کلر برای مسئولان استخرها اصلاً مقرون به صرفه نیست و بسیار گران‌تر از کلر تمام می‌شود.»

به گفته مسئولان وزارت بهداشت در فصل تابستان بیشترین تخلف در زمینه گندزدایی استخر مشاهده می‌شود.

به همین دلیل غلامی به صاحبان استخرها توصیه می‌کند: سیستم آب استخرها در گردش باشد. گندزدایی مستمر انجام بگیرد و از كلر برای گندزدایی استفاده شود زیرا كلر باقیمانده در آب آلودگی ثانویه را از بین می‌برد. همچنین نظافت اطراف استخرها و تأسیسات ضروری است.

باوجود تأکید مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر برخورد با استخرهایی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند اما آمار دقیقی از تعداد استخرهای متخلف وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که هنوز هم بهداشت این مکان‌ها یکی از دغدغه‌های کسانی است که برای گذران وقت، شنا را به‌عنوان یکی از کم‌آسیب‌ترین ورزش‌ها در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار می‌دهند. بر این اساس شماره تلفن 09678 یکی از راه‌های ارتباطی وزارت بهداشت با مردم است که افراد می‌توانند در صورت مشاهده موارد غیربهداشتی در مکان‌های عمومی ازجمله استخرها مراتب را از این طریق به اطلاع مسئولان برسانند چراکه به نظر می‌رسد با وجد بازرسی‌های بهداشتی هنوز هم بهترین ناظر مردم هستند.

منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha